گفتگو با مدیران پلتفرم اتریبیوشن ادتریس؛ کوچ کسبوکارهای ایرانی به پلتفرمهای ایرانی
ادجاست گفته بود در پایان سه ماه نخست سال ۲۰۱۹ دیگر به شرکتهای ایرانی سرویس نمیدهد و همین مسئله باعث شد تا رقابت چند بازیگر سنگینوزن ایرانی برای جایگزینی این پلتفرم اتریبیوشن شناخته شده در ایران آغاز شود. حالا یک سال از آن روزها و ۸ ماه هم از عرضه اولیه پلتفرم اتریبیوشن ادتریس سپری میشود؛ پلتفرمی که امروز خودش را یکی از بازیگران اصلی این بازار میداند. از سوی دیگر کیفیت مناسب و قیمت پایین نسبت به ترکرهای خارجی، حالا باعث شده تا نهتنها مدیران ادتریس اعتقاد داشته باشند کسبوکارهای ایرانی دیگر نیازی به پلتفرمهای ترکر خارجی ندارند، بلکه نیمنگاهی هم به بازار خاورمیانه و اروپا پیدا کنند؛ نقاطی که باز هم شاید قیمت مناسبتر نسبت به رقبای بینالمللی بتواند کلیدی برای باز کردن درهای تازه باشد. ما تمام تبلیغات را پایش میکنیم و به این شکل متوجه میشویم که هر کاربر از طریق کدام تبلیغ یا مدیا آمده و پس از اینکه نصب اپلیکیشن در موبایل انجام شده، کاربر چه رفتاری در اپلیکیشن داشته است. زمانی که کاربر روی تبلیغ کلیک میکند، وارد لندینگ میشود و نصب را انجام میدهد. در واقع ادتریس میگوید روی چه تبلیغی کلیک شد، روی کدام استور رفت، آیا پس از نصب، اپلیکیشن باز شد یا خیر و اگر شد، چه ایونتی انجام شده است. نکته مهم پلتفرم اتریبیوشن این است که از لحظه کلیک روی تبلیغ تا لحظه باز شدن اپلیکیشن را بسیار با دقت انجام دهد چرا که پلتفرمهای دیگری برای آنالیتیکس وجود دارند که کارهای داخل اپلیکیشن را پاییش میکنند. در واقع این یک شناسهی یکتا است که ادتریس میتواند به سادگی آن را با کاربری که اپلیکیشن را باز کرده تطبیق دهد. چون اپلیکیشن بازار روی موبایل کاربر نصب است و دسترسیهایی به دستگاه دارد. در واقع پلتفرم ادتریس اگر نتواند شناسایی تقلب را انجام دهد، کار خاصی نکرده است. علت اینکه پلتفرمهای اتریبیوشن پولی وجود دارد این است که میآیند و الگوریتمهای مختلفی را تولید میکنند تا تقلبهای متفاوت را شناسایی کنند؛ چراکه صنعت تقلب هم همینطور در حال پیشرفت است و ما هم مجبوریم آنها را شناسایی کنیم. گاهی حتی تقلب بسیار پیشرفته میشود و روشهای مختلف را دور میزند، نصب اپلیکیشن را انجام میدهد اما رفتار داخل اپلیکیشن طبیعی نیست. برای تقلب، بدافزاری روی موبایل کاربر وجود دارد و تقلب کننده متوجه میشود که نصب انجام شده. اینجا برای ترکر کلیک ارسال میکند که این نصب را خودش آورده است. ترکر باید این قابلیت را داشته باشد که بداند زمان واقعی نصب اپلیکیشن چه زمان بوده است و اگر پس از آن کلیک ارسال شده، شمرده نشود. حالت دیگری که وجود دارد این است که یک بدافزار -برای مثال یک VPN- در موبایل کاربر وجود دارد که تبلیغ اپلیکیشنهای ایرانی را نشان میدهد. اینجا کاربر موبایل اصلا متوجه نمیشود که چنین اتفاقی در حال رخ دادن است و اپلیکیشن مخرب در پسزمینه این کارها را انجام میدهد و برای شبکه تبلیغاتی و ترکر کلیک ارسال میکند. ادتریس باید قابلیت تشخیص را داشته باشد که آیا این اتفاق واقعا در حال رخ دادن است یا پای تقلب در میان است. در حال حاضر ادتریس قابلیت رهگیری تقلبهای موجود در بازار را دارد اما ما نیاز داریم که همیشه در این زمینه رشد کنیم و این موضوع برای همهی اتریبیوشن ترکرها، یک امر حیاتی و دائمی است. در حال حاضر تمرکز اصلی ما آنالیتیکس است و اینکه چه نوع اطلاعاتی را بتوانیم ارائه دهیم تا مارکترها استفادهی بیشتری ببرند و بتوانیم بگوییم کدام مدیاها کاربر بهتری برای آنها آورده است. برای مثال یکی از کاربردهایش، این است که در کسبوکاری مانند «آلونک»، هر شبکه تبلیغاتی نرخ نصب به لید (تماس به مشاور) متفاوتی را بیان میکرد. اما تحقیق و توسعهای که انجام دادهایم نشان میدهد که شاید واقعا