فناوری بومی کشت بافت تکثیر را آسان کرد

فناوری بومی کشت بافت تکثیر را آسان کرد

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ درگذشته برای تکثیر درختان و گیاهان از قلمه و یا بذر آن‌ها استفاده می‌شد. کشت بافت فناوری نسبتاً قدیمی است، که در سال‌های اخیر برای تولید سریع گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. درروش کشت بافت می‌توان حتی در خارج از فصل کشت گیاهان، به تولید هزاران گیاه مورد نظرمان دست پیدا کنیم.

گروهی از محققان کشورمان، با روی آوردن به فناوری کشت بافت موفق شدند علاوه بر تولید چند نوع گیاه سرشناس به تکثیر سریع آنان نیزکمک می کنند.

از جمله گیاهان تولیدشده توسط این محققان؛ می‌توان به گیاه ارکیده فلاموپسیس، گل محمدی، ونوس حشره‌خوار ، کاکتوس ، آبزی آلترنانترا رینیکی ، آبزی آکینودروس ، آبزی پوگستمون هلفری ، آبزی همیانتوسو  آبزی مونت اشاره کرد که بیشتر محصولات با استفاده از تکنیک کشت بافت گیاهی تولید شده است.

فریبا دستجانی فرهانی مدیر عامل شرکت دانش بنیان " کشت بافت نوین پارس " گیاهان تولیدشده از طریق بذر کشت را معرفی می‌کند و ادامه می‌دهد: گیاه ارکیده فلانوپسیس از گیاهان گران قیمت در جهان به شمار می‌رود و از نظر زیبایی گل بسیار معروف است. تکثیر ارکیده‌ها عمدتاً از بذر صورت می‌گیرد و به دلیل نداشتن ماده مغذی در داخل بذر قدرت رویش ندارند.

وی در ادامه با اشاره به تکنیک کشت بافت که تامین‌کننده ماده غذایی بذر گیاه است توضیح داد: کشت بافت برای جوانه‌زنی می‌باشد که به وسیله آن  بذرها در مدت کوتاهی رشد می‌کنند

این فعال حوزه گیاه‌شناسی عنوان می‌کند: گیاه آبزی آلترنانترا رینیکی مینی گونه ای‌ از گیاه است که ما به کمک تکنیک کشت بافت آن را تکثیر دادیم. این گونه گیاهی برگ‌هایی قرمز رنگ دارد و به عنوان گیاه تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه تکثیر این گیاهان با استفاده از تکنیک کشت بافت به دلیل افزایش سرعت رشد و محصولی باکیفیت بالا در جهان و به ویژه در این شرکت صورت می‌گیرد.

دستجانی فرهانی با اشاره به آخرین نمونه تولیدشده دانش بنیان می‌گوید: گیاه آبزی آکینودروس خانواده آکینو جزء گیاهان زینتی در خشکی و آبزی هستند، این گیاه به دلیل رشد کم و زمان‌بر بودن تکثیر آن با استفاده از تکنیک کشت بافت گیاهی انجام می‌گیرد.رنگ برگ‌های این گیاه قرمز رنگ که جزو گیاهان گران قیمت دنیاست در کشور تایلند قرار دارد.

پایان پیام/۲۴

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات