در دهمین نمایشگاه کار شریف چه گذشت؟ / ماندگاری کم و مهاجرت، دو دغدغه مهم شرکتهای فناوری اطلاعات در جذب نیروی انسانی
در این نمایشگاه شرکتهای حوزه بانکداری و فناوری اطلاعات مانند حصین، توسن، توسنتکنو، فناوران اطلاعات خبره و تجارت الکترونیکی ارتباط فردا حضور داشتند. این شرکتها داشتیم، درباره کموکیف نمایشگاه کار و چالشهایی که برای جذب نیرو با آن درگیر هستند پرسیدیم که در ادامه میخوانید. سودابه تیمورزاده، مدیر منابع انسانی توسن درباره کموکیف این دوره از نمایشگاه گفت: «استقبال از نمایشگاه امسال نیز مانند سال گذشته خوب بوده و درصد بالایی از جذب نیروی ما از رزومههایی بوده که از نمایشگاه کار دریافت کردیم.» با ۲۰ سال سابقه در حوزه فناوری اطلاعات تلاش داشته محیطی جذاب برای حضور افراد متخصص و خلاق فراهم کند، ادامه داد: «این شرکت حدود ۸۰۰ نفر متخصص در حوزههای مختلف دارد که از این سهم ۴۸ درصد آن را بانوان در پستهای مختلف و مهم سازمانی تشکیل میدهند و توسن محیطی امن و برابر برای افراد جهت رشد فراهم کرده است.» طبق گفته او این نمایشگاه امکان ملاقات چهرهبهچهره برای سازمان و کارجو را فراهم میکند تا هم پتانسیل افراد تا حدودی قابل سنجش باشد و هم امکان ارائه امکانات، معرفی فرهنگ سازمانی و فرصتهای شغلی وجود داشته باشد. اتفاق خوب دیگر بهعقیده او این بوده که شرکت جابویژن با جلساتی که با منابع انسانی شرکتها داشته فاصله بین صنعت و دانشگاه را شناسایی کرده است که سازمان میتواند با ارتباط برقرار کردن با کارجو نیازمندی او را بشناسد و این فاصله را کم کند. فائزی، مدیر منابع انسانی حصین در رابطه با حضور این شرکت در این نمایشگاه توضیح داد: «سعی کردهایم در این نمایشگاه ۸ مجموعه حصین حضور داشته باشند و به معرفی شرکتهای خود بپردازند. بهگفته او ویژگیهایی مانند حس مسئولیتپذیری، خلاقانه بودن، پایه دانشی آنها و اینکه کدام دانشگاه تحصیل کردهاند برای جذب افراد در حصین در اولویت است. علیرضا دهلقی، معاون فنی واحد آموزش هدف از حضور این شرکت در نمایشگاه را معرفی برند ملی فناوران اطلاعات خبره، نمایش دستاوردها و جذب نیرو در سمتهای مورد نیاز دانست و گفت: «فناوران اطلاعات خبره کار خود را از ۱۶ سال پیش شروع کرده و در سراسر کشور شرکتهای بیمه از برای صدور بیمهنامه از سیستم فناوران اطلاعات خبره استفاده میکنند.» او با اشاره به ارزیابی خوبی که در بیشتر مواقع از نیروهای تازهکار گرفته شده، گفت: «چیزی که برای ما مهم است تصمیم افراد برای کار بلندمدت، پشتکار آنها و پتانسیلی است که در بدو ورود از خود نشان میدهند. دهلقی اضافه کرد که برای افراد تازهکار در چند ماهه اول دوره آموزشی در نظر گرفته میشود که مساله مهم در این دوره این است که افراد پتانسیل یادگیری داشته و بتوانند ماندگار باشند. مهدی اسماعیلیرخ، معاون طرح و برنامه این شرکت درباره حضور ارتباط فردا در نمایشگاه کار گفت: «فضای اشتغال در کشور مقتضیات خاصی پیدا کرده است. در این شرایط نمایشگاه کار شریف با تجربهای که در این سالها اندوخته است، میتواند در پیدا کردن نیروهای خبره به ما کمک کند و فرصت خوبی است که شرکتمان را به مخاطبان و افراد جویای کار معرفی کنیم.» اسماعیلیرخ همچنین توضیح داد: «ما در این نمایشگاه محصولات اصلی خود بهویژه محصولات B۲C مانند اپلیکیشنهای همراهکارت و فانوس را که بیشتر برای مخاطبان عام آشنا است، معرفی کردیم و علاوهبر آن برای افرادی که به غرفه مراجعه میکنند توضیح دادیم که فعالیتهای ما فراتر از محصولات B۲C است. بنابراین میتوان در انتهای نمایشگاه این تحلیل را داشته باشیم که چه افرادی با چه تخصصی برای حضور در ارتباط فردا ابراز علاقه کردهاند و از میان آنها همکارانی خوب را برگزینیم. اسماعیلیرخ به دامنه متفاوتی که برای جذب نیرو درنظر دارند اشاره کرد و توضیح داد: «به لحاظ تنوعی که ارتباط فردا در محصولات و ارائه خدمات خود دارد، دامنه متفاوتی از نیروها را احتیاج داریم. بنابراین برای جذب و توسعه نیروهای تازه فارغالتحصیل نیز برنامه داریم، چراکه ماندگاری افرادی که امکان توسعه در شرکت را دارند، بیشتر است.» بهگفته او از سیاستهای ارتباط فردا در حوزه جذب استعدادها این بوده که علاوه بر رشد و ارتقای همکاران، ورود نیروهای با استعداد و خبره از بیرون شرکت را هم در نظر داریم تا همواره فکر و ایده نو به مجموعه اضافه شود. هدف دیگر توسنتکنو برای حضور در نمایشگاه، شناخت کارجوها از این شرکت و جذب نیروهای خوب و بااستعداد است. او درباره ارزیابی نمایشگاه کار شریف توضیح داد: «امسال شرکتهای خوبی مانند همکاران سیستم، علیبابا، خدمات انفورماتیک، توسن و غیره در این نمایشگاه حضور یافتند. به نظر من این نمایشگاه برای معرفی برندها و جذب نیروهای با استعداد مناسب است، اما در این بازار، رقابت نیز زیاد است.
متن کامل خبر در سایت راه پرداخت
نظرات