نشست رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی...

نشست رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی...

همزمان با سفر هیات دولت به استان خراسان شمالی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از اختصاص ۱۱ میلیارد تومان اعتبار به واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان استان در سال ۹۸ خبر داد.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری خراسان شمالی، دکتر وحدت با بیان این که مصوبات سفر قبلی هیات دولت به استان برای حمایت از واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان ۷۰۰ میلیون تومان برای پنج سال بوده افزود: در سفر فعلی ۱۱ میلیارد تومان اعتبار فقط برای سال ۹۸ به تصویب رسیده است.

وی همچنین از اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به صندوق های پژوهش و فناوری کشور جهت حمایت از واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان خرد و کوچک خبر داد و گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی ظرفیتی به اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومان جهت ارائه به شرکت های بزرگتر در نظر گرفته است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطر نشان کرد: در سال های آتی نوآوری در هر منطقه حرف اول را می زند و فناوران با شناسایی اولویت ها و مزیت های جغرافیایی که در آن زندگی می کنند باید تلاش کنند موجب توسعه آن منطقه شوند.

وی مطالبه گری شرکت های دانش بنیان را در شکل گیری نهادهای مالی خصوصی بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری استان و وجود شتابدهنده های خصوصی در فرآیند رشد ایده ها، واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان هر منطقه نقش غیرقابل انکاری دارد.

وی تصویب کاهش سرمایه اولیه مورد نیاز برای راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری استان خراسان شمالی و اخذ سهام توسط صندوق نوآوری و شکوفایی را از اقدامات اجرایی در سرعت بخشیدن به این مهم برشمرد و گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان نهاد اصلی تامین مالی شرکت های دانش بنیان نباید صف دریافت تسهیلات و وام ها را طولانی کند و در تلاش است نیازهای مقطعی شرکت ها را رفع نماید.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه افزود: شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور بسته به میزان رشدی که دارند از حمایت های توسعه ای، تجاری سازی، زیرساخت های رقابتی و تسهیلات مالی مختلف و سرمایه گذاری ریسک پذیر برخوردار می شوند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان شمالی نیز در این نشست که روز یکشنبه ۲۳ تیرماه ۹۸ در محل سالن جلسات پارک علم و فناوری برگزار شد با بیان اینکه اقدامات لازم جهت راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری استان صورت گرفته خاطر نشان کرد: در حال حاضر در مرحله ثبت این صندوق هستیم.

دکتر گرمه ای در ادامه همچنین خواستار اختصاص ۲ خط اعتباری ویژه و جدا برای حمایت از واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان استان خراسان شمالی شد.

مدیران عامل شرکت های دانش بنیان استان نیز در این نشست با معرفی ظرفیت ها و توانمندی های خود به طرح موانع و چالش های موجود پرداختند و خواستار توجه ویژه جهت تخصیص اعتبار به این شرکت ها در مناطق کمتر توسعه یافته شدند.

پانوشت:

به منظور کمک به تجاری‌سازی نوآوری ها و اختراعات و شکوفاسازی و کاربردی نمودن دانش‌فنی از طریق ارائه کمک و تسهیلات قرض‌الحسنه و تسهیلات بدون اخذ هرگونه تضمین و مشارکت با اختیار بخشش تمام یا بخشی از سهم مشارکت به شرکت ها و موسسات دانش‌بنیان، صندوقی تحت عنوان صندوق نوآوری و شکوفایی وابسته به شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری و زیر نظر رئیس شورا تاسیس شده است. منابع مالی صندوق شامل کمک های دولت، اعتبارات مندرج در بودجه سالانه، هرگونه کمک و سرمایه‌گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکتهای دولتی وابسته و تابع، نهادهای عمومی غیردولتی و شهرداری ها و شرکتهای وابسته و تابع می‌باشد.

بانکها نیز می‌توانند بخشی از منابع تسهیلات موضوع صندوق یادشده را تامین نمایند.  به منظور تامین منابع مالی صندوق، دولت موظف است از سال سوم به بعد در لایحه بودجه، حداقل نیم درصد (۰٫۵%) از منابع بودجه عمومی خود را جهت کمک به این صندوق در‌نظر بگیرد.

حداقل پنج درصد (۵%) از سرمایه این صندوق جهت اعطاء تسهیلات به صندوق های غیر دولتی پژوهشی و فناوری موضوع ماده (۴۵) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تخصیص می یابد..

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان شمالی

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری خراسان شمالی

    پارک علم و فناوری خراسان شمالی

    پارک علم و فناوری خراسان شمالی یک پارک علم و فناوری در شهر بجنورد می باشد

      نظرات