اصول مهم برای پیشرفت استارتاپ‌های مالی

اصول مهم برای پیشرفت استارتاپ‌های مالی

در ادامه به بررسی اصول لازم برای پیشرفت استارتاپ‌های مالی می‌پردازیم که مسئولان برخی از آن‌ها سعی می‌کنند با بهره‌گیری از فناوری‌های مالی یا فین تک، به جایگاه خوبی در بازارهای مالی دست پیدا کنند.

اکوسیستم - همانطور که می‌دانید فناوری مالی یا فین تک به مجموعه‌ای از نرم‌افزارها و فناوری‌های مرتبط با کامپیوتر گفته می‌شود که برای ارائه بهتر خدمات مالی به کار گرفته می‌شوند. این فناوری‌ها می‌توانند به استارتاپ‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، کمک کنند تا به فرصت‌های زیادی برای پیشرفت دست پیدا کنند؛ استارتاپ‌های فعال در این زمینه باید با بانک‌های بزرگ و مطرح مشارکت داشته باشند تا در ارائه خدمات مالی عملکرد بهتری داشته باشند. در ادامه به چند اصل که می‌تواند به کسب موفقیت روزافزون این دسته از استارتاپ‌ها کمک کند، می‌پردازیم.

اول اینکه استارتاپ‌ها نباید به مقابله با بانک‌های بزرگ بپردازند و باید با آن‌ها مشارکت داشته باشند. چند سال گذشته قوانین مختلف مانعی بزرگ بر سر راه بانک‌های بزرگ جهت ارائه خدمات مالی مختلف بود، اما این قوانین در‌حال‌حاضر تا حدودی حذف شده‌اند و بانک‌های مطرح فعالیت خود در زمینه‌های منفعت‌بخش را تا حدود زیادی گسترش داده‌اند؛ بنابراین استارتاپ‌های نوپا توان رقابت با این بانک‌ها را ندارند و ممکن است این رقابت شکست سختی را به آن‌ها تحمیل کند؛ بنابراین بهتر است به جای اینکه مقابل این بانک‌ها باشند، در کنار آن‌ها به فعالیت خود ادامه دهند. این مشارکت باعث می‌شود استارتاپ‌ها فعالیت خود را گسترش دهند، خود را به دیگران بشناسند و از منابعی که در اختیار سازمان‌های مختلف مالی وجود دارد، نیز بهره‌مند شوند. البته استارتاپ‌ها باید در عین مشارکت با بانک‌های بزرگ، کسب‌وکار خود را از خطراتی که ممکن است مشکلات بزرگی را برای آن‌ها ایجاد کنند، مصون نگه دارند.

دومین اصل برای پیشرفت استارتاپ‌های مالی، ایجاد تاثیرات شبکه‌ای در تجارت و کسب‌وکار خود است. این استارتاپ‌ها باید پس از ایجاد مشارکت موفقیت‌آمیز با بانک‌های بزرگ، پیشنهادات رقابتی مختلفی را ارائه کنند. این استارتاپ‌ها می‌توانند با ایجاد تاثیرات شبکه‌ای در میان مشتریان یا خدمات خود، کاری کنند که مشتریان و خدمات آن‌ها بیشتر در دسترس بانک‌های بزرگ باشد.

سومین اصل، مشارکت با بانک‌ها تا بیشترین میزان ممکن است. هر چقدر تعداد بانک‌ها بیشتر باشد، مقیاس ارائه خدمات می‌تواند گسترده‌تر شود و استارتاپ‌ها به منابع بیشتری دست پیدا کنند. البته استارتاپ‌ها باید مراقب نفوذ غیرمستقیم بانک‌ها هم باشند؛ زیرا نفوذ غیرمستقیم بانک‌های بزرگ باعث می‌شود هزینه زیادی به استارتاپ‌ها تحمیل شود و آن‌ها را در معرض خطرات زیادی قرار دهد؛ بنابراین استارتاپ‌ها باید این بانک‌ها را شناسایی کرده و با آن‌ها قطع رابطه کنند.

تغییرات در بازارهای مالی به سرعت رخ می‌دهند؛ بنابراین استارتاپ‌ها باید پس از آغاز مشارکت خود با بانک‌های بزرگ و مطرح، فعالیت خود را هر چه سریع‌تر آغاز کرده تا به سرعت به جایگاه خوبی در بازارهای مالی دست پیدا کنند. برخی از استارتاپ‌ها هم ترجیح می‌دهد به جای مشارکت با بانک‌های بزرگ با شرکت‌های کوچک مشارکت کنند؛ زیرا این کار باعث تسریع روند دست‌یابی به جایگاه‌های مناسب در بازارهای مالی می‌شود.

    نظرات