تاثیر منفی هم فکری گروهی بر ایده پردازی

تاثیر منفی هم فکری گروهی بر ایده پردازی

اغلب افراد تصور می‌کنند که تعامل و ذهن‌انگیزی به صورت گروهی باعث می‌شود ایده‌های بیشتر و بهتری در ذهن آن‌ها ایجاد شود؛ اما در حقیقت این چنین نیست و ایده‌پردازی به صورت فردی نتیجه بسیار بهتری دارد. در ادامه این موضوع را ثابت می‌کنیم.

اکوسیستم - اخیرا برخی از مطالعات علمی به اثبات این موضوع پرداخته است که تعامل و ذهن‌انگیزی گروهی تا حد زیادی می‌تواند مانع ایده‌پردازی شود و افرادی که برای خلق ایده‌های نوین در ذهن خود تلاش می‌کنند با چندین نفر دیگر در تعامل باشند، کاملا در اشتباه هستند. ممکن است این جمله شما را شگفت‌زده کند و کاملا خلاف تصور شما باشد، اما باید بگوییم که این نظریه کاملا اثبات شده است و پروفسور آدریان فرنهام، استاد روان‌شناسی کاربردی و سازمانی از کالج دانشگاهی لندن نیز این موضوع را تایید کرده است.

نظر وی در رابطه با این موضوع این چنین است:

بسیاری از افرادی که با افراد دیگر در تعامل هستند و رویکرد ذهن‌انگیزی گروهی را دنبال می‌کنند، عملکرد خود را بر اساس عملکرد سایر اعضای گروه ارزیابی کرده و احساس می‌کنند که پیروی از این رویکرد موجب تقویت ذهن آن‌ها برای خلق ایده‌های جدید می‌شود؛ اما در حقیقت این چنین نیست و این رویکرد مانع ارائه ایده‌های متمایز و جدید توسط شما می‌شود.

در حقیقت زمانی که در فضای گروهی قرار می‌گیریم و با دیگران تعامل برقرار می‌کنیم، احساس می‌کنیم که ایده‌های بیشتر و بهتری در ذهن ما ایجاد می‌شود؛ اما این ذهنیت تنها یک حس است که به خود تلقین می‌کنیم و تلاش فردی برای ایده‌پردازی موجب می‌شود که ایده‌های بهتر و بیشتری در ذهن ما ایجاد شود. این موضوع را می‌‌توان با سه دلیل ثابت کرد.

اول اینکه این رویکرد مانع ایجاد ایده‌های خلاقانه در ذهن شما می‌شود؛ زیرا احساس می‌کنید ایده‌های مطرح شده توسط شما باید در راستای ایده‌های سایر اعضای گروه باشد و این ایده‌ها باید به صورت سریالی و یکی پس از دیگری مورد بررسی قرار گیرند.

دوم اینکه بسیاری از افراد از بیان نظرات خود در جمع واهمه دارند و می‌ترسند که ایده‌ای که مطرح می‌کنند، ایده جالب و هوشمندانه‌ای نباشد.

سوم اینکه ممکن است حضور در یک جمع باعث شود فرد هیچ تلاشی برای ایده‌پردازی ذهنی نکند و به ارزیابی ایده‌های مطرح شده توسط سایر اعضای گروه بسنده کند. این موضوع باعث می‌شود فرد توانایی ایده‌پردازی ذهنی خود را به تدریج از دست دهد.

با این کار حال اگر تعامل و ذهن‌انگیزی گروهی برای پیشرفت روند کاری شما کاملا ضروری است، بهتر است این کار را به صورت آنلاین انجام دهید. این کار دو مزیت دارد: اول اینکه موجب می‌شود هر یک از اعضای گروه ایده‌های خود را همراه با سایر اعضای گروه بیان کنند که باعث می‌شود ذهن افراد برای خلق ایده‌های جدید همواره درگیر باشد؛ در ضمن در این روش ایده‌های مطرح شده توسط هر یک از اعضای گروه سریع و آسان ثبت می‌شود و امکان مقایسه آن‌ها نیز وجود دارد.

دوم اینکه با این کار می‌توان نوعی حس رقابت را در میان اعضای گروه ایجاد کرد. چنانچه آمار مربوط به عملکرد گروه قبلی در اختیار گروه جدید قرار بگیرد، احتمال موفقیت اعضای گروه جدید و ارائه ایده‌های بهتر و بیشتر توسط آن‌ها، به میزان زیادی افزایش می‌یابد.

اما در کل موثرترین و ساده‌ترین روش برای خلق ایده‌های جدید در ذهن، این است که در ابتدا ایده‌پردازی به صورت فردی انجام شود و سپس گروهی برای ارزیابی ایده‌ها و بهره‌گیری از آن‌ها ایجاد شود.

    نظرات