سبدهای اطفای حریق ایران‌ساخت شدند

سبدهای اطفای حریق ایران‌ساخت شدند

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، تجهیزاتی که بتواند در برابر حجم آتش سوزی‌های گسترده پاسخ‌گو باشد و آن را خنثی کند، با فناوری های خاصی طراحی و تولید می‌شود. توانایی شناخت چنین تجهیزاتی جز در دست شمار اندکی از کشورها نیست.

اما یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته است علاوه بر این که دانش فنی چنین محصولاتی را بومی کند، خود به طراحی و ساخت محصولات جدیدی دست بزند.

عباس رحمانی مدیرعامل شرکت دانش بنیان آرش شاتین به اهمیت ساخت بومی تجهیزات اطفای حریق اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: به کمک تیم متخصص و بهره‌گرفتن از دانش بومی توانستیم، مجموعه تجهیزات تخصصی نجات، تعلیق، فلوتیشن و مخازن انعطاف پذیر سوخت و آب را در کشور طراحی و تولید کنیم.

این فعال فناور با اشاره به که محصولات تولیدی ازکیفیتی هم‌پای نمونه‌های خارجی برخوردار است بیان می‌کند: این محصولات موفق شده‌اند ضمن دریافت تاییدیه‌های ملی، استاندارد بین المللی CE و تایید استانداردهای خاصی را که به تولید تجهیزات نجات اختصاص دارد دریافت کنند. کارآمدی این محصولات نیز در میدان عمل به خوبی نمایان شده است.

رحمانی، از سبد اطفای حریق هلیکوپتر به عنوان تازه‌ترین محصول تولیدی این شرکت دانش‌بنیان یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: هنگام آتش سوزی هلی‌کوپترهای سنگین، مقادیر بسیار بالای آب تا حجم ۱۰تن را حمل و در محل آتش سوزی تخلیه می‌کنند.

وی با بیان این‌که سبدهای حمل این میزان آب اکنون با طراحی جدیدی در کشور ساخته شده است گفت: سابقاً این محصول از کشور روسیه خریداری می‌شد اما اکنون نمونه جدید و دارای طراحی منحصر به فرد این سبدها در داخل کشور ساخته شده است.

رحمانی استفاده آسان و کیفیتی بالاتر از نمونه خارجی در کنار صرف هزینه پایین‌ را از ویژگی‌های این محصول دانش‌بنیان می‌داند و ادامه می‌دهد: این محصول با یک طراحی و ساختار بهتر از نمونه خارجی به تولید رسیده که قابلیت‌های منحصر به‌فردی به آن بخشیده است. از جمله این‌که دارای عملکرد ساده‌تری نسبت به نمونه خارجی بوده و در هلی‌کوپترهای سبک نیز قابل استفاده است.

مدیرعامل آرش ساتین، تولید تجهیزاتی که منجر به ساخت بومی ابزارهای نجات و اطفای حریق می‌شود را مهم‌ترین ویژگی‌ دانش‌بنیانی این شرکت می‌داند و بیان می‌کند: در حال حاضر سازوکار تولید تجهیزاتی را به کمکشان بتوان ابزارها و تجهیزات این چنینی را تولید کرد، در کشور بومی سازی کرده ایم. با طراحی و ساخت داخلی دستگاهی که از روش ذوب حفره ای در دستگاه‌های فرکانس بالا بهره می‌برد، می‌توانیم تجهیزات این حوزه را تولید کنیم. یعنی علاوه بر تولید این ابزارها، تجهیزات مورد نیاز ساختشان را نیز در داخل کشور تولید می‌کنیم.

رحمانی از فعالیت حداقل ۶ نفر از متخصصان کشورمان در این شرکت می‌گوید و اضافه می‌کند: این شرکت دانش‌بنیان توانست علاوه بر تولید محصولاتی که با صرف هزینه بالا نیز قابل تامین نبود، با یک طراحی تازه به تولید برساند که ضمن توقف خروج ارز، از ظرفیت لازم برای عرضه به بازارهای بین‌المللی هم برخوردار است.

پایان پیام/۲۴

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات