ICO؛ خونی تازه در رگ‌های استارتاپ‌ها

ICO؛ خونی تازه در رگ‌های استارتاپ‌ها

ICO یکی از روش‌های نوین برای تأمین سرمایه از چند منبع مختلف و سرمایه‌گذاران متعدد است. با توجه به اینکه تأمین سرمایه یکی از اصول بسیار مهم برای پیشرفت استارتاپ‌ها است، این روش می‌تواند به پیشرفت و ارتقای آن‌ها کمک زیادی کند.

اکوسیستم - ICO نوعی سکه مجازی است که برای تأمین سرمایه یک شرکت به سرمایه‌گذاران فروخته می‌شود. استفاده از این فناوری جدید می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت باورنکردنی استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای جدید شود؛ زیرا برای کسب موفقیت در زمینه عرضه کالاهای متنوع یا ارائه خدمات مختلف، تأمین سرمایه مورد نیاز، مهم‌ترین اصل است و بدون سرمایه اولیه انتظار هیچ پیشرفتی را نباید داشته باشیم.

مسئولان شرکت‌های مختلف و افراد فعال در زمینه تجارت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند از این فناوری برای تأمین امنیت سرمایه خود یا ایجاد ارزهای دیجیتالی جدید استفاده کنند. ICO می‌تواند جایگزین روش‌های قدیمی تأمین سرمایه برای استارتاپ‌ها شود تا در سرمایه‌گذاری هم به جایگاه‌‌های خوبی دست پیدا کنند. سال گذشته در حدود 96.3 میلیون دلار و سال جاری نیز در حدود 3.6 میلیون دلار سرمایه با استفاده از این روش تامین شد.

جمع‌آوری سرمایه از طریق این روش معایب و مزایایی دارد که در ادامه به بیان آن‌ها می‌پردازیم. اولین مزیت این روش این است که سرمایه از چندین منبع مختلف جمع‌آوری می‌شود؛ بنابراین می‌توان به تعداد بیشتری از سرمایه‌گذاران دسترسی پیدا کرد که یک مزیت بسیار خوب نسبت به روش‌های قدیمی تأمین سرمایه محسوب می‌شود. دومین مزیت این است که در این روش امکان سودجویی برای واسطه‌ها و سرمایه‌گذاران وجود ندارد و سرمایه می‌تواند بدون نیاز به وجود این افراد نیز تامین شود؛ در روش‌های متداول تامین سرمایه، چنانچه سرمایه‌گذاری سرمایه‌ای را در اختیار شرکتی قرار دهد، خواستار دریافت بخشی از سهام آن شرکت یا کرسی‌های هیئت مدیره است. سومین مزیت این روش، بازدهی بسیار بالای آن است. همانطور که گفتیم سال گذشته 96.3 میلیون دلار سرمایه از طریق این روش تامین شد.

البته این روش در کنار مزایای خود، معایبی نیز دارد و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های ICO بی خطر هم نیست؛ زیرا بیشتر این شرکت‌ها هنوز در ابتدای راه رشد و پیشرفت خود هستند و تضمینی برای بازگشت پولی که در آن‌ها سرمایه‌گذاری شده است، وجود ندارد.

برخی از افراد معتقد هست که پیدایش شرکت‌های فعال در زمینه ICO و ارز‌های دیجیتالی می‌تواند باعث ایجاد حباب‌های اقتصادی زیادی شود که تاثیر مثبت‌ آن‌ها پس از مدت کوتاهی از بین می‌رود؛ به عنوان مثال ارزش بیت‌کوین تنها در سال میلادی جاری، 700 درصد افزایش یافت و از هزار دلار به قیمتی نزدیک به 10 هزار دلار رسید.

موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که ارزهای دیجیتالی در یک منبع خاص متمرکز نیستند و قانون خاصی هم ندارند؛ همین موضوع باعث شده است این نسل کاملا نوین از ارزها دائما در معرض خطر نفوذ هکرها باشند.

    نظرات