زندگی کسبوکارهای آنلاین پس از قطع اینترنت
در حالی که تقریبا دسترسی به تمامی سایتهایی که در کشور میزبانی (هاست) میشوند طی روزهای اخیر وجود داشته انتظاری، یک عضو شورایعالی فضای مجازی به «ایلنا» گفته است: اگر شبکه ملی اطلاعات بهطور کامل و موثر راه میافتاد در شرایط کنونی میتوانستم آن را جایگزین اینترنت کنیم. بهرغم اینکه بسیاری از کسبوکارهای ایرانی بخش عمدهای از سرویسشان بهخاطر حضور در شبکه داخلی در دسترس بوده اما بخش قابل توجهی از کسبوکارشان همچنان وابسته به اینترنت است. رضا الفتنسب، عضو هیاتمدیره اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی در گفتوگو با «ایلنا» در این زمینه میگوید: توقف کامل در ارائه خدمات مشاغل اینترنتی که از سرورهای ایرانی استفاده میکنند اما «هاست» آنها در خارج کشور قرار دارد، اتفاق افتاده است و این موضوع موجب آسیب به آنها شده است. بنیانگذار پیامرسان ایرانی «گپ» به خبرگزاری «ایرنا» میگوید: بیشترین مشکلی که اکنون با قطعی اینترنت بینالمللی با آن روبهرو هستیم تنظیمات مسیریابی اتصال مشترکان به سرورها و سایتهای داخل کشور است، قبل از این چهار روز که دسترسی به اینترنت بینالمللی امکانپذیر بود، اگر در مسیریابی اتصال مشترکان به سرورها و سایتهای داخل کشور مشکلی به وجود میآمد، شرکت ارائه دهنده اینترنت مشتری را به سمت درگاه بینالملل میفرستاد و پس از مدتی او را به داخل هدایت میکرد. او با اشاره به اینکه بسته شدن درگاه اینترنت بینالمللی به بروز مشکلاتی منجر شده است، گفت: امکان برقراری ارتباط مشترکان داخل کشور به سرورهای داخلی، تعریف ساده شبکه ملی اطلاعات است. انجیدنی تصریح کرد: طی چند روز گذشته که اتصال کشور به اینترنت بینالمللی قطع شده، ایراداتی در برخی شرکتهای ارائهدهنده اینترنت به وجود آمده است که به واسطه این قطعی، سیستم شبکه ملی تست و مشکلات آن دیده شده که بسیاری از این موارد در حال برطرف شدن است و امیدواریم در چند روز آینده کاربران ارتباط پایداری را با پیامرسانها تجربه کنند. اگر شرکتهای ارائهدهنده اینترنت برای برطرف کردن این مسائل متمرکز شوند، مردم به راحتی میتوانند از خدمات سایتهایی که سرورهای آنها داخل کشور است استفاده کنند. حسین بخشایی مدیر استراتژی «نشان» نیز درباره وضعیت این مسیریاب بومی در زمان قطع اینترنت بینالمللی به «ایرنا» گفت: با توجه به اینکه اپلیکیشن نشان، تمام زیرساختهای آن مبتنی بر دانش بومی است با مشکل خاصی روبهرو نشدیم. اپلیکیشن «بلد» دیگر مسیریاب بومی است که حسین حجازی مدیر توسعه تجاری این اپلیکیشن در گفتوگو با «ایرنا» به این نکته اشاره کرد که آنها نیز در زمان قطع اینترنت بینالمللی حدود دو ساعت خارج از سرویس بودند و گفت: در ساعتهای ابتدایی که اینترنت کامل قطع بود، قطعا سرویسدهی ما نیز دچار اختلال شد. در بین اپلیکیشنهایی که بومی هستند و در شرایط قطع اینترنت بینالمللی بدون مشکل بنیادی به حیات خود ادامه میدهند؛ اما کسبوکارهایی هستند که با مشکلات زیادی روبهرو شدند مانند کسبوکارهای حوزه فینتک که به گفته مدیرعامل سایت تخفیفان، شرایط بسیار سختی را میگذرانند. وی اشاره کرد: مشتری ما نمیتواند به سادگی سایتمان را باز کند، حتی اگر موفق به این کار شود درگاههای پرداخت دچار مشکل هستند. وی گفت: سایت ما الان در دسترس است اما نمیتواند فعالیت کند و یکی از درگاههای ما یک و نیم روز کامل کار نمیکرد.
متن کامل خبر در سایت تجارت نیوز
نظرات