چگونه فین تک ها در اکوسیستم استارتاپی هند باعث رشد کسب و کارهای کوچک شدند

با رشد اکوسیستم استارتاپی هند و در پی آن رونق صنعت فین تک، این امکان برای کسب و کارهای کوچک و متوسط فراهم شد که از روش‌های سریع‌تر و کاراتری به منظور پرداخت‌های مالی بهره مند شوند.

به گزاش اکوسیستم، سه تحول اخیری که در هند شکل گرفته است، نشان می‌دهد این کشور از فرصت‌های اقتصاد دیجیتال به خوبی بهره برده است. این سه تحول عبارتند از خارج کردن پول نقد از فرآیند مبادلات، منتقل شدن خدمات مالی به کارت‌های ادهار (شماره‌ای 12 رقمی و منحصر به فرد که اداره شناسایی کشور هند به شهروندان اختصاص می‌دهد) و راه اندازی سیستم مالیات بر ارزش‌ افزوده.

هند توانست در سال 2017 میلادی رتبه دوم جهان از نظر رشد سریع و استفاده از فین تک‌ها را به دست آورد، این امر به دلیل افزایش بودجه شرکت‌های موازی فین تک این کشور در نیمه اول سال جاری میلادی بود.

می‌توان یکی از علل موفقیت استارتاپ‌های نوظهور فین تک در هند را عدم همخوانی سرویس‌های مالی و جمعیت کاربران در نظر گرفت؛ بطور مثال در این کشور بازار خدمات مالی تا حد زیادی کارایی خود را از دست‌ داده است و ۴۰ درصد از مردم به هیچ بانکی دسترسی ندارند؛ این در شرایطی است که ۸۰ درصد از معاملات توسط پول نقد انجام می‌شود.

بر اساس گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد)، در شرایطی که فعالیت‌های اقتصادی هر روز بیشتر به سمت دیجیتالی شدن می‌روند، مصرف کنندگان نیز ترجیح می‌دهند به جای استفاده از کارت‌های اعتباری سنتی از کیف‌های پول دیجیتال استفاده کنند. این روندی رشد چشمگیر صنعت فین تک و استقبال روز افزون از محصولات و خدمات آن را نشان می‌دهد.

کمک به کسب و کارهای کوچک و متوسط

کمک به کسب و کارهای کوچک و متوسط

تحلیلگران اقتصادی پیش بینی کرده‌اند که مرحله بعدی رشد اقتصاد هند، مربوط به فعالیت کسب و کارهای کوچک و متوسط این کشور است. این به معنی فرصتی عالی برای استارتاپ‌های فین تکی است تا با ارائه خدماتی که بانک‌ها از انجام آن خودداری می‌کنند، مانند وام‌های شروع کسب و کار یا تامین سرمایه، پروسه‌های مالی این بازیگران را با هزینه‌ای کم تسهیل کنند. برای مثال SMECorner.com پلتفرم وام آنلاین بمبئی، وام‌های تجاری ضروری  برای استارتاپ‌ها را تقریبا بدون وثیقه ارائه می‌دهد. البته خدمات فین تک‌ها فقط به تامین سرمایه اولیه و دادن وام محدود نمی‌شود.

همانطور که تعداد کاربران و مشتریان خدمات بانکی آنلاین بیشتر می‌شود، امنیت اطلاعات شخصی آنها نیز به موضوع پررنگ‌تری تبدیل می‌گردد. بنابراین هرچه تراکنش‌های مالی سریع‌تر به سوی تکنولوژی بلاک چین پیش حرکت کنند، صنایع پرداختی دیجیتال نیز رشد بیشتر خواهند داشت.

استارتاپ‌های فین تکی می‌توانند این وظیفه مهم را بپذیرند. همان‌طور که این شرکت‌ها افق‌های جدید B2B از جمله فناوری‌های بیمه‌ای، وام‌های اعتباری و خدمات کسب وکار دیجیتال را تحت پوشش قرار می‌دهند، طیف گسترده‌تری از شرکت‌ها و کسب وکارهای کوچک و متوسط، به خدمات مالی احتیاج پیدا می‌کنند و در بین حفظ امنیت داده‌ها موضوع بسیار حائز اهمیتی است.

