با ایجاد زیر ساخت های تازه، استارتاپ ها ۴۰ درصد تامین مالی کشور را انجام می‌دهند

با ایجاد زیر ساخت های تازه، استارتاپ ها ۴۰ درصد تامین مالی کشور را انجام می‌دهند

سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان ایران) گفت: 95 درصد تامین مالی کشور از طریق وام انجام می‌شود و بسیاری از مسئولان نیز ایجاد شغل را کمک بلاعوض یا وام می‌بینند اما باید حرکتی به وجود آید که لااقل ۴۰ درصد تامین مالی کل کشور به عهده استارتاپ‌ها باشد.

به گزارش اکوسیستم، ستاری در نشستی که با حضور اعضا و نمایندگان شبکه انتقال و تبادل فناوری گروه D8 در پارک علمی و فناوری پردیس برگزار شد، این امر را نیازمند ایجاد زیرساخت‌های تازه دانست و افزود: رخدادی که در حال حاضر در زمینه دانش بنیان در فرابورس شاهد هستیم، همه را امیدوار کرده است که این رکن بازار سرمایه، به نمونه‌ای بزرگ از یک بورس متشکل از شرکت‌هایی که نمود ملموس فیزیکی ندارند، مبدل شود. به علاوه در سویی دیگر شاهد این هستیم که ارزش سهام شرکت‌های دانش بنیان بعد از گذشت ۸ ماه 3 تا 4 برابر افزایش داشته است و به پر سودترین سهم‌ها در بازار سرمایه تبدیل شده‌اند.

به وجود آمدن یک حرکت فرهنگی

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را زمینه‌ای مساعد برای رشد قابل قبول استارتاپ‌های فعال در این حوزه دانست و اظهار داشت: شرکت‌های این حوزه، هفته‌ای ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد دارند و قطعا سرمایه گذاران نیز علاقمند به سرمایه گذاری در این زمینه خواهند شد.

وی بیان کرد: امروز بسیاری از سرمایه گذاران بزرگ به ‌جای سیمان و فولاد در استارتاپ‌های سرمایه گذاری می‌کنند. اطراف دانشگاه‌های بزرگ کشور نیز ساخت و سازهای خصوصی زیادی برای شگل گرفتن شتاب دهنده‌ها در حال انجام است.

فعالیت در سرمایه گذاری جسورانه

ستاری در ادامه افزود: سرمایه گذاران زیادی آرزوی خریدن استارتاپ‌ها را دارند، اما باید به آنها کمک کرد تا به این درک برسند که در قالب سرمایه گذاری جسورانه (VC) فعالیت کنند و آگاه باشند که در این راه باید در چند استارتاپ سرمایه گذاری کرد تا شاید یکی از آنها به نتیجه مطلوب برسد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اعلام این موضوع که دولت زیرساخت‌هایی را که طی چند سال اخیر به وجود آمده‌اند را در اختیار سرمایه گذار خارجی قرار خواهد داد، گفت: نقش ما چنین تسهیل گری‌هایی است، نه مداخله در بازار. ما باید زیرساخت‌های ارتباطی و فرهنگی کشور را گسترش دهیم.

    نظرات