ابرآروان؛ بزرگترین شرکت عرضهکننده زیرساخت یکپارچه ابری در ایران چگونه با رقبای خارجی رقابت میکند؟
نیاز شرکتهای کوچک و بزرگ داخلی به محافظت در مقابل حملات سایبری باعث شد در سال ۱۳۹۴، چهار جوان نخبه در حوزه نرمافزار برای از میان بردن مشکلات امنیتی به میدان بیایند. میگویند بزرگترین چالششان در ابتدای کار این بود که از بین سرمایهگذارها، کدام را انتخاب کنند؟ ابرآروان اکنون تمام ظرفیتهای خود را به کار بسته تا به هدف اصلیاش یعنی ایستادن بر قله «بزرگترین شرکت ابری دنیا از نظر فناوری» برسد. شفافیت؛ همان اصل ارزشمند که اقتصاد ایران فاصله معناداری با آن دارد نیز، شرایط همه کسبوکارها از جمله ابرآروان را با چالشهای بیشتری مواجه کرده است. پویا پیرحسینلو با بیان اینکه ایدهها در ابرآروان به شکل جمعی خلق میشوند و مالک ندارند، ادامه میدهد: «روی این فکر کردیم که چطور امنیت را ابری کنیم؟ آن زمان چهار نفر بودیم که هر کدام در خانههایمان در شهرهای تهران، بجنورد و کرج برنامهنویسی میکردیم.» گروه چهارنفره از نخبههای نرمافزار ایران که در المپیادهای داخلی و خارجی مدالهای رنگارنگی نصیب کشور کرده بودند، سرمایهای برای آغاز کار نداشتند، اما محصولی که قرار بود به شرکتها ارائه دهند، مانند آهنربا سرمایهها را به خود جذب کرد. «ما تصور میکردیم خیلی سریع محصول CDN را جمع میکنیم و رشدمان سرعت بیشتری خواهد داشت و همین هم شد و اکنون ابرآروان با هشت محصول، تنها عرضهکننده زیرساخت یکپارچه ابری در ایران است». ایده اولیهمان این بود که بزرگترین شرکت ابری دنیا از نظر فناوری شویم.» مسئولان شرکت میگویند ابرآروان فقط جای کار نیست؛ بلکه محلی برای زندگی نیروها هم هست، به همین خاطر همیشه باید تمیز باشد. با این راهکار بارگذاری محتوا برای سایتهایی که تغییرات کمی دارند، تا ۹۸ درصد و در مورد سایتهایی که محتوای آنها تغییر بسیاری دارد تا بیش از ۵۰ درصد بهبود پیدا میکند. یکی از مصادیق شفافیت در ابرآروان این است که همه کارمندان به قراردادها و اطلاعات دسترسی دارند، شیوه تعیین حقوقها مشخص است و نیروها از درآمد شرکت مطلع هستند. پیرحسینلو با بیان اینکه در داخل کشور برای بیشتر سرویسها رقیب دارند، میگوید: «در محصولات شبکه توزیع محتوا (CDN)، Cloud DNS و امنیت ابری (Cloud security) تقریبا مطلق بازار داخلی در اختیار ابرآروان است، اما در سرویسهای دیگر اینطور نیست.» عمده خدمات شرکت مربوط به محصولات CDN و امنیت ابری است که قدیمیترین محصولات ابرآروان هم به حساب میآید. در حال حاضر بانکهای پاسارگاد، سامان، توسعه تعاون و آینده از این خدمات استفاده میکنند و چهار بانک دیگر نیز قرار است به اینها اضافه شوند.» ابرآروان هشت محصول عمده دارد که شامل شبکه توزیع محتوا یاCDN، DNS ابری، سامانه امنیت ابری برای مقابله با انواع حملات سایبری، پخش زنده ابری، پلتفرم ویدئو، تبلیغات ویدئو، IaaS و فضای ذخیرهسازی ابری میشود. خنثیکردن حملات سایبری، امری روزانه برای ابرآروان به حساب میآید؛ ناخدای فنی شرکت میگوید: «حملات سایبری به دو دسته تقسیم میشود. راهکار ابری نیز برای جلوگیری از حملات دسته دوم است.» جنس این حملات بیشتر DDoS است و در بازههای مختلف، پیکهای مختلف دارد.» بزرگترین