قابليت ذهن برای تشکیل یک تیم کاری موفق

قابليت ذهن برای تشکیل یک تیم کاری موفق

در این مطلب قصد داریم تا در خصوص مقاله ای از الن لینز، نویسنده کتاب "هک خوشحالی" صحبت کنیم. الن لینز در مقاله خود به سه نکته مهم و اساسی در خصوص قابلیت های ذهن اشاره کرده است که در صورت توجه به این قابلیت ها می توان یک تیم موفق کاری را تشکیل داد.اکوسیستم - الن لینز در مقاله خود در خصوص سه قابلیت مهم ذهن برای انجام کارهای گروهی به این نکته اشاره می کند، که ذهن نیز مانند ماهیچه های بدن نیاز به ورزش و تمرین دارد. هرچه از ذهن در فعالیت های فکری استفاده شود قدرت ان افزایش می یابد. این قابلیت ذهن می تواند برای رهبران گروه های کاری مختلف بسیار حائز اهمیت است. اولین نکته ای که باید به آن توجه شود این است که دو نوع شادی وجود دارد. اولی با نام "هودونی" شناخته می شود. این نوع شادی با چرخش دوپامین در بدن ایجاد می شود. شکل دوم شادی که با نام "ادیامونیک" شناخته می شود، به نظر می رسد به نوعی با چرخش سروتونین در بدن ایجاد می شود. در شادی نوع اول چرخش دوگامین در بدن بسیار سریع رخ می دهد، اما در نوع دوم شادی چرخش سروتونین طولانی تر و کند تر خواهد بود. شادی نوع اول با فعالیت های فیزیکی از جمله ورزش های هیجانی ایجاد می شود و به نوعی زودگذر است. افراد معمولا به دنبال لذت های زود گذر و سریع هستند. در واقع ان دسته از شادی هایی را ترجیح می دهند که به چرخش دوپامین در بدن مربوط است اما نوع بهتر لذت و شادی نوع دوم است که با چرخش سروتونین در بدن ایجاد می شود و به نوعی لدتی عمیق و آرامش بخش تر است. اما چون این نوع شادی دیرتر احساس می شود و چرخه آن کندتر است افراد توجه زیادی به ایجاد آن ندارند. به عقیده بسیاری از کارشناسان شادی نوع دوم با تلاش و کوشش و احساس رضایت از کار و زندگی ایجاد می شود و چون دیرتر ایجاد می شود بنابراین افراد کمتری نسبت به آن واکنش نشان می دهند. دومین نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که ترس اولین و طبیعی ترین واکنش ذهن به مسائل جدیدی است که قبلا تجربه نکرده است.  این موضوع برخلاف باور عموم است که اولین واکنش ذهن به هر چیز جدید فکر کردن به آن موضوع جدید است. در واقع اولین وظیفه ذهن و مغز حفاظت از افراد و همچنین تلاش برای زنده نگه داشتن آن ها است. از این رو تا زمانی که فرد زنده است، مغز و ذهن پیام امنیت را صادر می کنند و به همین ترتیب کاری می کنند که فرد کارهای روزمره و روتین خود را انجام دهد. از این رو وقتی با مووع و مسئله جدی مواجه می شود که قبلا آن را تجربه نکرده است پیام ترس را برای حفاظت از فرد صادر می کند. از این رو فرد می بایست بر خلاف پیام صادر شده تمام تلاش خود را انجام دهد که ذهن نشان دهد این موضوع جدید خطر ناک نیست. سومین نکته ای که باید به خصوص رهبران تیم ها و گروه های کاری انجام دهند، این است که چیزی که فرد در این مکان به آن دست می یابد مسلما در مکان دیگر به آن دست نخواهد یافت. این موضوع یکی از دیدگاه های مهمی است که بسیاری از رهبران به ان توجه خاصی دارند. با توجه به نکات ذکر شده رهبران تیم های مختلف می توانند 3 نکته اساسی را که در ادامه به آن اشاره خواهیم کردف در خصوص تشکیل یک تیم کاری موفق مورد توجه قرار دهند.
  • شکار موضوعات جدید:
منظور از شکار در واقع یک هدف جدید است. وقتی برای مغز هدف بزرگ و جدیدی تعریف می شود، به تولید سروتونین بیشتر در بدن کمک شده است. هماهنگ شدن با هدف همان شادی نوع دومی است که ماندگار است و به نظر می رسد از هر نوع فعالیت فیزیکی که در ایجاد شادی نوع اول موثر هستند، مفید تر است. پی یک مدیر موفق همان فردی است که برای گروه خود یک هدف بزرگ تعریف می کند و از اعضای گروه برای رسیدن به هدف بزرگ کمک و یاری می طلبد.
  • ایجاد کنجکاوی:
ایجد کنجکاوی در بین اعضای تیم یکی از مهم ترین مواردی است که می تواند به یک رهبر برای هدایت تیم در جهت رسیدن به هدف خود کمک کند. یکی از مواردی که باعث ایجاد کنجکاوی در گروه می شود، پرسیدن سوال است. سوال هایی مانند اینکه " به نظر شما چه راه هایی برای رسیدن به هدف به بهترین شکل ممکن وجود دارد" با پرسیدن این گونه سوال ها اعضای تیم به تکاپو برای یافتن بهترین سوال می افتند و این یعنی استفاده بیشتر از ذهن و مغز و نوعی تمرین و ورزش ذهنی که نتیجه آن افزایش کارآیی مغز است.
  • جایگزین کردن روزمرگی با تعریف وظایف جدید:
کاهش روزمرگی و کارهای روتین در گروه باعث افزایش و بهبود در عملکرد مغز می شود. هر چند در ابتدا مغز شروع به تولید پیام ترس می کند اما بعد از مدتی با این موضوع جدید کنار می آید و فعالیت مغز برای انجام آن شروع می شود. به عقیده بسیاری از کارشناسان مغز همانند یک ماشین یادگیری عمل می کند. هرچه بیشتر از آن استفاده شود و فعالیت آن افزایش یابد، بنابراین نتایج بهتری از عملکرد آن در حل و انجام موضوعات مختلف به دست می آید.      

    نظرات