مزایای فین تک نسبت به بانکداری سنتی

مزایای فین تک نسبت به بانکداری سنتی

فین تک‌ها بر خلاف بانک‌های سنتی به جای متکی بودن به پروسه‌های مبتنی بر بروکراسی، می‌توانند به پردازش مداوم معاملات کسب وکارهای کوچک و متوسط با هزینه‌ای اندک و در حجمی بالاتر بپردازند.

بعضی از فعالان این حوزه نیز روش‌های اعتباری جدیدی را مودر آمازیش قرار داده‌اند و موفق شدند کارآفرینان جوان موفقی را به جهان معرفی کنند. بطور مثال مالک یک فروشگاه لوازم موسیقی در بنگلور با وجود احتیاج به سرمایه، تمایلی به مراجعات مکرر به بانک‌ها نداشت، بنابراین با وام دهنده دیجیتال Capital Float تماس گرفت و موفق شد خیلی زود وامی را دریافت کند که بر اساس داده‌های سوابق معاملات مالی و رفتارهای تجارت الکترونیک وی تنظیم‌ شده بود. او در این رابطه می‌گوید که این تجربه را بدون هیچ سختی و تلاشی به دست آورده است.

در شرایطی که بانک‌های مستقر و مؤسسات مالی هند برای ارزیابی اعتبار صاحبان کسب و کارهای کوچک و استارتاپ‌ها، از روش‌های متداول و قدیمی استفاده می‌کنند، شرکت‌های فین تکی مانند Capital Float از تکنولوژی‌های مبتنی بر داده‌های کلان، هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی استفاده می‌کند و به مشتریان خود وام می‌دهند. حتی تمهیداتی از جمله تائید و امضای اسناد و سایر تشریفات اداری و نیز به صورت اتوماتیک انجام می‌شود، درنتیجه پروسه پرداخت وام بسیار سریع‌تر از شیوه سنتی بانک‌ها صورت می‌گیرد.

یکی دیگر از مزایایی که باعث رشد سریع صنعت فین تک در هند می‌شود، این است که فعالان این حوزه می‌توانند آزادانه از تکنولوژی‌های جدیدی استفاده کنند و قوانین دست و پا گیر را کنار بزنند؛ بطور مثال India Stack، برای ذخیره داده‌ها و ارائه خدمات خود، از فناوری‌های بیومتریک استفاده می‌کند که می‌تواند پرداخت‌های نقدی را آسان‌تر سازد.

ازآنجاکه فین تک‌های هند به‌راحتی می‌توانند سیستم‌ها و تکنولوژی‌های آنالوگ را دور بزنند، تولیدکنندگان معتبر این کشور ترجیح می‌دهند با همکاری کارشناسان این شرکت‌ها، محصولاتشان را در هر لحظه و برحسب تقاضای مشتریان، عرضه کنند. حالا بانک‌های بزرگ هند تلاش می‌کنند با سرمایه‌گذاری روی فناوری‌های روز نظیر NFC، بلاک چین، اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، بیومتریک و مدیریت هویت، پروسه‌هایشان را تسریع کنند و با ارائه‌ی خدمات بهتر به SMB-ها، فاصله خود را با فین تک‌ها به حداقل برسانند.

از آنجا که فین تک‌های هندی به سهولت قادرند سیستم‌ها و تکنولوژی‌های آنالوگ را دور بزنند، لذا تولید کنندگان معتبر این کشور نیز ترجیح می‌دهند با همکاری کارشناسان این شرکت‌ها، محصولات خود را در هر لحظه و برحسب تقاضای مشتریان ارائه دهند. به همین دلیل بانک‌های بزرگ هند نیز برای از دست ندادن میدان، تلاش می‌کنند سرمایه گذاری روی فناوری‌هایی از جمله NFC، بلاک چین، اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، بیومتریک و مدیریت هویت روندهای ارائه خدمات خود را سرعت بخشند و خدمات بهتری را به کسب و کارها ارائه دهند.

    نظرات