چرا اروپا با وجود برخورداری از توسعهدهندگان بیشتر، استارتاپهای کمتری دارد؟
سرمایهگذاری روی استارتاپها در اروپا اکنون در بالاترین سطح خود قرار دارد. موسسهی تحقیقاتی مککنزی (McKinsey) در گزارشی میگوید با وجود سرمایهگذاریها، هنوز اروپا به ظرفیتهای اصلی خود نرسیده است. ، یکی از شرکای ارشد مککنزی، در مصاحبهای دربارهی گزارش اخیر میگوید شرکتهای اروپایی بیشتر روی داراییهای ملموس مانند ماشین و ساختمان سرمایهگذاری میکنند. اگر در این حوزهها سرمایهگذاری شود، سهم اروپا قطعا در رشد سهم اروپا در تحقیقوتوسعهی بخش نرمافزار و خدمات کامپیوتری حدود ۸ درصد آمار جهانی است؛ درحالیکه طبق گفتهی هارتر، تنها همین تحقیقوتوسعه میتواند قارهی مذکور را به سطحی بالاتر در نوآوری و پیشرفت برساند. سرمایهگذاری خصوصی در اروپا، ۱۹ درصد از سهم جهانی را ازآن خود میکند. آمار مذکور برای چین، ۲۴ و برای آمریکا، ۲۸ درصد گزارش میشود؛ درنتیجه، آن دو کشور در نوآوری و تحول دیجیتال موفقتر، جلوتر از قارهی اروپا حرکت میکنند. بهعنوان نشانهای از نتایج سرمایهگذاری کمتر در اروپا، میتوان به تلاش دشوار استارتاپهای این منطقه برای تبدیل به یونیکورن و ارزش یکمیلیارددلاری اشاره کرد. البته نمونههای معدودی از استارتاپهای یونیکورن هم در اروپا دیده میشوند؛ اما نرخ رشد و تعداد آنها بهاندازهی نصف استارتاپهای آمریکایی است. علاوهبر کمبود سرمایهگذاری، تقسیم اروپا به کشورهای متعدد مستقل مشکل دیگر این قاره است. مشکلات مذکور باعث شده است در ۲۰ سال گذشته، سهم اروپا از شرکتهای سوپراستار (۱۰ درصد از شرکتهای برتر که به درآمد بیشتر از یکمیلیارد دلار در سال میرسند)، تقریبا نصف شود. هارتر درپایان صحبتهایش میگوید اروپا به تغییری اساسی در ذهنیت خود نیاز دارد.
متن کامل خبر در سایت زومیت
نظرات