پنج اصل که ایلان ماسک را به ستاره عرصه کسب و کار تبدیل کرده است

پنج اصل که ایلان ماسک را به ستاره عرصه کسب و کار تبدیل کرده است

ایلون ماسک با استعداد و نبوغ خود توانسته است موفقیت‌های بسیار خوبی در عرصه تجارت و کسب‌وکار به دست آورد و یکی از ستاره‌های این عرصه شود. در ادامه به بیان پنج اصل مهم زندگی کاری او می‌پردازیم که می‌توانند شما را در مسیر موفقیت یاری دهند.

اکوسیستم - از میان افرادی که با دنیای علم و فناوری آشنایی دارند، کمتر کسی است که افراد بزرگی مانند ایلون ماسک، مارک زاکربرگ، استیوجابز، جف بزوس و بیل‌گیتس را نشاند. این افراد موفقیت‌های قابل تحسینی به دست  آورده‌اند و افرادی که می‌خواهند کسب و کار جدیدی شروع کنند و یا وارد دنیای تجارت شوند، باید رویکردهای این افراد را سرلوحه کار خود قرار دهند؛ زیرا همه این افراد نیز روزی تازه‌کار بوده‌اند.

از میان افراد مذکور، ایلون ماسک می‌تواند بهترین الگو باشد؛ زیرا این دانشمند مولتی میلیاردر با ایجاد شرکت‌های تسلا، SpaceX و Solar City که ارزش هر یک از آن‌ها چندین میلیارد دلار است، به خوبی توانسته شایستگی و نبوغ خود را به جهانیان ثابت کند. در ادامه به بیان پنج درس از زندگی این دانشمند ثروتمند می‌پردازیم که پیروی از آن‌ها می‌تواند زندگی و کسب‌وکار شما را متحول کند.

بزرگ فکر کنیم و از مرزهای ذهنی خود فراتر رویم

الون ماسک فردی است که هرگز از تغییر کردن ابایی ندارد و دائما به دنبال دستیابی به دستاوردها و موفقیت‌های جدیدی است که حتی تصور آن‌ها هم برای سایر افراد ممکن نباشد؛ ماسک معتقد است که اینترنت دنیا را متحول کرد و پیشرفت‌های چشمگیر حوزه هوا و فضا هم در آینده‌ای نه چندان دور باعث ایجاد تحول عظیمی در زندگی بشر می‌شود. ماسک ایده‌های بسیار جالب و شگفت‌انگیزی در سر دارد که اگر به حقیقت بپیوندند، در آینده با دنیای کاملا جدیدی مواجه خواهیم شد.

تردیدی نیست که ایلون ماسک ذهن بسیار خلاقی دارد و کمتر کسی پیدا می‌شود که از این نظر مانند او باشد؛ اما ما هم می‌توانیم با استفاده از قدرت ذهنی، زمینه را برای رشد و پیشرفت خود فراهم کنید؛ مثلا آقای ماسک معتقد است اگر همه انسان‌ها بتوانند به فضا سفر کنند، دنیای کاملا جدیدی را خواهند دید. در ضمن گاهی اوقات ریسک کردن می‌تواند منجر به موفقیت‌های بزرگ شود.

به آینده فکر کنیم

ایلون ماسک همیشه فراتر از زمان خود فکر می‌کند و فکر کردن به آینده را هیجان‌انگیز می‌داند. او همیشه ایده و فکرهای جالبی در ذهن  دارد و برای رسیدن به آن تلاش می‌کند؛ مثلا یکی از ایده‌های او این است که تا سال 2020 انسان‌های زیادی به مریخ مهاجرت کنند و در آنجا به زندگی خود ادامه دهند.

بهتر است با توجه به وضعیت فعلی کسب‌وکار خود، هدفی برای خود مشخص کنید و روند دستیابی به این هدف را هر سال، هر سه ماه یک بار یا هر ماه بررسی کنید تا ببینید پیشرفت شما در چه حدی بوده است. بی تردید بدون برنامه موفقیت زیادی به دست نمی‌آورید یا موفقیت شما پایدار نخواهد بود. استفاده از روش‌های مختلف بازاریابی نیز می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند.

انتخاب صحیح و مناسب اعضای تیم کاری

قطعا هیچ فردی به تنهایی موفق نخواهد بود و هر فردی که می‌خواهد در عرضه تجارت و کسب و کار به جایگاه خوبی برسد، باید تیمی در اختیار داشته باشد که اعضای آن را در مسیر درستی هدایت کند و به آن‌ها کمک کند تا رویاهای خود را به واقعیت تبدیل کنند.

ایلون ماسک هم با جدیت از این اصل پیروی کرده است و در تمام شرکت‌های خود افراد مجرب و کارآزموده‌ای را استخدام کرده که به آن‌ها اطمینان کامل دارد و در پروژه‌های جدید خود نیز از دانش افراد متخصص آن حوزه بهره می‌برد.

در انتخاب اعضای گروه کاری خود نهایت دقت را داشته باشید و افرادی را انتخاب کنید که نگرش آن‌ها مشابه نگرش شما باشد و کار خود را با دقت و ظرافت خاصی انجام دهند؛ در ضمن باید به ایجاد توازن در میان این افراد نیز توجه داشته باشید.

همیشه به دنبال یاد گرفتن چیزهای جدید باشید

در تجارت و کسب‌وکار همه چیز دائما در حال تغییر است. همیشه با ابزار جدید، فناوری‌های جدید و روش‌های جدیدی آشنا می‌شویم که باید برای کسب اطلاعات لازم در مورد آن‌ها، وقت کافی صرف کنیم و برای برطرف کردن خلا دانشی خود نیز تلاش کنیم.

گاهی اوقات در کار خود با پرسش‌هایی مواجه می‌شویم که هیچ جوابی برای آن‌ها نداریم. ایلسون ماسک نیز با وجود اینکه در زمینه مهندسی و فیزیک دانش خوبی دارد؛ اما قبل از تاسیس شرکت SpaceX هیچ چیزی در مورد طراحی موشک نمی‌دانست. هیچ وقت از سوال پرسیدن و یادگیری خجالت نکشید و با افتخار برای افزایش دانش و اطلاعات خود تلاش کنید.

سخت‌کوشی

فرقی نمی کند که در چه زمینه‌ای تلاش می‌کنید، برای کسب موفقیت باید از هیچ تلاشی فروگذار نکنید و تنها به فکر دست‌یابی به هدف خود باشید. همچنین باید مانند ایلون ماسک زمان خود را به درستی مدیریت کنید. او در‌حال‌حاضر چندین شرکت را به طور هم‌زمان مدیریت می‌کند تا تمام آن‌ها به درآمدزایی بیشتری برسند و رشد کنند.

    نظرات