فروشگاه‌های آنلاین ایرانی و مشکل در مدیریت جریان کالا

فروش در دنیای آنلاین کار چندان دشواری نیست، بخش سخت کار زمانی آغاز می‌شود که یک فروشگاه اینترنتی باید با رعایت اصول و استاندارهای بین المللی کالا را به دست مشتری برساند.

به گزارش اکوسیستم، همزمان با گرایش نسل جدید به خرید از طریق وب‌سایت‌ها؛ فروشگاه‌های آنلاین کشور با سیل عظیمی از بازدید کنندگان روبرو شده‌اند. ولی این تنها روی خوش ماجرا بود، زیرا زمانی پتانسیل حقیقی این سایت‌ها مشخص می‌شود که در رخدادهای فروش و حراجی‌های آنلاین، مشتریان زیادی از آنها خرید می‌کنند.

به تازگی فروشگاه‌های ایرانی اقدام به برگزاری رویدادهایی مشابه حراجی آنلاین آمریکایی بلک فرایدی کرده‌اند، اما ظاهرا به دلیل عدم برنامه ریزی اصولی برای این حجم از مشتریان آماده نبودند.

در حال حاضر این وب‌سایت‌ها با بحران عظیم مدیریت جریان کالا مواجه هستند و موفق نشدند که رضایت مشتری را به نحو احسن جلب کنند. تاخیر در ارسال سفارش، موضوعی است که باعث می‌شود کاربران در خریدهای بعدی نسبت به فروشگاه‌های آنلاین تردید داشته باشند و ترجیح دهند کالا را اگر چه گران‌تر اما سریعتر و بطور فیزیکی بخرند.

بعضی از مشکلاتی که این موضوع برای مشتریان فروشگاه آنلاین به وجود آورده است، به شرح زیر می‌باشد:

  • انتظار طولانی مدت کاربران پشت خطوط تلفن برای رهگیری سفارش
  • هنگ کردن نرم افزار آنلاین برای رهگیری و عدم دسترسی به وضعیت حقیقی سفارش کالا
  • عقب بودن و بروز نبودن ماژول رهگیری سفارش
  • عدم سینک بودن اپراتور انباردار با مسئول ارسال سفارش و پیک ارسال کالا
  • تاخیر بالغ بر یک هفته در ارسال کالا، به علت حجم بالای سفارش‌ها
  • آفلاین شدن ارسال سفارشات و عدم پیگیری فروشگاه برای ارسال به موقع کالا

صحبت از آنلاین بودن فرآیند کسب و کار، آسان است اما عدم رعایت اصول مشتری مداری و استانداردهای بین‌المللی، باعث دلسرد شدن مردم از فضای مجازی می‌شود و این امر سبب خواهد شد تا فروشگاه‌های آنلاین اعتماد کاربران را از دست بدهند.

    نظرات