رونق کسب و کارهای استارتاپی در برنامه های تلویزیونی

رونق کسب و کارهای استارتاپی در برنامه های تلویزیونی

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تحریم ها وضع شد. با گذشت روزها شرایط سخت تر شد. البته هدف نهایی دشمن نیز همین بود. اما این بار مسیر را اشتباه آمده اند. زیرا دست هایمان از فکر و ایده های خلاقانه جوانان این سرزمین پر است. اکنون در مسیری قرار گرفته ایم که زیست بوم نوآوری، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان با اتکا به همین نیروی انسانی مستعد به سرعت در حال رشد و توسعه است. در این زیست بوم بازیگران مختلفی نقش آفرینی می کنند. مراکز علمی و دانشگاه ها با آموزش نیروی انسانی لازم را به این زیست بوم تزریق می کنند. اما ایده ها و فعالیت پژوهشی این جوانان خلاق با کمک پارک های علمی و فناوری، شتابدهنده ها و مراکز نوآوری از حالت تئوری و ایده خارج، تجاریسازی شده و به محصولی فناورانه تبدیل می شود. اما در این مسیر سایر بازیگران همچون صندوق های ریسک پذیر، شرکت های دانش بنیان و کارخانه های نوآوری در کنار استارتاپ ها و جوانان نوآور و خلاق در این مجموعه ها قرار می گیرند تا سختی راه کم کنند.


اما موضوع مهم دیگری که باید به آن توجه کرد انتقال این چرخه به جامعه، فرهنگسازی و ترویج این اکوسیستم است و برای آن نیاز به استفاده از زبان هنر، سینما، ارتباطات اجتماعی و رسانه ها است.

ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این مسیر استوار همراه جامعه علمی، فرهنگی، هنری و رسانه ای شده است و از تمام ظرفیت ها برای گفتمان سازی و ترویج علم و فناوری استفاده می‌کند.

معاونت علمی در کنار اهداف و فعالیت های خود به ویژه حمایت از تحقیقات مرز دانش، تجاریسازی فناوری ها و تاسیس و حمایت از شرکت های دانش بنیان ماموریت دیگری نیز دارد تا با حمایت های لازم اقتصاد دانش بنیان در جامعه جاری شود و تک تک افراد با آن تعامل برقرار کنند. به فرموده مقام معظم رهبری اقتصاد دانش بنیان تبدیل به گفتمان ملی شود.


تولید محتوا و جریان سازی از طریق تهیه برنامه های تلویزیونی برای معرفی کسب و کارهای نوپا، خلاق و استارتاپی اقدامی تاثیرگذار در این زمینه است.  حدود ۴ سال است که شاهد رشد فزاینده در حوزه معرفی کسب و کارهای نو  در برنامه های مختلف هستیم و در رسانه ملی به شیوه های مختلف این نگاه و گفتمان ترویج شده است. ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این زمینه اقدامات سیاستگذارانه و حمایتی داشته است و  از تولید برنامه های تلویزیونی در این زمینه حمایت می کند. در این زمینه می توان به برنامه هایی همچون بربنیان دانش، نسیم دانش، کارساز، موتور جستجو، چرخ، جهش و شتاب اشاره کرد.


برنامه هایی که در آن به جوانان و خانواده ها آموزش های لازم داده می شود که تحصیل تنها دریافت مدرک نیست و چگونه می توان با ایده و اقدامی خلاقانه در مسیر رفع نیاز جامعه قرار گرفت. در این صورت علاوه بر اینکه نوآوری و خلاقیت به یک کسب و کار تزریق می شود به رفع یک مشکل در جامعه نیز می انجامد و برای خود فرد نیز درآمد به همراه دارد.

تولید و نشر این برنامه های متنوع و متعدد تلویزیونی و رادیویی اقدامی عملی برای فرهنگسازی و ترویج در حوزه اقتصاد دانش بنیان است که اهمیت علم و فناوری را میان خانواده ها می برد و در ایجاد زیست بوم فناوری و نوآوری گامی مهم محسوب می شود.

پایان پیام/۲۵

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات