نشست هم اندیشی و پرسش و پاسخ “طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در ۲۴ استان”

نشست هم اندیشی و پرسش و پاسخ “طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در ۲۴ استان”، شنبه ۵ مردادماه به صورت ویدیوکنفرانس در ارتباط با مسئولان ارشد جهاد دانشگاهی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت امور بانوان و خانواده ریاست جمهوری، با حضور رییس جهاد دانشگاهی خوزستان و مدیران اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور بانوان استانداری در اهواز برگزار شد.

به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، در این نشست مهناز امامدادی رییس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت مشاغل خانگی، هدف از برگزاری این نشست را ضرورت شفاف سازی و پاسخگویی به سوالات دستگاه های درگیر در طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار عنوان کرد و خواستار طرح سوالات واحدهای استانی مجری طرح شد.

در ادامه این نشست سیدسعید حسینی نژاد، معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان به نمایندگی از استانهای چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و خوزستان، به بیان ابهامات و پیشنهادات در خصوص این طرح پرداخت و گفت: سهمیه تخصیص یافته به مناطق بر چه معیاری بوده و آیا با نرخ بیکاری و تعداد زنان سرپرست خانوار هر استان ارتباطی دارد؟ نحوه هزینه کرد و زمان تخصیص اعتبار مشخص و از ظرفیت مراکز مشاوره، اطلاع رسانی و کارآفرینی در مجموعه وزارت تعاون استفاده شود.

وی افزود: باتوجه به جایگاه جهاد دانشگاهی به عنوان مجری، نقش این نهاد پررنگ تر دیده شده و لازم است امور بانوان نیز نقش آفرینی سازنده ای از لحاظ اجرایی داشته باشد. همچنین مشخص شود که چه امتیازاتی برای پشتیبانان و پیشران ها در طرح در نظر گرفته شده و تا چه زمانی متعهد به حمایت از جامعه هدف هستند. آیا زنان دارای همسر کم درآمد نیز می‌توانند از امکان این طرح برخوردار شوند و آیا به زنان شرکت کننده در طرح گواهی فنی و حرفه ای اعطا می‌شود؟

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست دکتر سوسن باستانی معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، با بیان اینکه براساس ماده ۸۰ برنامه ششم توسعه معاونت امور بانوان متولی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است، گفت: این توانمندسازی تنها از لحاظ اقتصادی نیست و مباحث اجتماعی، فرهنگی و حقوقی نیز مطرح است و در راستای پیگیری این ماموریت ها، ورود معاونت به این طرح تعریف شده است.

وی با اشاره به تعریف چهار گروه از زنان ذیل عنوان زن سرپرست خانوار، تصریح کرد: زنانی که همسرشان فوت شده، زنان طلاق گرفته به علت اعتیاد و زندان رفتن، از کارافتادگی همسر و زنان خودسرپرست به معنای دختران هرگز ازدواج نکرده، مشمول این طرح هستند و گروههای دیگر مانند همسران کم درآمد به هیچ وجه شامل طرح نمی‌شوند.

همچنین در این نشست نظری درباره نحوه تعیین سهمیه استانها اظهارداشت: براساس آمار سال ۹۵، جمعیت زنان سرپرست خانوار استخراج شد و باتوجه به اولویت طرح برای توانمندسازی زنان کمتر از ۵۵ سال، این جمعیت مشخص و سهمیه هر استان براساس فرمولی خاص، تعیین شد.

وی ادامه داد: اعتبار این طرح در تهران به طور مستقیم به جهاد دانشگاهی ارائه خواهد شد که واحدهای استانی نیز متناسب با پیشرفت کار هزینه‌های مربوطه را دریافت خواهند کرد. در مجموعه جهاد دانشگاهی نیز فعالیتها رصد و راستی آزمایی شده و درصورت تایید هزینه های مربوط پرداخت خواهد شد.

همچنین در ادامه، دکتر باستانی با تاکید بر اینکه هدف نتیجه‌مند بودن اشتغال زنان است، خاطرنشان کرد: در این طرح اعتبار اولیه ای درنظر گرفته شده که برای آغاز کار است و می دانیم کافی نیست. براین اساس مذاکراتی با بانک رفاه انجام شد که طی تفاهم نامه ای تعداد سه هزار و ۳۰۰ فقره وام در اختیار زنان سرپرست خانوار متقاضی، قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، برنامه نحوه اتصال به بازار توسط پشتیبانان، نظارت و رابطه پشتیبان و جامعه هدف، مدت زمان تعهد مجری به ارائه خدمات پشتیبانی، اهمیت کوتاه مدت بودن دولت‌ها باتوجه به شرایط زنان سرپرست خانوار و …از دیگر پرسش‌های مطرح شده در این نشست بود.

همچنین در این نشست، دکتر محمدصادق بیجندی رییس سازمان تجاری سازی و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی با تصریح بر تفاوت این طرح با دیگر طرح های اشتغالی و خوداشتغالی نهادهای مختلف، عنوان کرد: پس از چندین جلسه کارشناسی در وزارت تعاون، این وزارتخانه جهاددانشگاهی را به عنوان یک سازمان توسعه‌ای برای اجرا انتخاب کرد.

وی افزود: در این طرح، نه وام اولویت دارد، نه آموزش‌های سنتی و به طور کلی پتانسیل‌های موجود مناطق در حوزه مشاغل خانگی خرد و کوچک مهم است. نکته دوم، فاز مشاوره و آموزش است. این طرح در ۹ استان به طور پایلوت اجرا و آموزش‌ها به صورت فشرده و کپسولی و توسط پیشرانها انجام شد. نگاه کاملا جدید، علمی و فنی در طرح حاکم است.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با تاکید بر تفاوت‌های این طرح با طرح‌های خوداشتغالی، عنوان کرد: طرح توانمندسازی یک طرح کاملا متفاوت و متمایز است و به هیچ عنوان تجربیات تلخ قبلی را تکرار نمی‌کنیم، بلکه از نقاط قوت این طرح‌ها استفاده می‌کنیم. وزارت کار نیز به‌عنوان ناظر در طرح حضور دارد. اگر با نگاه وام و تسهیلات باشیم، کار به پیش نمی‌رود. در این طرح، ما قرار است نقش توسعه و واسطه میان متقاضی و برندهای ملی، محلی و پیشرانها را ایفا کنیم و طرح نسبت به شرایط موجود، بومی سازی شده است.

بیجندی با ارائه پیشنهاد برگزاری تور بازدید از استانهای پایلوت طرح، افزود: ما در بحث فروش محصولات، علاوه بر حضور پیشران ها، از استارتاپ های موفق کشور نیز دعوت کردیم و وزارت بهداشت را نیز به نوعی در این حوزه ورود دادیم. ما در این طرح به هیچ عنوان به دنبال ارائه وام و مجوز مشاغل خانگی نیستیم و کاملا به دنبال شبکه سازی هستیم.

به گزارش ایسنا، همچنین در این نشست دکتر عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه این برنامه، برنامه پشتیبان، فقرزدایی، حل مشکلات معیشتی مردم، حمایت از مددجویان، خرید محصولات از زنان سرپرست خانوار یا حل مشکل حاشیه نشینی نیست، اظهارداشت: قرار نیست به سبک همیشگی در این طرح نیز دولت ورود کند و از مردم کالاها را خریداری کرده یا وام و مجوز و گواهی مهارتی بدهیم. باید ببینیم دغدغه یک فرد سرپرست خانوار چیست و با روشهای فعلی چه کاری از دست ما برمی آید.

وی توضیح داد: اینکه در این طرح جهاد دانشگاهی به میدان آمد، برای آن است که یک سازمان توسعه‌ای داشته باشیم که به نمایندگی از همه دستگاه‌ها ورود کرده و کار کند و قرار شد بررسی کنیم که در هر منطقه و استان چه رشته هایی موضوعیت دارد. بنابراین اگر یک زن سرپرست خانوار جامعه هدف بتواند با این رشته فعالیت ها ارتباط برقرار کند، علاقه اش است یا زمینه قبلی دارد. بستر برای توسعه فعالیت فراهم است، پس به آن معنا نیست که باید همه زنان سرپرست خانوار تحت پوشش این طرح قرار بگیرند.

منصوری همچنین با تصریح بر اینکه مواجهه مستقیم با گروه هدف در این طرح برعهده جهاددانشگاهی است، ادامه داد: آموزش‌ها نیز لزوما نباید استاندارد فنی و حرفه ای باشند و شاید دوهفته آموزش فشرده مهارتی کافی باشد. ما اصرار داریم که بازیگر اصلی، دولت نباشد و جهاددانشگاهی هم بازیگران بخش خصوصی و خیرین را وسط میدان بیاورد، وگرنه اقتصاد به اندازه کافی دولتی است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه بیمه نیز در ادامه اجرای طرح پیش بینی شده، ولی تاکنون ۳۰ درصد کار پیش رفته است. در مورد زنان سرپرست خانوار، ورود ما به بحث مشاغل خانگی کمی متفاوت است و اینجا قرار است کار را با گروه هدف مشخصی شروع کنیم.مارکت را به معنای پایه، اصلاح می‌کنیم و بهبود می‌دهیم، به این معنا که فرد بتواند بازیگر این فضا باشد. این راحت ترین و سریع ترین گام است که برای جامعه هدف اعتماد ایجاد کنیم. به بیان دیگر، قرار نیست از کسی حمایت بلاعوض کنیم، بلکه قرار است این افراد درگیر بازار شوند و بطور بدیهی اگر تا این مرحله پیش رفتند، باید به آن‌ها مجوز مشاغل خانگی و وام نیز براساس قرارداد فروش و نیازشان، داده شود.

منصوری با بیان اینکه ۱۰ درصد از منابع اشتغال روستایی برای این کار اختصاص داده شده است، گفت: پیشنهاد می‌کنم یک شیوه نامه فنی مشترک تدوین و ابلاغ شود، همچنین یک کتابچه مشاغل خانگی با پیوست اختصاصی برای زنان سرپرست خانوار تهیه و توزیع شود.

وی ضمن قدردانی از ابتکار عمل جهاددانشگاهی در اجرای این طرح، خواستار همکاری و مساعدت جدی و پیگیر همه نهادهای درگیر برای پیشبرد سریع تر کار و تحقق اهداف این برنامه شد.

همچنین دکتر باستانی با تقدیر از تلاش‌های جهاد دانشگاهی و ادارات کل تعاون در استانها، خاطرنشان کرد: اگر به گروه هدف فکر کنیم، مسائل گروه هدف همه ما را مصمم تر خواهد کرد که طرح را به گونه‌ای پیش ببریم که نتیجه آن به صورتی باشد که بتوانیم برای دیگر زنان سرپرست خانوار نیز اقدام کنیم.

به گزارش ایسنا، طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در حال حاضر با سهمیه ۶۲۰۰ نفر در ۲۴ استان تصویب شده و جهاد دانشگاهی در سطح کشور مجری این طرح است.

لینک اصل خبر در سایت مرکز رشد فناوری های نوین سلامت جهاد دانشگاهی واحد خوزستان

منبع خبر

مرکز رشد فناوری های نوین سلامت جهاد دانشگاهی واحد خوزستان

مرکز رشد فناوری های نوین سلامت جهاد دانشگاهی واحد خوزستان یک مرکز رشد در شهر اهواز می باشد

    نظرات