شرکت‌های دانش‌بنیان پیشرفت حوزه پزشکی بازساختی را سرعت دادند

شرکت‌های دانش‌بنیان پیشرفت حوزه پزشکی بازساختی را سرعت دادند


به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دومین سمپوزیوم «سلول های بنیادی در بیماری های غضروف و استخوان کاربردها، حال و آینده» با هدف ارتقاء جایگاه این حوزه در حوزه بالین، در مرکز آموزشی و درمانی شفا یحیاییان برگزار شد.


امیر علی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این برنامه سخنرانی کرد و گفت: حوزه پزشکی بازساختی در حال حاضر از اهمیت ویژه ای در دنیا برخوردار است. این حوزه ترکیبی از مهندسی بافت، ژن درمانی، ریز مولکول‌ها، زیست فناوری، سلول درمانی و ایمنی درمانی سلولی است که هر یک از این حوزه ها نیز به خودی خود در درمان بیماری ها نقش بسزایی دارند.

حمیدیه ادامه داد: حوزه پزشکی بازساختی با دست ورزی و تغییر ژن ها عامل بیماری را از بین می برد. حوزه بیماری های مادرزادی استخوان نیز با این علم قابل درمان است. بنابراین پزشکی بازساختی را باید حوزه  ای ترکیبی از دانش های مختلف به شمار آورد.


به گفته وی، در حال حاضر ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه پزشکی بازساختی در حال فعالیت هستند. شاید تا چند سال پیش تعداد این شرکت ها کمتر از انگشتان دست بود، اما با تلاش و همت جوانان نوآور و خلاق فعال در این شرکت ها محصولات این حوزه در بازار قرار دارد.


دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین بیان کرد: یکی از رویاهای بشر افزایش طول عمر افراد است. بسیاری از کشورها نیز برای این هدف تا سال ۲۰۳۰ برنامه ریزی هایی را انجام دادند تا به طول عمری یک صد و ده سال دست پیدا کنند. این انسان باید از هر لحاظ همچون فعالیت ذهنی در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد و حتی قدرت بارور شدن در این سن را هم داشته باشد. با این رویکرد اهمیت توسعه فناوری پزشکی بازساختی در رسیدن به این هدف مشخص می شود و هدف این فناوری نیز جز این نیست که طول عمر طولانی همراه با زندگی با کیفیت به انسان ها هدیه دهد.


ژن درمانی علاج قطعی بیماری ها است

وی به پیشینه بیماری های مختلف در گذشته اشاره کرد و گفت: اگر ۵۰ سال پیش بیماری هایی همچون دیفتری انسان را به کام مرگ می کشاند، امروز این بیماری ها قابل درمان هستند و نظام سلامت دنیا به دنبال شیوه هایی نوین برای درمان قطعی و علاج بیماری ها است.

حمیدیه افزود: یکی از پایه های نظام سلامت در آینده سلول و ژن است. از این رو کشورهای پیشرفته، سرمایه گذاری های عظیمی در این حوزه انجام داده اند. این سرمایه گذاری ها محدود به شرکت های مرتبط به این حوزه نیست بلکه شرکت های بزرگ از حوزه های مختلف به این حوزه ورود پیدا کرده اند. به عنوان مثال ژنرال الکتریک سرمایه گذاری عظیمی را در حوزه پزشکی بازساختی انجام داده است و این نشان می دهد که حتما خبری مهم در آینده نزدیک از اقدامات در این حوزه به گوشمان می رسد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره اقدامات ستاد در حوزه پزشکی بازساختی توضیحاتی ارائه داد و گفت: در گذشته افراط و تفریط هایی در این حوزه انجام شد اما ستاد با همکاری بیش از هزار عضو هیات علمی مراکز علمی در تلاش برای برگرداندن این حوزه به تعادل است.


دومین سمپوزیوم «سلول‌های بنیادی در بیماری‌های غضروف و استخوان کاربرد‌ها، حال و آینده» با همکاری ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه علوم پزشکی ایران در مرکز آموزشی پژوهشی درمانی شفا یحیائیان برگزار شد. در این سمپوزیوم تازه‌ها و کاربردهای سلول های بنیادی و مهندسی بافت در حوزه استخوان و غضروف، کارآزمایی های بالینی در سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در حوزه استخوان و غضروف، الویت‌های تحقیقات،فناوری و پایان نامه‌ها در حوزه استخوان و غضروف، محصولات سلولی و پزشکی بازساختی شرکت‌های دانش بنیان در حوزه استخوان و غضروف و چشم انداز تجاری سازی و بازار سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در حوزه استخوان و غضروف محورهای این سمپوزیوم بود.

پایان پیام/۲۵

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات