وظیفه ما امیدواری به آینده است
حاتمی گفت که در همین شرایط سخت هم با شور و امید کار میکنند و اینکه الان دیگر فقط ایران تلنت نیستند بلکه بخشهای دیگری چون ایران سلری و تلنتکوچ هم بخشهای جدی کسبوکارشان هستند. حاتمی از کاربرد هوش مصنوعی در کسبوکارش، روزهای سخت و لحظههای ناامیدکننده گفته و اینکه با چه سازوکاری از این شرایط عبور میکند. آغاز شده، گفت که تنها ۹درصد از مشتریان این دو شرکت مشترک بودهاند و در حال حاضر در حال شناخت DNA نتبرگ هستیم. ضمن اینکه آنها نمیخواهند نتبرگ از بین برود بلکه تلاش میکنند که این نام همچنان در بازار بماند. ضمن اینکه الان دیگر فقط ایرانتلنت نیستیم بلکه ایرانسلری و تلنتکوچ را هم داریم که در واقع لینک بین بیزینسها و دانشگاههاست. آن زمان بیشتر یک کاریابی آنلاین بود اما امروز یک جابسایت بزرگ است که مرجع استخدام متخصصان و مدیران است بهطور ویژه در موقعیتهای خیلی خاص برای شرکتهای ایرانی و خارجی که در ایران فعالیت میکنند. این کار در حوزه استخدام و اشتغال بود، چون نمیتوانستم منحلشدن و به نتیجهنرسیدن پروژهای را که من هم در آن شاغل بودم، تحمل کنم، ایرانتلنت را آغاز کردم. سعی کردیم که در فرایندی کمتنش این ادغام را انجام بدهیم، اما به هر حال چالش بسیار بزرگی بود. در اکوسیستم ایران هم بزرگترین MNA انجام شده همین MNA نتبرگ و تخفیفان بود. هنوز هم در حال شناسایی DNA نتبرگ هستیم، چون نتبرگ برخلاف اینکه در ظاهر کسبوکاری شبیه تخفیفان است و انگار پلتفرمها در حال انجام یک کار مشابه هستند، اما باید بگویم که نتبرگ تفاوت زیادی با تخفیفان دارد. اما در کنار این ظرفیت، مسیر اجرایی بسیار سختی را در پیش داریم؛ از بحثهای مربوط به HR و کالچر یک کسبوکار گرفته تا بحثهای مربوط به پوزیشنها، تیمها و… هدف ما در بازار این است که هر دو برند را حفظ کنیم، چون هرچه جلوتر میرویم، بیشتر متوجه میشویم که تخفیفان با نتبرگ تفاوت زیادی دارد. زمانی که علیبابا و زورق ادغام شدند، این سوال وجود داشت که آیا زورق در بازار میماند و پاسخ این بود که بله میماند. حالا سوال صریح من از شما این است تمام تلاش ما بر این است که نتبرگ در بازار بماند. ما الان یک دیتابیس یک میلیون نفری داریم، اما در واقع ایرانتلنت یک مرجع است که هر کسی که میخواهد کارهای خاص پیدا کند، به سراغش میآید یا هر شرکتی که به دنبال نیروهای ویژه است، به سراغش میآید. ایرانتلنت الان مورد اعتماد ۸ هزار شرکت است و سالانه تا ۱۲هزار نفر از طریق این پلتفرم یا شغل پیدا میکنند یا شغلشان را ارتقا میدهند. اهمیت این ماجرا موجب شده که شرکتهای زیادی در ایران هم بحث دیتا و اطلاعات و درآمدزایی از این حوزه را جدی گرفتهاند و در مسیرهای AI، ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی در حال حرکت هستند. واقعا؟ ولی همین الان کارخانجات و کسبوکارهای زیادی هستند که به کارشان ادامه میدهند و شاید اسم هوش مصنوعی را هم نشنیده باشند. خیلی از کسبوکارها در حال انجام فعالیتهایی در این زمینه هستند. چیزی که من به همه میگویم این است که سال گذشته خیلی چیزها یاد گرفتیم. سال گذشته برای بسیاری از شرکتها این پیام را به همراه داشت که یاد بگیرند از این به بعد، بهرهورتر کار کنند. حالا اگر صنایعی در ایران وجود دارند که بدون تحلیل یا بدون هوش مصنوعی