یک شبکه تبلیغاتی دیگر هم روی نصب یک اپلیکیشن تاثیرگذار بوده باشد. در واقع تاثیری که تبلیغ در ابتدا داشته، باعث شده تا کاربر در دفعات بعدی که تبلیغ را مشاهده کرده، روی تبلیغ متعلق به یک شبکه دیگر کلیک و اپلیکیشن را نصب کرده باشد. ما در حال تحقیق هستیم تا ببینیم چگونه میتوانیم تاثیرگذاری شبکههای تبلیغاتی مختلف را در این مسئله دخیل کنیم. اما در مجموع مدل پرکاربردی که همه شبکههای تبلیغاتی آن را قبول دارند و صاحبان اپلیکیشن هم آن را پذیرفتهاند، لست کلیک است. تصمیمتان برای تغییر این مدل و وزندهی به شبکههای تبلیغاتی دیگر چقدر جدی است؟ در حال حاضر هیچ مشکلی با شبکههای تبلیغاتی وجود ندارد اما در آینده تصمیم جدی برای ورود به این حوزه داریم. واقعیت این است که برای تغییر مدل لست کلیک جدی هستیم، اما شاید نتوان یک چشمانداز کوتاه مدت برای آن متصور بود. از سوی دیگر این مسئله یک تهدید بزرگ برای آژانسهای تبلیغاتی بود؛ چون تا زمانی که یک ترکر وجود نداشته باشد، تبلیغ هم معنی خاصی نمیدهد و مزیت تبلیغات آنلاین زیر سوال میرود. زمانی که کاربر IP خود را تغییر دهد ادجاست آن را تقلب در نظر میگیرد ولی در ایران باید به این مسئله دقت کرد و راههای جایگزین دیگری ارائه داد. گام رو به جلوی دیگر ما این بوده است که شبکههای تبلیغاتی توانستهاند با پلتفرم ما هماهنگ شوند. نکته اینجاست که ادجاست نیازی نداشته تا این اثر انگشت دیجیتالی را دقیق کند چون با شناسه تبلیغاتی کار میکرد، مگر در جاهای محدودی مانند ایران. (برای بازهای که کلیک انجام میشود تا اپلیکیشن باز میشود.) این هم به نفع شبکه تبلیغاتی است که نصبها درستتر شمرده میشود و هم به نفع صاحب اپ است که متوجه میشود نصب واقعا طبیعی نبوده و از یک شبکه تبلیغاتی آمده است. در لایههای بعدی از دادههای بیشتری استفاده میشود و در جهان مرسوم است که SDK باید متن باز باشد چون پلتفرمی مثل ما در حال دسترسی پیدا کردن به برخی اطلاعات است و باید شفاف بگوید در حال برداشتن چه اطلاعاتی است. اگر این اتفاق رخ ندهد، باید صاحب اپلیکیشن هر لحظه رصد کند و ببیند که چه اتفاقی در حال افتادن روی اپ است. برای مثال قرار است مانند ادجاست یک پوش نوتیفیکیشن سایلنت برای شمارش حذفها ارسال شود؟ اگر قرار باشد ما این را نگوییم، احتمال خطر وجود دارد. به همین دلیل متن باز بودن در جهان مرسوم است و پلتفرم اتریبیوشن باید اینطور باشد. اتفاقا متن باز نبودن یک پلتفرم اتریبیوشن میتواند این شبهه را ایجاد کند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. متنباز بودن ما یکی از مواردی است که تبدیل به مزیت شده، هرچند ما اعتقاد داریم همه باید متن باز باشند. رقبایی که خارجی هستند و داخل ایران فعالیت میکنند هم متن باز هستند اما قیمت خدمات آنها در مقایسه با ترکرهای ایرانی آنقدر بالاست که در بلند مدت استفاده از آنها منطقی نیست. قابلیت Event Value برای کاربران ایرانی بسیار مفید است و اکنون عده زیادی از مشتریان به همین دلیل از خدمات ما استفاده میکنند. همین مسئله را آزمایشی که کافه بازار روی ادتریس و ادجاست و تطبیق آنها انجام داد نشان میدهد. شاید یک اپلیکیشن تمام کاربرانش را به شکل ارگانیک جذب کند اما مجبور است به ترکر برای تحلیلهایش هزینهای پرداخت کند. اکنون ادتریس هدفگذاریهای مشخصی برای داشتن مشتریان مهم در بخشهای مختلف بازار را انجام داده و بیشتر این هدفگذاریها هم محقق شدهاند. در بازاری که امروز میگویید دیگر شکل گرفته و ایرانیها هم به آن اعتماد کردهاند، سهم ادتریس چقدر است و اساسا چه حجمی از پول در این بازار در حال جابهجا شدن است؟ همه این مسائل در کنار هم باعث شده تا تصور کنیم امروز حجم بالایی از پول و درآمدی که در این بازار جابهجا میشود، سمت ادتریس باشد و مشتریهای بیشتری داشته باشیم.
متن کامل خبر در سایت دیجیاتو
نظرات