کسب و کارهای اینترنتی بیشتر از حمایت به رفع موانع موجود نیاز دارند

توسعه فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات سبب شده است که تقریبا در تمام دنیا مردم به اینترنت دسترسی داشته باشند؛ از اینرو بسیاری از واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی از بستر اینترنت برای شناساندن محصولات خود استفاده می‌کنند، علاوه بر این اینترنت به بستری مناسب برای رواج تولیدات محتوایی و فکری تبدیل شده است و بسیاری از فیلم ها، مجلات و کتاب‌ها از این طریق خرید و فروش می‌شوند.

به گزارش اکوسیستم، با توجه به حرکت روز افزون اینترنت به سوی تجاری شدن، اصطلاح تجارت الکترونیک نیز معنا پیدا می‌کند. اکنون که فضای مجازی به بستری مناسب برای ایجاد بازاری جدید تبدیل شده است، می‌توان از این فضا نه تنها برای اشتغالزایی بلکه برای صادرات و کسب درآمد نیز استفاده کرد، همانطور که درآمد غول‌های مجازی مانند گوگل و آمازون در برخی مواقع حتی از درآمد صادرات نفت بعضی از کشورها نیز فراتر رفته است.

یکی از مشکلات حال حاضر جامعه ما معضل بیکاری است که می‌تواند پیامدهای نظیر فقر و آسیب‌های اجتماعی را به دنبال داشته باشد، در همین راستا توسعه کسب و کارهای اینترنتی می تواند بخشی از این معضل را رفع کند. برای این منظور دولت برنامه‌هایی را در نظر دارد و برای اولین بار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز قرار است در این زمینه به دولت کمک کند. این وزارتخانه در برنامه‌ها و اقدامات خود به دنبال توسعه و گسترش کسب و کارهای اینترنتی است.

محمد جواد آذری جهرمی (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) معتقد است که بیشتر از اینکه به دنبال حمایت از کسب و کارهای اینترنتی باشیم باید به دنبال رفع موانع موجود بر سر راه آنها باشیم. امری که جز با همکاری سایر دستگاه‌های قضایی و امنیتی محقق نخواهد شد.

جهرمی در مورد برنامه‌های وزارت ارتباطات برای رفع موانع موجود بر سر راه توسعه کسب و کارهای اینترنتی گفت: پروژه‌ای را با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با عنوان تکاپو طراحی کرده‌ایم که در آن مکانیزم‌های رشد خلاقیت‌های جوانان و دانشجویان مدنظر قرار داده شده است. در همین راستا در سفر اخیر خود به استان سیستان و بلوچستان، مرکز توسعه کسب و کارهای نوپایی راه اندازی شد که در آن به جوانان جویای کار مشاوره ارائه می‌شود.

یکی از زمینه‌های مهم برای ایجاد اشتغال به صورت فردی یا در قالب شرکت، حوزه تولید محتوا در اشکال مختلف ویدئویی، متنی، بازی و سرگرمی است. اما موضوع مهم حفظ هویت این آثار تولیدی به عنوان یک کالای تجاری است؛ یعنی حقوقی برای تولید کنندگان این آثار تعریف گردد تا به صورت رایگان امکان دانلود نداشته باشند.

جهرمی ضمن اشاره به ضرورت وجود قوانینی با هدف حفظ حقوق مولف در فضای مجازی برای توسعه کسب و کارهای اینترنتی بیان کرد: دولت قانونی را برای تصویب به مجلس ارائه کرده است که به نظر می‌رسد برای حمایت از حقوق مولفین و صنف‌های این حوزه، بسیار مفید و موثر باشد، هم اکنون این قانون در حال طی کردن مراحل قانونی خود در مجلس و همچنین رفع ایرادات است.

وی با اعلام تشکیل کمیته‌ای متشکل از وزارت ارتباطات، دادستانی و پلیس، گفت: این کمیته ماموریت دارد تا موانع موجود بر سر راه کسب و کارهای نوپا را برطرف کند و مانع از برخوردهای سلیقه‌ای شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با خاطر نشان کردن تلاش‌های این وزارتخانه برای توسعه کسب وکارهای نوپا، گفت: قصد داریم در این زمینه موانع موجود در پیش پای بخش خصوصی را برداریم. اوضاع خوبی در شاخص رقابت پذیری این حوزه نداریم و می‌خواهیم جلوی رقابت‌های ناسالم و مشکلات شروع این کسب وکارها را بگیریم.

همچنین وی یکی از موانع جدی بر سر راه توسعه کسب و کارهای اینترنتی را سود بالای نظام بانکی دانست و اظهار داشت که این امر باعث شده است تا این حوزه با مشکلاتی روبرو باشد و کار سرمایه‌گذاران سخت‌تر شود.

    نظرات