مالکان فکر، حقوق و قوانین خود را به چالش کشیدند

مالکان فکر، حقوق و قوانین خود را به چالش کشیدند

کافه مالکیت فکری در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با حضور شرکت‌های دانش بنیان  و استارتاپ‌ها، دانشجویان، دانش‌آموختگان، استادان، متخصصان، مخترعان، سرمایه‌گذاران، فعالان بخش خصوصی، شتاب‌دهنده‌ها، مدیران و کارشناسان دولتی و با هدف بررسی چالش های مالکیت فکری  روز یکشنبه ۶ مرداد ماه و در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد.

همچنین در این کافه چالش های فناوری های نو، چگونگی ثبت اختراع و ارزش گذاری آن مورد بررسی و گفت و گو قرار گرفت.

فرض اساسی در قانون مالکیت فکری این است که اندیشه‌های خلاق انسانی زمانی شکوفا می‌شود که صاحبان حق انحصاری اثر از نظرمالی از کار خود بهره‌مند شوند و نسخه برداری از اثر خود را تحت کنترل داشته باشند. بنابراین حقوق مالکیت فکری، حلقه مکمل چرخه نوآوری به حساب می‌آید و سبب شکوفایی اندیشه‌های خلاق انسانی، توسعه تحقیقات، علم و فناوری و تجارت می‌شود. در کشورهای پیشرفته به حوزه دارایی های فکری توجه بسیاری می شود، به این صورت که دارایی های فکری مالک دارد و از مالکان فکر مراقبت می شود. زیرا سرمایه های انسانی مهمترین دارایی است که روز به روز فناوری های جدید را خلق می کند. داررایی دولت ها و حتی شرکت های خصوصی شناسایی و حفظ و مراقبت از مالکان فکرهای فناور است.

در حال حاضر کشور دارای نیروی انسانی خوش فکر و خلاق است که باید بسیاری از نرم افزارهای ابداعی ماندگار و به خارج کشور نیزصادر شود که این موضوع در گرو حفظ مالکیت فکری است و تمامی شرکت های خصوصی نیز باید به این حوزه کمک کنند.

مهرداد الیاسی رئیس اداره ثبت اختراع مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور عصر یکشنبه در این کافه با اشاره به چالش های مالکیت فکری گفت: یکی از چالش ها ثبت نرم افزار ها به عنوان اختراع است.

وی ادامه داد: قانونی در سال ۸۲ تصویب شد که اصل بر رد اختراع بود و کمکی به ثبت اختراعات نرم افزاری نمی کرد. کشورهای پیشرفته در این زمینه ساز و کاری ایجاد کردند که اگر نرم افزاری جنبه توانمند سازی یا برد صنعتی دارد در نظام اختراع ثبت شود. و آمریکا بر این اساس ۱۶ هزار اختراع نرم افزاری در سال گذاشته ثبت کرد.

الیاسی تصریح کرد: در ایران نیز روی ثبت چنین اختراعاتی کار و بررسی شد که در نهایت باید ویژگی هایی مثل تکنیکی یا غلبه تکنیکی و برون داد سخت افزاری داشته باشد و در دانمارک نیز قانون ثبت پتنت نرم افزاری به این صورت است.

رئیس اداره ثبت اختراع کشور عنوان کرد: با توجه به سختی این کار و سنگ اندازی ها مقرر شد نرم افزارهایی که جنبه کاربرد صنعتی دارند برای ثبت بررسی شود.

وی با اشاره به چالش دیگر نظام مالکیت معنوی گفت: متاسفانه در این حوزه کسانی که علم و توانایی ندارند مداخله می کنند. سالیان زیادی است که قانون کپی رایت اصلاح نشده و هنوز قانون بلاتکلیف مانده است.

الیاسی اضافه کرد: به روز رسانی دیگر چالش ها بود که زیر ساخت های خوبی در این حوزه انجام شد و ثبت پتنت از حالت اوراق بهادار به صورت الکترونیکی شد زیرا بدون نظام کارامد و به روز شده نمی توان پتنت و اختراع ثبت کرد.

رئیس اداره ثبت اختراعات عنوان کرد: کشورهایی مثل ژاپن و آمریکا پتنت مشترک تعریف می کنند بنابراین نیاز است علاوه بر چارچوب داخلی در بین الملل هم چارچوب داشته باشیم.

وی در ادامه اظهار کرد: برای تجاری سازی اختراعات با فرابورس تفاهم نامه امضا شده و همکاری می شود همچنین به هر مخترع یک صفحه تجاری سازی داده می شود تا سرمایه گذاران به راحتی آنها را بشناسند.

الیاسی تصریح کرد: ایده هایی که قابلیت پیاده سازی دارند و قابل حمایت باشد نیز ارزش گذاری می شود اما باید ویژگی های لازم را داشته باشند.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

    پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

    پارک علم و فناوری دانشگاه تهران یک پارک علم و فناوری در شهر تهران می باشد

    نظرات