سربازانی آماده به خدمت برای پیشرفت سلول‌های بنیادی در ایران

سربازانی آماده به خدمت برای پیشرفت سلول‌های بنیادی در ایران

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی یکی از حوزه های علمی است که جهان به سرعت با این دانش در حال شکستن مرزها است. در کشورمان نیز افقی روشن فراروی حرکت شتابان علمی کشور در این حوزه قرار دارد. حرکتی که بارقه های امید را برای درمان بیماری های صعب العلاج در دل مبتلایان روشن کرده است. اما برای داشتن آینده ای روشن تر نیاز به ترویج علمی و آموزش دانش آموزان هستیم تا سال های بعد این دانش آموزان با مدیریت خود بیش از پیش پیشرفت را برای این حوزه به ارمغان بیاورند.


در این راستا ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ۴ سال پیش حرکتی را آغاز کرد و آن برگزاری المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی است. رویدادی که سرمایه گذاری آن روی دانش آموزان است.


البته در کشور سابقه برگزاری المپیاد در حوزه های مختلف همچون ریاضی، شیمی و زیست شناسی وجود داشت که هر کدام به نوعی برای کشور افتخارآفرین بوده اند اما این المپیاد با توجه به اینکه در مدارس به صورت تخصصی آموزش داده نمی شود متفاوت است.

بنابراین در گام نخست محتوای علمی برای آن طراحی شد. ستاد کمیته ای تخصصی و علمی در این حوزه راه اندازی کرد و توسط گروهی از اساتید مجرب محتوای علمی در کتابچه ای برای المپیاد تولید شد.


تاکنون ۳ دوره از این المپیاد برگزار شده است و ۱۲ مرداد ماه سال جاری برگزاری چهارمین دوره آن نیز افتتاح می شود و دانش آموزان برگزیده و راه یافته به مرحله سوم در اردوی علمی تابستانه حضور می یابند. دانش آموزانی از شهرهای مختلف کشور که دو هفته را در کنار هم سپری می کنند و آموزش می بینند. در این اردوی تابستانی دانش آموزان با شرکت در کارگاه های آموزشی و مهارت آموزی در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی توانمندتر می شوند و با بازدید از پژوهشگاه ها و شرکت های فناور در این حوزه در جریان پیشرفت های علمی و دستاوردهای آن قرار می گیرند. این حرکت علمی در کشور توسط ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی و با همکاری وزارت آموزش و پرورش و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان آغاز شده است تا پیشرفت آن را شاهد باشیم.


به گفته ماریا ظهیری دبیر کمیته المپیاد دانش آموزی ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این المپیاد صرفا رویدادی رقابتی نیست بلکه آموزش و هدایت دانش آموزان در آن هدفمند دنبال می شود. از زمان راه اندازی آن تا کنون بالغ بر ۱۵ هزار دانش آموزان برای شرکت در آن ثبت نام کردند. گرچه در هر دور، از این میان تنها تعدادی مدال آور و برگزیده نهایی شدند. اما این افراد نقش خود را به عنوان سربازان حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی بازی می کنند. سربازانی آماده به خدمت که مدیران آینده را می سازد و مسیر دانشگاه های نسل ۳ و ۴ را هموار می کند.


عضو هیات علمی دانشگاه بوشهر همچنین بیان کرد: دانش آموزان در این دو هفته ای که در مدرسه تابستانی حضور دارند علاوه بر مفاهیم پایه با اخلاق حرفه ای پژوهش در این حوزه، مهارت ورزی، بازار و تجاری سازی و شیوه های مختلف تحقیقات آشنا می شوند. در پایان نیز باید بتوانند آموخته های خود را به صورت عملی و کاربردی پیاده کنند.


ظهیری همچنین خبر از برگزاری المپیاد سلول های بنیادی دانش آموزی به صورت جهانی داد و گفت: با همکاری باشگاه دانش پژوهان جوان، درمراحل نهایی ثبت آن در یونسکو هستیم و با این اتفاق ایران نخستین میزبان   این المپیاد در دنیا می شود و این المپیاد به نام جمهوری اسلامی ایران ثبت می گردد.

پایان پیام/۲۵

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات