نقش بهره‌گیری از متخصصان حوزه‌های مختلف در پیشرفت کار

نقش بهره‌گیری از متخصصان حوزه‌های مختلف در پیشرفت کار

ایجاد ارتباط با متخصصان حوزه کاری شما و استفاده از دانش آن‌ها، نقش مهمی در پیشرفت کار دارد. در ادامه راهکارهایی برای بهره‌گیری حداکثری از این رویکرد و تبادل دانش با متخصصان حوزه‌های مختلف، بیان خواهیم کرد.

اکوسیستم - گاهی اوقات ممکن است یک شرکت با برخورداری از کارکنان و مهندسانی که سطح سواد و دانش آن‌ها در حد متوسط است و هیچ گونه توانایی‌ و مهارت‌های شگفت‌انگیزی ندارند، به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کند. کلید موفقیت این گونه شرکت‌ها، ارتباط با افراد متخصص در حوزه کاری آن‌ها است. در واقع اعضای این شرکت‌ها به خوبی می‌دانند که چه کسی چه چیزی می‌داند و با ایجاد ارتباط با آن‌ها، زمینه را برای رشد و پیشرفت خود فراهم می‌کنند.

در واقع هیچ کسی در حوزه کاری خود به اطلاعات مورد نیاز برای پیشرفت و ارتقای خود تسلط کامل ندارد و برای افزایش سطح سواد خود باید از دیگران نیز کمک بگیرد. در واقع یک شبکه را می‌توان مجموعه‌ای از ارتباطات بین گروه های مختلفی دانست که با یکدیگر ارتباط تنگاتنگ دارند. قطعا برقراری ارتباط با دوستان خود در مدرسه یا محل کار یا برقراری ارتباط با دوستان دوستان خود، می‌تواند زمینه را برای افزایش سطح دانش و اطلاعات فراهم کند. شما می‌توانید به طرق مختلف با برقراری ارتباط با افرادی که به اطلاعات مورد نیاز شما تسلط کامل دارند، سطح دانش و اطلاعات خود را افزایش دهید.

استفاده از دانش متخصصین هر حوزه

اول از همه با افرادی تعامل داشته باشید که در حوزه کاری شما تخصص لازم را داشته باشند و بدانند چه موضوعاتی قبلا مورد بررسی قرار گرفته و چه موضوعاتی کاملا جدید و تازه هستند. در برخی از موارد برای انجام یک تحقیق و پژوهش باید از متخصصین چندین حوزه کمک گرفت. با بررسی 17.9 میلیون تحقیق تخصصی انجام شده در سراسر جهان، مشخص شده است که در اکثر این تحقیقات، چند حوزه علمی مورد بررسی قرار گرفته و برخی از محققان با ترکیب اطلاعات از چند حوزه علمی مختلف، توانسته‌اند شاخه‌ای جدیدی از علم ایجاد کنند.

به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود با دیگران

همیشه سعی کنید اطلاعات تخصص خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. این کار هم به افزایش سطح اطلاعات و دانش یک جامعه کمک شایانی می‌کند و هم باعث می‌شود که دیگران نیز به اشتراک‌گذاری اطلاعات خود با شما تمایل پیدا کنند و به این ترتیب پیوندی قوی و ناگسستنی میان اعضای یک جامعه علمی ایجاد شود؛ اما از سوی دیگر اگر این افراد با تعصب عمل کنند و از به اشتراک‌گذاری دانش خود با دیگران امتناع ورزند، دسترسی به اطلاعات ارزشمند برای همه دشوار خواهد شد.

تلاش برای مطابقت با شرایط موجود برای دست‌یابی به اهداف

ایگناز سمل ویس در دهه 1940 نظریه میکروب‌های بیماری‌زا را برای نخستین بار مطرح کرد و یکی از افرادی بود که تاکید زیادی در مورد شستن دست‌ها داشت؛ اما او نتوانست دیگران را برای پذیرفتن نظریه خود متقاعد کند و دو دهه بعد نظریه او کاملا رد شد و در نهایت هم به خاطر عفونت در یک بیمارستان روانی فوت کرد. اما هاروارد فلری که در زمان جنگ جهانی دوم در انگلستان در شرایط سختی در حال کار کردن بر روی پنی سیلین بود، تسلیم شرایط سخت نشد و با کمک عده‌ای از محققان  آمریکا مهاجرت کرد و با تلاش خود در آنجا موفق شد پنی سیلین را که امروزه یکی از مهم‌ترین داروها محسوب می‌شود، تهیه کند.

در واقع مهندسان و متخصصان نه چندان مطرح انتظار دارند تا نتایج تحقیقات و اکتشافات آن‌ها هر چه زودتر پذیرفته شوپد؛ اما مهندسان و متخصصان برتر و مطرح در ابتدا سعی می‌کنند حمایت افرادی که به احتمال زیاد نتایج کار آن‌ها را می‌پذیرند، جلب کنند و سپس روند کار خود را بر اساس مطابقت با شرایط موجود تنظیم می‌کنند.

در پایان باید بگوییم که ایده‌ها به تنهایی دنیا را تغییر نمی‌دهند، بلکه همکاری و مشارکت گروه‌های مختلف با هدفی واحد می‌تواند زمینه را برای تحقق ایده‌های مختلف و متحول شدن دنیا فراهم کند و نوآوری هم تنها با ایجاد شبکه‌های ارتباطی گسترده ایجاد می‌شود.

 

    نظرات