و… کار میکنند، در نهایت این ماشین است که به آنها کمک کرده که تصمیم درستتر بگیرند. ما الان یکی از وظایف بسیار بزرگی که در شرکتمان طرح کردهایم، به ادغامی که انجام دادهایم، مربوط است. ادغام یک دلیل بسیار بزرگ پشتش بود و آن این بود که میخواستیم زنجیره ارزشی مدنظرمان را برای کسبوکارها بسازیم. چنین آیندهای دو بخش دارد؛ یکی از سمت شرکای تجاری ماست که قصد داریم سرویسهای خیلی بیشتری را به آنها ارائه کنیم، چون نیازهایشان را شناسایی کردهایم و میخواهیم در دیگر ارکان مسیر زندگی کاری اینها حضور داشته باشیم. بنابراین و طبق این بخشی که برای آینده در نظر داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که به سمت ادغام پیش برویم و در نهایت این کار ایجاد شد. برای پاسخ به سوال شما باید بگویم که در پلتفرم ما شناخت رفتار و پرسونای مخاطب، یکی از مهمترین عناصر کار با مشتری است. بحث لوکیشن در پلتفرم ما اهمیت زیادی دارد و اینکه جنسیت، سن و حتی رده سازمانی و شرایط مالی مشتریان متفاوت است و هر کدام پاسخگویی ویژه خود را میطلبد. از طرفی ما باید با استفاده از اطلاعاتی که از مشتریان به دست میآوریم، به شرکای تجاریمان سرویس بهتری ارائه کنیم تا آنها بتوانند هدفمندتر روی پلتفرم تخفیفان تبلیغات خود را انجام بدهند. ضمن اینکه چنین روندی مسائل حقوقی دارد که باید مکتوب شود، انتظارات سهامداران حفظ شود و… بنابراین انتظارات زیادی در این میان وجود دارد که همگی باید بررسی شود. من طی همه سالهای کاریام به این نتیجه رسیدم که در فرایند کار، بالا و پایین وجود دارد اما در مجموع رو به رشد و پیشرفت هستیم. در نهایت اینکه امسال، سال خیلی خوبی برای ایرانتلنت بوده است. این حرف شما جالب است، ولی قطعی اینترنت موجب شد که همه ما نه اینکه کاملا ناامید بشویم، اما غمگین شدیم. بنابراین قطعا روزهای خیلی دردناکی بود اما تنها روزهای دردناک من نبوده است. همچنین سال گذشته جزو سختترین روزهای ایرانتلنت بود و سختیهایی وجود داشت که نمیدانستم کی تمام میشوم. وقتی با کوهی از مشکلات مواجه میشوم و حتی اشکم هم درمیآید و با وجود چنین مسائلی میخوابم، صبح که از خواب بیدار میشوم، زندگی دیگری برای من آغاز میشود. خانم دانشور، شما چه زمانی ناامید میشوید؟ تصویری که من از شما دارم این است که ناامید نمیشوی و در حال کارکردن هستی؟ آیا شده که نازنین دانشور گاهی به نتیجه برسد که دیگر نمیتواند ادامه بدهد؟ مسئلهای که در مورد من وجود دارد این است که وقتی با کوهی از مشکلات مواجه میشوم و حتی اشکم هم درمیآید و با وجود چنین مسائلی میخوابم، صبح که از خواب بیدار میشوم، زندگی دیگری برای من آغاز میشود. اگر صادقانه بخواهم حرف بزنم باید بگویم که روزهای اخیر و ماههای اخیر برای همه ما سخت بوده است. اما با وجود همه این شرایط سخت، من یک وظیفه بیشتر ندارم و آن امیدواری به آینده است. به نظر من مهمترین عنصر برای پیشرفتن، این است که هر فردی خودش حال خودش را خوب نگه دارد. اتفاقی که بخش زیادی از آن، کنترل دست خود فرد نیست، اما چارهای نیست و باید جلو برویم، چون وجود مجموعههایی مانند ایرانتلنت، نتبرگ، تخفیفان، دیجیکالا، کافهبازار و… نشانههای ساختن در شرایط سخت است، بنابراین باید به آینده روشن امیدوار باشیم.
متن کامل خبر در سایت هفته نامه شنبه
نظرات