عرضه اولیه سهام شیائومی در سال 2018

عرضه اولیه سهام شیائومی در سال 2018

همانطور که کارشناسانان پیش بینی می‌کردند، احتمالا شیائومی در سال 2018 عرضه اولیه سهام خود در هنگ کنگ را آغاز کند، به همین دلیل این کمپانی به دنبال ارزش گذاری حداقل 50 میلیارد دلاری است.

به گزارش اکوسیستم، شیائومی در حال مذاکره با بانک‌های سرمایه گذار است و احتمالا عرضه اولیه‌ سهام این کمپانی در هنگ کنگ آغاز می‌شود.

شیائومی به دنبال ارزش گذاری 50 میلیارد دلاری برای عرضه اولیه سهام است، این میزان حتی از ارزش گذاری ۴۶ میلیارد دلاری شیائومی در سال ۲۰۱۴ نیز بیشتر می‌باشد. بر اساس گزارش منابع آگاه، سهام این کمپانی در سال 2018 میلادی عرضه می‌شود، اما زمان دقیق آن هنوز مشخص نیست.

شیائومی مسیر پر فراز و نشیبی را پیش رو دارد؛ این شرکت زمانی بزرگ‌ترین سازنده گوشی‌ هوشمند در کشور چین بود، اما این کمپانی جایگاه خود را به رقبایی مانند هواوی، ویوو و اوپو داد، همین مساله نیز برخی ازسرمایه گذاران را دچار تردید کرده است؛ همچنین آنها نسبت به مدل کسب و‌کار شیائومی نیز احساس نگرانی می‌کنند. شیائومی علیرغم تولید محصولات متنوع، هنوز نتوانسته است از نظر اکوسیستم نرم‌افزاری، مشابه غول‌هایی همچون اپل و گوگل عمل کند.

شیائومی بعد از شکست در برابر رقبای داخلی مثل هواوی، اوپو و ویوو، در ماه‌های اخیر توانست کمی از نیروی گذشته خود را بازیابد. این کمپانی در فروش محصولات خود به صورت خرده فروشی در هند، سرمایه گذاری بزرگی را انجام داده است و قصد دارد تا در آینده نزدیک سامسونگ را در بازار هند پشت سر بگذارد. جالب است که بدانید بازار هند سریع‌ترین رشد در بین بازارهای گوشی‌ هوشمند را دارد، به همین دلیل موفقیت در این بازار برای شرکت‌ها مهم و حیاتی است.

اگر عرضه اولیه سهام این کمپانی موفقیت آمیز باشد، شیائومی به سرمایه‌ای معادل ۵ میلیارد دلار برای توسعه فعالیت‌های خود دست پیدا خواهد کرد. لی جون (مدیرعامل شیائومی) در کنفرانس جهانی اینترنت در خصوص گسترش بازار این کمپانی گفت: ما به دنبال انتقال ایده‌های کسب وکار خود به دیگر کشورها هستیم. رسیدن به جایگاه نخست در بازار هند معجزه‌‌ای است که هواوی تنها پس از سه سال توانست آن را محقق کند.

لی جون و کایلین هانگ (سخنگوی شیائومی)، در مورد زمان عرضه اولیه سهام صحبتی نکرد، اما گزارش‌های پیشین از عرضه سهام این غول چینی در نیمه دوم سال 2018 میلادی خبر می‌دهند.

علاوه بر این شیائومی سرمایه گذاری زیادی نیز در بخش فروش آفلاین کرده است که با رویه پیشین این کمپانی در فروش آنلاین تفاوت دارد. بازاریابی دهان به دهان و استفاده از شبکه‌های اجتماعی اصلی‌ترین روش بازاریابی شیائومی برای فراگیر کردن محصولاتش است، بنابراین ورود جدی این شرکت به فروش آفلاین، قلمروی جدیدی را پیش روی آن قرار خواهد داد.

عرضه سهام می‌تواند کمک بزرگی به گسترش فعالیت‌های شیائومی در کشورهای دیگر به خصوص در بازارهای نوظهوری همچون روسیه و اندونزی بکند. به علاوه در صورت افزایش بیشتر سرمایه، شیائومی ممکن است به حضور جدی در بازار آمریکا نیز فکر کند.

    نظرات