واکسن‌های ایران‌ساخت «سالک» را ریشه‌کن می‌کنند

واکسن‌های ایران‌ساخت «سالک» را ریشه‌کن می‌کنند

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت بیش از یک میلیارد نفر در معرض ابتلا به این بیماری سالک قرار دارند. گزش یک نوع پشه خاکی آلوده به انگل کافی است تا مشکلات بی‌شمار ناشی از ابتلا به «سالک» پدیدار شود.

حداقل سالانه دو میلیون مورد ابتلا به این بیماری در سراسر دنیا و از جمله کشورمان اتفاق می‌افتد. سالک در کشور ما در بسیاری از نقاط وجود داشته است اما عمده کشورهای دچار کمبود امکانات بهداشتی، گریبان‌گیر این بیماری هستند.

این بیماری، با ایجاد یک یا چند زخم پوستی شناخته می‌شود. بعد از گزیده شدن توسط حشره ممکن است بلافاصله این زخم‌ها ایجاد شوند و در مواردی نیز ممکن است، بیماری هفته یا ماه‌ها نمایان شوند.این بیماری که بین انسان و حیوان مشترک است می‌تواند دام را نیز درگیر کند.

هزینه‌های هنگفت ناشی از فرآیندهای درمان، موجب شده است تا حوزه سلامت برای ریشه‌کن ساختن این بیماری آستین بالا بزند. شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی نیز در مسیر توسعه دانش و فناوری مقابله با این بیماری گام برداشته‌اند.

بر همین اساس یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی توانسته است واکسن سالک را تولید کند که درانجام تست‌ها و آزمایشات بالینی موفق بوده است.

حمید دانشور مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «پزشکی زیست سالک» از اهمیت تولید واکسن کارآمد برای درمان این بیماری می‌گوید و ادامه می‌دهد: تولید واکسن‌های موثر می‌تواند با کمک به کاهش شیوع این بیماری، ضمن ارتقای سلامت انسان، پرورش دام و طیور و همچنین تامین پروتئین موردنیاز انسان را از مشکلات بعدی مصون کند.

این فعال فناور، از تولید واکسن بیماری «لیشمارنیوز احشایی» با دانش فنی بومی می‌گوید و ادامه می‌دهد: این بیماری انگلی مزمن است که در حیوانات وجود دارد و بر اثر گزش نوعی پشه خاکی از این حیوانات، انسان نیز به همین بیماری مبتلا می‌شود. با توجه به اهمیت جلوگیری از شیوع این بیماری واکسن یادشده را با استفاده از دانش فنی بومی در کشور تولید کردیم.

وی با اشاره به این‌که برای ریشه‌‌کن کردن بیماری سالک مشترک، حیوانات را واکسینه می‌کنند ادامه می‌دهد: این واکسن برای واکسینه کردن سگ مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند ضمن تامین نیاز داخلی، با صادرات به دیگر کشورها، نیاز عمده و مبرم به درمان این بیماری را تامین کند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پزشکی زیست‌سالک، تولید کیت تشخیصی بیماری لیشمانیوز احشایی را یکی دیگر از تولیدات این شرکت عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: این کیت تشخیصی، مختص این بیماری است و برای نخستین بار در دنیا تولید می‌شود. در دنیا توسط تعداد اندکی از کشورها واکسن لیشمانیوز تولید می‌شود اما علاوه بر این که دانش فنی و ساخت واکسن تولید شده در کشورمان با این واکسن‌ها فرق می‌کند، این کسیت‌های تشخیصی نیز برای نخستین بار است که به کمک تشخیص بیماری سالک می‌آیند.

دانشور از مزیت این واکسن برای درمان نهایی و کارآمد مبتلایان به این بیماری گفت و ادامه داد: از این کیت تشخیصی برای شناخت دقیق ایمن شدن بیمار نسبت به این بیماری استفاده می‌شود. به کمک این کیت تشخیصی، می توان به طور دقیق تعیین کرد که بیمار در برابر بیماری واکسینه شده است.

به گفته وی در کشورهایی که از این واکسن استفاده می کردند، امکانی برای تشخیص دقیق واکسینه شدن بیمار وجود نداشت اما با استفاده از این کیت‌ها، می‌توان تفاوت میان واکسینه شده و مبتلا را با دقتی بسیار بالا تشخیص داد.

این فعال فناور با اشاره به کار تحقیقاتی و بالینی روی این پروژه با همکاری تعدادی از دانشگاه‌های کشور گفت: این شرکت با همکاری ۴ نفر از متخصصان در حوزه ایمونولوژی در راستای حذف یکی از بیماری‌های مهم و شایع در جهان به خصوص خاورمیانه گام برمی‌دارد.

مدیرعامل پزشکی زیست سالک، از توانمندی ارزآوری و ایجاد اشتغال با تولید انبوه گفت و ادامه داد: اگر بتوانیم این واکسن را با شرایط سازمان بهداشت جهانی به تایید برسانیم، می‌توانیم به عنوان یکی از صادرکنندگان اصلی این محصول دارویی، گام مهمی در رفع این عارضه و همچنین ارزآوری و اشتغال متخصان کشور گام برداریم.

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات