مناسبسازی فروشگاههای شهروند برای...
مناسبسازی فروشگاههای شهروند برای افراد توانیاب
شرکت شهروند در راستای تحقق شعار «شهروند فروشگاهی برای همه» برنامههای هدفمندی را در جهت مناسبسازی فضاهای فروشگاهی و بهبود خدماترسانی به معلولان و سالمندان جامعه تدوین کرده است.
رشد و توسعه هر جامعه متناسب با بهکارگیری تواناییهای موجود در آن جامعه است و یکی از راههای تحقق آن، تامین بستری مناسب برای حضور فعال افراد و ایجاد فرصتهای مساوی برای اقشار مختلف در جابهجایی و دسترسی به ساختمانهای عمومی و فضاهای شهری است. هدف نهایی در توانبخشی و توانمندسازی معلولان، بازگرداندن استقلال فردی معلول در زندگی شخصی و اجتماعی است، اما هر زمان که موضوع مشارکت و فعالیت اجتماعی معلولان مطرح میشود با مشکل عدم مناسبسازی مواجه میشویم. مناسبسازی یک الزام و ضرورت است و نه یک انتخاب، به همین دلیل است که در کشورهای پیشرفته، امر مناسبسازی و توجه ویژه به دسترسی افراد سالمند و دارای معلولیت به امکانات جامعه، جزء جداییناپذیر ضوابط قانونی و لازمالاجراست. در همین راستا در دوره مدیریت شهری جدید، تاکید زیادی بر مناسبسازی فضاهای شهری برای تردد راحت سالمندان و افراد معلول بهویژه نابینایان که مشکلات به مراتب بیشتری برای رفت و آمد در سطح شهر دارند، شده و تحقق شعار «تهران شهری برای همه» سرلوحه اقدامات جدی تمامی نهادها و موسسات اجرایی شهرداری تهران قرار گرفته است. بر همین اساس فروشگاههای زنجیرهای شهروند، بهعنوان بازوی مدیریت شهری که همواره همسو با سیاستها و رویکردهای مدیران شهری حرکت کرده، در راستای مسئولیتهای اجتماعی خود، با مناسبسازی ورودیها و فضاهای داخلی فروشگاههایش برای تردد راحتتر سالمندان و افراد معلول امکانات ویژهای را برای خدمترسانی بیشتر به این قشر جداییناپذیر از جامعه در نظر گرفته است. در حال حاضر چیدمان محصول و نحوه قرارگیری قفسهها در فروشگاههای شهروند بهگونهای است که تمام مشتریان بتوانند بدون مشکل به تمامی کالاها و محصولات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند، علاوهبر آن به پرسنل شهروند آموزشهای لازم در خصوص همیاری به مشتریان و توجه ویژه به سالمندان و افراد معلول داده شده تا در هر نقطهای از فروشگاه در انجام مراحل خریدشان یاریرسان باشند، همچنین در تمامی فروشگاهها امکان ارائه ویلچر برای معلولان وجود دارد. علاوهبر آنچه گفته شد، از مهمترین اقدامات موثر شهروند پیشنهاد راهاندازی سامانهای با هدف سهولت در خرید نابینایان از سوی مدیران شرکت شهروند بود که اولین نمونه آن جهت خرید حضوری سال ۹۶ در فروشگاه بیهقی و دومین سامانه نیز سال ۹۸ در فروشگاه بوستان به بهرهبرداری رسید و در حال حاضر نیز نخستین سامانه خرید اینترنتی ویژه نابینایان در فروشگاه مجازی شهروند افتتاح شده تا این عزیزان هم بتوانند مانند شهروندان عادی از امکانات و خدمات شهروند بهرهمند شوند. گفتنی است فروشگاههای شهروند در چارچوب اختیارات و تعهدات خود در حوزه مسئولیتهای اجتماعی نیز اقدامات موثری با هدف حمایت از افراد توانیاب و معلول انجام داده است. عرضه کیسههای پارچهای تولید شده توسط بیماران خاص در فروشگاهها با هدف اشتغالآفرینی این افراد، بازدیدهای متعدد و مناسبتی از مراکز نگهداری افراد معلول و سالمند در خیریههایی همچون کهریزک، رعد، محک، بچههای آسمان و... بخشی از برنامههایی است که میتوان به آنها اشاره کرد.
نظرات