سهم ناچیز استارتاپها و اینترنت از اقتصادسنتی
اما در دنیای واقعی اینترنت که استارتاپها هم بخش کوچکی از اکوسیستم اینترنت ایران محسوب میشوند، چه شاخصهایی داریم؟ در ایران بهطور کلی ۶۳میلیون کاربر اینترنت پرسرعت داریم، تقریبا ۸ میلیون کاربر اینترنت ثابت پرسرعت داریم و این نسبت هفتبرابری نشان میدهد که کاربران موبایل در ایران تعیینکننده بازی هستند. آمار دیگری که وجود دارد این است که در کل ۵۷هزار کسبوکار تاکنون در ایران اینماد دریافت کردهاند که طبق بررسیهای ما به لحاظ ترافیک تقریبا ۹۰درصدشان زیر هزار بازدید ماهانه دارند که طبق شاخصههای ما، کسبوکارهای غیرفعال یا نیمهفعال محسوب میشوند. آمار دیگری نشان میدهد که در کافه بازار ۱۶۰هزار اپلیکیشن وجود دارد و تنها ۱۰۸ اپلیکیشن با بیش از یک میلیون نصب در ایران داریم. طبق بررسیهای ما، ۱۶۰هزار اپلیکیشنی که در کافهبازار وجود دارد، در مجموع یک میلیارد و ۱۰۰میلیون نصب دارند؛ یعنی کاربران در کل یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون بار این اپلیکیشنها را نصب کردهاند. جالب است که در اپلیکیشنهای موبایل، دستهبندی خرید، حملونقل و خدمات مالی جزو پنج دسته برتر نیستند که این نکته نشان میدهد که هنوز این چالش وجود دارد و هنوز کاربران از این اپلیکیشنها به میزان سایر اپهای دیگر استفاده نمیکنند. در ایران بهطور کلی ۶۳ میلیون کاربر اینترنت پرسرعت داریم، تقریبا ۸ میلیون کاربر اینترنت ثابت پرسرعت داریم و این نسبت هفتبرابری نشان میدهد که کاربران موبایل در ایران تعیینکننده بازی هستند در این میان شکاف عظیمی وجود دارد و به جز تهران و خراسان رضوی، سایر استانهای ایران تنها ۱۸درصد از درآمد اپلیکیشنهای ایرانی، سهم دارند. در این بررسی متوجه شدیم که ۸۰درصد از کاربران اینترنت از وبسایتهایی که از استان تهران اینماد گرفتهاند، استفاده میکنند. در اینجا مانند اپلیکیشنهای موبایل، میبینیم که باز هم بیشترین سهم ترافیک که رابطه مستقیمی با درآمد وبسایتها دارد، مربوط به استان تهران است. مقایسه تعداد ترنزکشن برای اینکه ببینیم بازار سنتی و بازار تجارت الکترونیک چقدر با هم فاصله دارند، نشان میدهد که ۸۵درصد تراکنشها از طریق کارتخوانها انجام میشود و فقط ۵ درصد ترنزکشنها از طریق اینترنت انجام میشود که این آمار فاصله خیلی زیادی را نشان میدهد که هم فرصت خوبی است و هم اینکه چون این فاصله ثابت مانده است، نشان میدهد که چالشهای زیادی وجود دارد که نتوانستهاند این فاصله به این بزرگی را پر کنند. اما باید ببینیم که چه چالشهایی وجود دارد که طی ۵سال گذشته این فاصله به این بزرگی هنوز حل نشده است. طبق بررسیها، در ایران هنوز در حوزه B۲C، آموزش، بازی، فینتک و سلامت فرصتهای زیادی برای راهاندازی کسبوکارهایی که خیلی بزرگ بشوند هم وجود دارد.
متن کامل خبر در سایت هفته نامه شنبه
نظرات