مروری بر اولین گزارش جامع دیجیکالا؛ تجارت الکترونیکی زیر ذره بین
این گزارش اشاره میکند که دیجیکالا با افتتاح مرکز پردازش در شهرک دانش با مساحت ۵۰ هزار متر، اکنون بزرگترین مرکز پردازش خاورمیانه و شمال آفریقا را در اختیار دارد که ظرفیت انبارش آن ۵ میلیون کالا و ظرفیت پردازش آن نیز ۵۰۰ هزار کالا است. برای مثال فروش خالص ریالی در دیجیکالا، طی ۸ سال گذشته به طور متوسط ۱۱۱ درصد رشد داشته است. ۷ میلیون کالا فراتر رفته است؛ رشد تنوع محصولی به گونهای بالاست که فقط در ۶ ماه اول امسال، ۵۴۰ هزار کالای جدید به این فروشگاه اضافه شدهاند. بخش مهمی از گزارش جامع دیجیکالا مربوط به رفتار کاربران این پلتفرم است؛ کاربرانی که ۳۴ درصد خانم و ۶۶ درصد آقا هستند. از سوی دیگر دیجیکالا نقشه تراکم مشتریان خود را نیز منتشر کرده است. در ۶ ماه نخست سال جاری، متوسط ارزش ریالی هر سفارش در دیجیکالا ۴۱۸ هزار و ۹۱۶ تومان بوده است. این گزارش همچنین میگوید که ۸۰ درصد سفارشها به روش دیجیکالا اکسپرس ارسال میشوند. از سال ۱۳۹۶ که دیجیکالا درهای خود را به شکل جدی بر روی کسبوکارهای دیگر هم باز کرد، این پلتفرم تا امروز میزبان ۳۰ هزار فروشگاه بوده است که رشد آنها انفجاری به نظر میرسد. دیجیکالا میگوید کالای تقلبی، خط قرمزش است و از ابتدای سال ۹۷ تاکنون، ۰/۰۴ درصد (۴ عدد از ۱۰ هزار عدد) از کالاهای عرضه شده در این پلتفرم، تقلبی بوده است. دیجیکالا میگوید در سال جاری، ماهانه به شکل متوسط ۲۰۰ میلیون تومان کد هدیه به مشتریانی داده است که تحت تاثیر تجربههایی مانند کالای تقلبی یا تاخیر در ارسال کالا قرار گرفتهاند. بخش مهم دیگر در این قسمت از گزارش، مربوط به سهم مارکت پلیس از فروش در گروههای اصلی کالایی است. با این حال به وضوع میتوان دید که دیجیکالا به جز بخش محصولات سوپرمارکتی، عرصه را به سایر فروشندگان واگذار کرده و سطله کامل، در اختیار ۳۰ هزار فروشنده دیگر است. اگرچه کالاهایی مانند لپتاپ، موبایل و پاوربانک که در گروه کالاهای دیجیتال قرار میگیرند، بیشترین سهم فروش بر حسب ارزش ریالی در بین گروههای کالایی دیجیکالا را داشتهاند، اما فروش بر حسب تعداد، داستان متفاوتی دارد. از طرفی وقتی به ارزش ریالی محصولات فروخته شده نگاه کنیم، میبینیم که ۵۱ درصد متعلق به گروه کالای دیجیتال است و سپس خانه و آشپزخانه با ۲۱. در ۶ ماه نخست سال جاری، گوشی موبایل سادهی نوکیا ۱۰۶ مدل ۲۰۱۹، پرفروشترین محصول در این فروشگاه بوده است. در تصویر فوق، رتبههای بعدی محصولات پرفروش دیجیکالا از نظر ریالی و در ۶ ماه اول امسال را میبینید که خانواده گلکسی A سامسونگ در میان آنها نقش پر رنگی دارند. این در حالی است که در نیمه دوم سال ۹۷، سامسونگ با فاصلهای معنادار بازیگر اول موبایل ایران (دست کم از نظر فروش ریالی در دیجیکالا) بوده است. دیجیکالا همچنین در این بخش از گزارش، پرجستجوترین برندهای ایرانی و خارجی را به نمایش کشیده است. دیجیکالا در این نمودار میگوید که در نیمه اول سال ۹۸، تعداد ۲۷۴۸ برند ایرانی در این فروشگاه حضور داشته و این در حالیست که تعداد برندهای ایرانی در نیمه اول سال ۹۶، کمتر از هزار عدد بوده است. همچنین سهم فروش کالاهای ایرانی در دیجیکالا، در نیمه نخست امسال، ۶۸ درصد بوده است. با این حال وقتی به نمودار پرفروشترین برندهای ایرانی از نظر ریالی نگاه میکنیم، میبینیم که پارس خزر، ایکس ویژن و مهیا پروتئین در صدر جدول هستند. یکی از نکات جالب دیگر این گزارش مربوط به پرفروشترین برندهای تلویزیون از نظر ریالی است؛ جایی که برند ایرانی ایکس ویژن، از سامسونگ با فاصلهای زیاد پیشی گرفته است. آخرین بخش از گزارش دیجیکالا، به بحران بازار موبایل میپردازد؛ جایی که نوسان نرخ ارز، باعث افزایش قیمت این گروه محصولی شده است. اما در شش ماه اول سال ۹۸، دوباره با نوسان نرخ ارز، تقاضای غیرعادی برای خرید موبایل شروع شده.
متن کامل خبر در سایت دیجیاتو
نظرات