لزوم سرمایه گذاری بر ایده های جوانان

لزوم سرمایه گذاری بر ایده های جوانان

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در تبریز خطاب به سرمایه­ گذاران استانی،ضمن تلاش برای تشویق آن‌ها به سرمایه‌گذاری روی ایده های جوانان، گفت: پول دولتی برای استارتاپ ها مضر است و باید بخش خصوصی وارد کار شود.

به گزارش اکوسیستم، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، در اختتامیه نمایشگاه فناوری‌های نوین رَبع رشیدی در تبریز، از سرمایه­ گذاری در استارتاپ­ها به عنوان سودآورترین سرمایه­ گذاری یاد کرد و ادامه­ داد: در اقتصادی که متکی به نفت است، اتکا به منابع انسانی و ثروت آفرینی از آن مشکل است؛ اما با توجه به ارزش‌افزوده بالای شرکت‌های نوپا سرمایه‌گذاری در این زمینه را عقلانی می­کند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری برای تأکید بیشتر به گوگل و مایکروسافت اشاره کرد که اکنون جای شرکت‌های نفتی و خودروساز را به عنوان بزرگترین شرکت­های دنیا گرفته­اند و این نشان از افزایش ارزش شرکت­های مبتنی بر کسب­ و­کار فناورانه و مقایسه­ ی آن­ها با معدن و صنعت است.

وی از سوی دیگر با ذکر لزوم احترام به ایده­ ی جوانان برای جلوگیری از مهاجرت آن­ ها، ادامه داد: اقتصاد ما باید بر پایه­ ی ذهن فرزندانش باشد و بچه پولدارها در این اقتصاد جایگاهی ندارند.

ستاری با اشاره به این که بیش از 3 هزار شرکت دانش‌بنیان ثبت شده و تسهیلات در نظر گرفته شده برای حمایت از آن­ها بیش از 200میلیارد تومان است، ادامه داد: رشد استارتاپ­ های کارآفرینی به سرمایه‌هایی بیشتر از این نیاز دارد. گرچه در ایران دست یافتن به این مهم دشوار است.

علی طالشی، مؤسس استارتاپ اتاقک نیز با اشاره به اجبار در فروش ایده در صورت نداشن سرمایه، ضمن بیان اینکه بیشترین حالت رشد بدون سرمایه­ گذار 5 تا 10 درصد است، ادامه داد: مسئله جذب سرمایه مهم است اما نمی‌توان هر وعده‌ای را جدی گرفت.

وی ادامه داد: وعده­ های مقامات دولتی را نمیتوان جدی گرفت؛ یک سخنرانی فقط یک سخنرانی است نه چیزی بیشتر. بانک ها نیز با دریافت وثیقه­ های فراوان به شرکت‌های تازه پاگرفته وام می‌دهند؛ با این شرایط، شرکت‌های نوپا تسهیلات خوبی از بانک‌هادریافت نمی­کنند.

وی در انتها با بیان این نکته که در حال حاضر بیش از 10 شتابدهنده ایرانی موفق را می‌توان برای حمایت از استارتاپ­ها در فضای مجازی پیدا کرد، ادامه داد: نهادهای بیشتری برای واسطه­ گری و قوانین روشن‌تری برای ارتباط بین سرمایه و ایده در ایران نیاز است؛ اما با تمام این مشکلات می‌توان برای رفع مشکلات از رویکردهایی در اقتصاد استفاده کرد که ارزش گذاری خوبی برای شرکت‌های نوپا و فناورانه انجام داده باشند.

    نظرات