شرکتهای فناوری اطلاعات در نمایشگاه کار دانشگاه تهران چه دغدغههایی را مطرح کردند؟ / دانشگاه به فارغالتحصیلان مهارتهای صنعت را یاد نمیدهد
اینکه آیا چنین رویدادی میتواند بستری برای تبادل اطلاعات و توانمندیهای کارجویان با کارفرمایان باشد و شرکتها فرد مورد نظر خود را پیدا کنند، سوالی بود که برخی شرکتهای حاضر در این نمایشگاه بهخصوص شرکتهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات در گفتوگو با راه پرداخت به آن پاسخ دادند. از جمله شرکتهای حاضر در نمایشگاه بودند که با مدیران منابع انسانی آنها درباره کموکیف برگزاری نمایشگاههای کار و تاثیرگذاری آن بر جذب نیرو صحبت کردیم. حسین صابر، مدیر جذب و نگهداشت امور سرمایه انسانی فناپ با توضیح اینکه ما بهدلیل جنس فعالیتی که در حوزه فناوری اطلاعات داریم، نیازمند قشر خاصی از علاقهمندان به کار هستیم، گفت: «شاید نتوانیم از هر رده سنی نیروهایمان را تامین کنیم و محدودیتهایی همواره برای جذب و استخدام افراد وجود دارد. صابر این دغدغه را مطرح کرد که ارتباط بین دانشگاهها و صنعت چندان موثر نیست و در این رابطه توضیح داد: «در حال حاضر کسانی که از دانشگاه فارغالتحصیل و وارد بازار کار میشوند، اساسا با محیط جدیدی روبهرو میشوند. او در رابطه با شاخصهایی که فناپ برای جذب و انتخاب افراد در نظر گرفته، توضیح داد و گفت: «این موضوع به ارزشهای هر یک از شرکتهای فناپ برمیگردد که هرکدام ماموریت خاص خود را دارند. با این حال ما در همه شرکتهای زیر مجموعه خود این اعلام آمادگی میکنیم که اگر دانشگاهی این فرصت را در اختیار ما بگذارد، کارشناسان فناپ میتوانند در بین دانشجویان از واقعیتهای صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات صحبت کنند و چالشهایی که در بازار کار با آن روبهرو میشوند را بیان کنند.» او ادامه داد: «دغدغه از دست دادن یک کارمند یا جذب کارمند واجد شرایط، برای یک موقعیت شغلی همواره برای افرادی که در بخش منابع انسانی کار میکنند، وجود دارد. او در این باره توضیح داد: «معمولا در دانشگاهها فعالیتهای بازار سرمایه بهواسطه تغییر شرایط اقتصادی و اقلیمی بهطور مستقیم آموزش داده نمیشود و پس از اینکه فرد وارد بازار کار میشود، آن چیزی که باید بداند را یاد نگرفته است.» این روزمهها قرار است ارزشگذاری شود و شرکتهای مختلفی در بازار سرمایه را که به این تخصصها نیاز دارند به آنها معرفی کنیم. بهگفته او در این سایت سعی کردیم که بستری را فراهم کنیم تا سوابق بازار سرمایه در آن نگهداری شود؛ افرادیکه سابقه فعالیت در بازار سرمایه دارند را ارزشگذاری کردیم و اگر یکی از شرکتهای بازار سرمایه به این موقعیت نیاز داشته باشد، به آن معرفی میکنیم و این فاصله زمانی را که اصطکاک جستوجو نام دارد به حداقل برسانیم. همچنین در گامهای بعدی قرار است که تاریخچه افراد را از حیث منابع انسانی در این پلتفرم ذخیره کنیم و هر زمان که به آن دادهها نیاز شد بهعنوان هسته اصلی به آن مراجعه شود.» جلوگیری از اتلاف وقت از مزیتهای این نمایشگاه است که خیراندیش درباره آن توضیح داد: «فضایی به وجود آمده که متقاضیان جویای کار میتوانند به ما مراجعه کنند و ما میتوانیم انتخاب درست را انجام دهیم. هدف از حضور این شرکت در نمایشگاه کار را توضیح داد و گفت: «چون دانشگاه تهران در بین دانشگاههای تراز اول است احساس کردیم میتوانیم افراد متخصص خود را از میان دانشجویان این دانشگاه انتخاب کنیم. این شرکت همچنین حاضر است که هزینهها و بستر لازم برای یادگرفتن کار، کارآموزی و توسعه فردی را برای افراد فراهم کند تا هم بتوانند بهصورت شخصی و تخصصی خود را رشد دهند و هم توسنسها از خدمات آنها استفاده کند. ابراهیمی اضافه کرد: «در حال حاضر مهمترین دغدغه توسنسها این است که نیروی نخبه و فارغالتحصیلان دانشگاه معتبر با چشماندازهای خوبی از لحاظ درآمدی و ادامه تحصیل در خارج از کشور مواجه هستند و به همین دلیل ما نگران فرار مغزها هستیم. ازاین رو بحث مقولهٔ انسانی از جذب تا نگه داشت برای شرکتهای حوزه فناوری اطلاعات کشور از جمله کاسپین بسیار مهم است. شرکت کاسپین به عنوان یکی از شرکتهای بزرگ ارائه دهنده خدمات و راهکارهای بومی بانکی و پرداخت همواره در تلاش بوده با تکیه بر سرمایه انسانی خود برلبه تکنولوژی حرکت کند و در جهت تعالی صنعت و ایجاد ارزش افزوده در آن گام بدارد.» در حال حاضر این دیدگاه که از آن با «جانشین پروی» یاد میکنند جزو برنامههای کاسپین در حوزه سرمایه انسانی دیده است. بهگفته حدادی برنامههای متعددی در کاسپین در حوزه منابع انسانی تدوین شده است. ما معتقدیم نگه داشت، تیم رفاهی و توسعه افراد سه ضلع مثلث کاسپین هستند که سرمایه انسانی سازمان را شکل خواهند داد. اما در کاسپین دورنمای شغلی مشخص است و افراد بر اساس مهارت و استعداد خود رشد میکنند. حدادی استعداد را مقوله مهمی در جذب نیروی انسانی دانست و گفت: «نگرشهای جدید از استعداد سرچشمه میگیرند و میتوانند فرهنگ و حتی فرایندهای سازمانی را دگرگون کنند، اما استعداد در کنار فاکتورهای تعهد و کار گروهی محقق میشود. این قبیل نمایشگاهها خصوصا نماشگاههای دانشگاهی در تحقق این موضوع بسیار موثر خواهند بود؛ فضا را دانش محورکرده و تعامل صنعت و دانشگاه را که فاکتوری دوسویه و مهم است و بازی برد- برد را برای هر دو بازیگر طراحی میکند فراهم خواهد کرد.»
متن کامل خبر در سایت راه پرداخت
نظرات