اخذ عوارض ۵۰ درصدی از تبلیغات دیجیتال، غیرکارشناسی و غیراصولی است
طبق گزارشهایی که رسانهها منتشر کردهاند، پیشنهادی توسط مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی برای بودجه سال ۱۳۹۹ شمسی مطرح شدهاست مبنی بر اینکه کسب و کارهای اینترنتی که از سرویس تبلیغات گوگل به نام Google Ads استفاده میکنند معادل ۵۰ درصد مبلغ پرداختی خود را به عنوان «عوارض» به دولت پرداخت کنند. بدین وسیله انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی اعترض شدید خود را نسبت به مطرح شدن چنین پیشنهادات غیر کارشناسی اعلام میکند. چگونه میخواهیم از شرکتی که در ایران دفتر ندارد (گوگل) بخواهیم اعلام کند چه کسانی چه میزان تبلیغات رفتهاند؟ شرکتی که تبلیغ رفته، آیا نمیتواند این تبلیغ را در دفاتر ثبت نکند؟ چرا که تنها ۲۵ درصد مالیات به آن تعلق میگیرد. آیا یک سازمان جدید قرار است در وزارت ICT راه اندازی شود و تعدادی حقوق بگیر به دولت اضافه شود و این سازمان احتمالا عریض و طویل بررسی تمام کلمات ممکن و میسر با IPهای کل جهان را باید رصد کند تا «گوگلادز روندگان» را رهگیری و شکار کند؟ شاید این راهکار جواب بدهد، اما چگونه میفهمیم که چه میزان ریالی، تبلیغ رفتهاند؟ از خودشان میپرسیم؟ حالا مثلا اگر اعلام کنند ۱۰۰ هزار تومان بوده. شایسته است مرکز محترم پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به جای اتخاذ تصمیمات پشت درهای بسته، با گشودن درهای خود به روی فعالیت و نهادهای صنفی، نسبت به ارائه پیشنهاداتی که به قدرت گرفتن این کسب و کارها کمک کند اقدام نماید. شایسته است در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، با آموزشهای لازم، اصول «تفکر سیستمی» نهادینه شده و امیدوار باشیم شاهد ارائه چنین پیشنهادات غیر عملی که موجبات وهن قوه مقننه در اذهان فعالین صنفی را فراهم میکند نباشیم.
متن کامل خبر در سایت نوپانا
نظرات