گفتگو با یزدان مینویی؛ مدیر ایرانی بخش خدمات تسلا از انقلاب خودروهای برقی می گوید
یزدان مینویی، مدیر جوان ایرانی است که این روزها یکی از مراکز خدمات رسانی تسلا را متحول کرده است، او برخلاف بسیاری از ایرانیان موفق دیگر در جهان، از نسل دوم و سوم مهاجران نیست، بلکه طی سالهای اخیر به آمریکا مهاجرت کرده و ظرف مدت کوتاهی توانسته جایگاه خود را در ساختار مدیریتی شرکت تسلا پیدا کند. مهندس مینویی تحصیلات کارشناسی خود را در رشته مهندسی نساجی پشت سر گذاشته اما به دلیل علاقه همیشگی به صنعت خودرو وارد بخش خدمات پس از فروش شرکت آریا دیزل شده و سرپرستی خدمات رسانی به کامیونهای رنو در ایران را بر عهده گرفته است. یزدان مینویی اخیرا موفق شده تا با تغییر و تحولات مدیریتی، میزان رضایت مشتریان از خدمات رسانی تسلا را به شکل چشمگیری افزایش دهد و از این جهت مورد توجه مدیران ارشد خود قرار گرفته است. با توجه به تجربه شما، آیا افقی برای کاهش بیشتر هزینه نگهداری خودروهای برقی وجود دارد؟ شاید به نسبت تعداد ماشین هایی که فروخته شده تعداد افراد کمتری در بخش خدماتی تسلا شاغل باشند، اما به دلیل اینکه نمایندگیهای تسلا برخلاف خودروسازان دیگر، متعلق به خود شرکت تسلا هستند و تعداد نمایندگیها نسبتا اندک است، هر نمایندگی برای سرویس دهی به تعداد زیادی ماشین طراحی شده و به همین دلیل هم بزرگ و نسبتا شلوغ هست و احساس خلوت بودن به سبکی که تصور میکنید وجود ندارد. چه عاملی باعث شده که تسلا برخلاف سایر خودروسازهایی که به شکل استارتاپی روی خودروهای برقی کار میکنند، تا این حد موفق عمل کند؟ برگردیم به سابقه کاری شما در ایران، اگر اشتباه نکنم در زمان فعالیت شما در آریا دیزل، یک سیستم پشتیبانی از کامیونهای در حال تردد بر مبنای هواپیماهای سبک ابداع شده بود، در مورد این روش توضیح بدید و اینکه تا چه حدی اجرایی شد؟ در آریا دیزل با خودروهای تجاری سر و کار داشتیم که در جادهها مورد استفاده قرار میگیرند و خدمات رسانی به ماشینهای تجاری با چالشهای مختص به خودش همراه است، برای راحت کردن خیال مشتریان ما با استفاده از سیستم هواپیماهای سبک در فرودگاه آزادی قزوین، یک سیستم ارسال فوق سریع قطعات یدکی به مسیرهای دور از دسترس را ابداع کرده بودیم. روش خدمات دهی تسلا تا حدی خاص هست که مزیتها و معایب مخصوص به خود را دارد، اما من سیستم کاری در نمایندگی محل کارم را تغییر دادم و به نوعی اصلاح کردم که کارمندان در راستای کسب درآمد بیشتر، با دقت و سرعت بیشتری به رفع مشکل مشتریان میپردازند. به طور کلی به نظر شما عمر مفید یک خودرو برقی چند سال است؟ اگر بخواهیم این رقم را با یک خودرو درون سوز متداول …. با توجه به اطلاعات فنی ای که از تسلا دارید و تجربه رانندگی با این خودرو، به نظر شما اگر امکان واردات تسلا به ایران وجود داشته باشد، اتوپایلوت تسلا در ایران کارایی خواهد داشت؟ به نظر شما از نظر سخت افزاری توسعه یک ماشین برقی چقدر سختتر یا آسانتر از ماشینهای بنزینی است؟ فکر میکنید ایران خودرو یا سایپا توان مهندسی ساخت چنین ماشین هایی را دارند؟ از نظر سخت افزاری ماشینهای برقی سادهتر از چیزی هستند که فکرش را میکنید، عملا باتری ماشین که البته تکنولوژی بالایی داره به چند موتور برقی مرتبط با محورهای عقب و جلو، متصل شده است.
متن کامل خبر در سایت دیجیاتو
نظرات