چگونه خود را در محیط‌های کاری اثبات کنیم؟

چگونه خود را در محیط‌های کاری اثبات کنیم؟

تبدیل شدن به یک عضو کلیدی و تاثیرگذار در محیط‌های کاری، یکی از اصول مهم برای حفظ جایگاه هر فرد و تضمین امنیت شغلی او است. در ادامه راهکارهایی بیان خواهیم کرد که می‌توانند به دیده شدن شما در محیط‌های کاری و افزایش قدرت و نفوذ شما کمک کنند.

اکوسیستم - شرایط دنیای امروز به گونه‌ای است که اگر بخواهیم  در یک گروه کاری تنها به دنبال رفع تکلیف باشیم و هیچ تلاشی برای پیشرفت و اثبات خود به دیگران نکنیم، به موفقیت‌های چندانی دست پیدا نمی‌کنیم و حتی ممکن است اخراج شوید. امروزه به دلیل تقاضای زیاد برای کار، جایگزینی شما با فردی با استعدادتر و ماهر‌تر، کار بسیار راحتی است؛ بنابراین برای حفظ جایگاه خود در گروه‌‌ها و محیط‌های کاری، باید برای تبدیل شدن به یک عضو کلیدی و اصلی با تمام وجود تلاش کنید تا آینده کاری و امنیت شغلی شما تضمین شود. در ادامه به بیان راهکارهایی خواهیم پرداخت که می‌توانند شما را در دستیابی به این هدف مهم یاری دهند.

اول از همه باید به رئیس و سرپرست خود ثابت کنید که وجود شما کاملا ضروری است و نبود شما می‌تواند روند کار گروه یا شرکت را تا حدود زیادی مختل کند؛ دلیل اهمیت این موضوع این است که ممکن است در برخی از موارد رئیس یا سرپرست شما آشنایی چندانی با توانایی‌های شما نداشته باشد و به سادگی شما را اخراج کند. برای اثبات توانایی‌های خود به رئیس خود، باید نفوذ خود در محیط‌ها و گروه‌های کاری را تا حد زیادی افزایش دهید و کنترل امور مهم را در دست بگیرید؛ به عنوان مثال بر مشارکت شرکت خود با سایر شرکت‌ها و موارد دیگر همچون اپلیکیشن‌ها، پلتفرم‌ها، پایگاه‌های داده و وب‌سایت‌های مربوط به شرکت خود، کنترل و نظارت کامل داشته باشید و یا با افرادی که وظایف و مسئولیت‌های مهمی را در شرکت بر عهده دارند، ارتباط داشته باشید.

به یاد داشته باشید که نفوذ شما باید در یک شرکت باید واقعا قابل‌توجه باشد و نسبت به درآمد سالانه شما واقعا ارزش داشته باشد؛ در صورتی که در محیط کاری خود هیچ قدرتی نداشته باشید و یا نفوذ شما در حد بسیار کمی باشد، به سادگی کنار گذاشته می‌شوید و در مدت زمان کوتاهی فرد دیگری جایگزین شما خواهد شد.

اگر قدرت و نفوذ شما در محیط کاری به اندازه کافی تاثیرگذار است، ابتدا باید مشخص کنید که آیا می‌خواهید از توانایی و قدرت خود برای رشد شرکت و دست‌یابی به اهداف بزرگ استفاده کنید یا می‌خواهید از قدرت خود برای توقف یک فرایند بهره‌مند شوید .

چنانچه می‌خواهید برای پیشرفت کار از قدرت و نفوذ خود استفاده کنید، باید رفتار شما با همکارانتان به گونه‌ای نباشد که احساس کنند زیردست شما هستند و از قدرت خود به عنوان ابزاری برای مسلط شدن بر دیگران استفاده کنید. ممکن است این رویکرد در مدت بسیار کوتاهی و تا حد کمی به پیشرفت کار کمک کند؛ اما در بلندمدت عواقب بسیار بدی است و مشکلات بزرگی در روند پیشرفت کار ایجاد می‌‌کند. رفتار شما باید به گونه‌ای باشد که خود همکاران شما متوجه اشتباهاتشان بشوند. البته گاهی اوقات میزان مشخصی از فشار و تنش، برای پیشرفت کار کاملا ضروری است.

چنانچه می‌خواهید از قدرت و نفوذ خود برای توقف یک روند استفاده کنید، باید سنجیده عمل کنید و به تدریج مانع آن شوید؛ زیرا تعجیل باعث می‌شود نتایج مطابق انتظارت شما نباشد یا حتی کاملا خلاف انتظارات شما باشند.

در پایان باید بگوییم اگر می‌خواهید در یک محیط کاری زیر دست کسی نباشید، باید برای دیده شدن از هیچ تلاشی دریغ نکنید و به جایگاهی برسید که سایر افراد به نظرات و نگرش‌های شما اهمیت دهند. در ضمن نباید از قدرت و نفوذ خود برای تسلط بر دیگران استفاده کنیم.

    نظرات