حمله DDoS که در ایران رخ داده و توسط شرکت ابرآروان خنثی شده، حمله به سرویس بانک پاسارگاد بوده است که فاطمی درباره آن میگوید: «این حمله ۵۶ گیگابیت بر ثانیه و حدود ۷۵۰ برابر ظرفیت معمول شبکههای بانکی کشور بود. رشد شرکت ابرآروان در چهار سال اخیر بدون توقف ادامه داشته و هر روز به ظرفیت سرویسهای آن اضافه شده است. مسئولان شرکت میگویند اگر یک روز ابرآروان نباشد، مشتریها و کاربران فکر میکنند اینترنت قطع شده است. مدیرعامل ابرآروان به فقر تخصص در ایران اشاره میکند و ادامه میدهد: «بهطور کلی یکی از مشکلات بزرگ ایران این است که افراد زیادی جویای کار هستند و شرکتها هم دنبال افراد متخصص میگردند، اما فقر تخصص عمیق باعث شده این دو بخش به یکدیگر وصل نشود. ناخدای اجرایی شرکت میگوید: «مقایسه خودمان با سایر رقبای خارجی سخت است، اما میتوانیم بگوییم ابرآروان جزء معدود شرکتهای دنیاست که در زمینه امکانات در سرویس CDN تنوع خیلی بالایی دارد. پیرحسینلو با تاکید بر اینکه نگاه او و همکارانش این است که بزرگترین شرکت ابری دنیا از نظر فناوری باشند، ادامه میدهد: «فاصلهمان با این هدف زیاد است. کسبوکار در هنگام استفاده از سرورهای غیرابری، باید میزان تقاضا را پیشبینی کند و برای میزانی از زیرساخت سرمایهگذاری کند که احتمال دارد اصلا به آن نیاز نشود، اما با سرور ابری، در هر زمان به تناسب نیاز میتواند منابع مورد نظر را درلحظه افزایش یا کاهش دهد و تنها به همان اندازه مصرف هزینه پرداخت کند. مشتریها گرچه بهدنبال خدمات باکیفیت هستند، اما هزینهای که قرار است پرداخت کنند، همواره یکی از محورهای اصلیشان برای انتخاب محصول و شرکت ارائهدهنده آن به حساب میآید. ابرآروان نیز با اعتقاد به این اصل، پشتیبانی کامل از مشتریها را در دستور کار خود قرار داده است. تولید یک کشور در بخشهای مختلف، در خط مقدم این چالشها قرار دارد و شرکت ابرآروان بهعنوان بزرگترین ارائهکننده خدمات یکپارچه ابری، روبهروی این مشکلات ایستاده است. بزرگترین چالشهایی که ابرآروان با آن مواجه است را میتوان در بخشهای مختلف دستهبندی کرد؛ رشد سریع کسبوکارها، تغییر ذائقه نرمافزاری مردم، دسترسی محدودتر نسبت به رقبای خارجی به زیرساختها، تحریمهای خارجی، قوانین دستوپاگیر داخلی در زمینه استارتآپها، بوروکراسی پیچیده و… ضمن اینکه در سالهای اخیر رشد کسبوکار خیلی سریعتر بوده که این مساله بر دشواریها اضافه میکند. دسترسی کمتری به این منابع داریم و تحریمها و موانع داخلی و قوانین مختلف سر راه استارتآپها نیز کار را سختتر کرده است.» پیرحسینلو میگوید: «در بین مشتریهایمان، شرکتهای خارجی هم داریم، اما تحریمها کار را خیلی سخت کرده است. ابرآروان یک شرکت فعال در حوزه زیرساخت یکپارچه ابری و امنیت سایبری است که به بانکها، سازمانها، فینتکها و سرویسهای مالی کمک میکند تا در برابر حملات سایبری ایمن بمانند و در عین حال با سرعت بیشتری به مشتریان خود سرویسدهی کنند. مسئولان شرکت ابرآروان میگویند در این مسیر گام برداشته و روزبهروز ظرفیتهای شرکت را گسترش دادهاند، با این حال برداشتن برخی موانع، از جمله تحریمهای خارجی و قوانین دستوپاگیر داخلی از عهده آنها خارج است.
متن کامل خبر در سایت راه پرداخت
نظرات