«تپسی» بورسی می‌شود

استارتاپ‌هایی که به اندازه، سایز و میزان رشد قابل قبول دست یافته‌اند و به‌نوعی حتی به‌ سوددهی رسیده‌اند و به‌نظر می‌رسد می‌توانند در بازار سرمایه ورود کرده و سهام خود را به مردم واگذار کنند؛ البته مدیران استارتاپ‌ها، همیشه نگرانی‌هایی بابت گفت وگو با مدیران بازار سرمایه برای ورود به بورس داشته‌اند ولی گویا این روزها وضعیت به گونه‌ای رقم خورده که باب ورود استارتاپ‌ها به بورس فراهم است. استارتاپی که بعد‌ از چندسال فعالیت خود به این نتیجه رسیده که می‌تواند وارد فرابورس شده و مطمئن است که عرضه سهام آن با استقبال مردم روبه‌رو خواهد شد. وقتی شرکت‌های اینترنت محور دنیا را نگاه می‌کنیم می‌بینیم که این شرکت‌ها یا یک سرمایه‌گذار خارجی دارند که بخشی از سهام آنها را خریداری کرده یا وارد بورس شده‌اند. -به‌هر حال ترس و نگرانی در استارتاپ‌ها برای ورود به بورس وجود دارد و آن هم ناشی از نگاه بازار سرمایه به شرکت‌های اینترنت محور است در شرکت‌های اینترنت محور، رشد در کنار سوددهی بسیار مهم است از طرف دیگر، دارایی اصلی ما شبکه مشتریان (راننده‌ها و مسافران) است و این دارایی برای ما ایجاد ارزش می‌کند. با توجه به این موارد، ما در ابتدا فکر می‌کردیم بازار سرمایه هنوز به‌ گفتمان با استارتاپ‌ها عادت ندارد ولی وقتی ما و چند شرکت اینترنت محور دیگر گفتمان خود را با بورس، وزارت اقتصاد و… شروع کردیم، متوجه شدیم که نگرانی‌های ما نابجا بوده و بازار سرمایه و بورس طالب ورود استارتاپ‌ها هستند و این پذیرش در آنها وجود دارد از این‌رو آمادگی خود را برای ورود به بورس اعلام کردیم. آیا «تپسی» تنها استارتاپی است که در حال آماده شدن برای ورود به بورس است؟ به‌همین دلیل از همان ابتدا تلاش کردیم به موضوعاتی مانند شفافیت مالی، سیستم‌های گزارش دهی، سوددهی، رشد و… را که برای ورود به بورس لازم است، توجه کنیم و خوشبختانه اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که از نظر سایز و اندازه، میزان درآمد، فروش و… کاملا آماده ورود به بورس هستیم. با شیوع کرونا بخشی از استارتاپ‌ها آسیب دیدند این بیماری چه تاثیری روی تاکسی‌های اینترنتی مانند «تپسی» گذاشت؟ -به‌علت شیوع کرونا و خانه ماندن مردم، تردد در شهرها کاهش یافت و به‌همین دلیل، درآمد ما از اسفندماه روند نزولی داشت، چرا که علاوه بر تعطیلی برخی شرکت‌ها، کارکنان بسیاری از شرکت‌ها به‌صورت دورکار یا پاره وقت فعالیت می‌کردند و مراکز تفریحی، خرید و… نیز تعطیل شدند. در «تپسی» چطور بر بحران کرونا غلبه کردید چون بسیاری از کسب و کاری‌های اینترنتی در این شرایط بشدت آسیب دیدند؟ بسیاری از راننده‌های ما همان شرایط رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی را دارند و ما کماکان پیگیر هستیم تا آنها نیز این کمک‌ها را دریافت کنند. این سرویس از فروردین ماه راه‌اندازی شده و هدفش انجام خرید برای مشتریان ما است. این دسته از مشتریان ما که مشتری سرویس ۱۶۳۰ یا تپسی تلفنی هستند می‌توانند درخواست سفیر کنند و لیست خرید خود را به او بدهند تا خریدشان را انجام داده و به آنها تحویل دهد. -بله اوضاع کاملا تغییر کرده است و این رقابت دیگر وجود ندارد بخصوص که سال گذشته آیین نامه نظارتی شهرداری مصوب شد و به تایید وزارت صمت هم رسید و به این ترتیب این رقابت‌ها کلا پایان یافت و حتی تاکسیرانی شهرها، تاکسی‌های اینترنتی را همکار خود دیدند. سال گذشته بعد از چالش‌هایی که برای تصویب آیین‌نامه نظارتی داشتیم، بحث سهمیه‌بندی بنزین مطرح شد که منجر به بروز مشکلات زیادی در اوایل کار شد و راننده‌ها و به‌دنبال آن شرکت ما آسیب زیادی دیدیم ولی مشکلات تا حدودی حل شده بود که شیوع بیماری کرونا نیز به آن اضافه شد و اوضاع بدتر شد. -کسب و کار اصلی ما حمل‌ونقل است و در تپسی تلاش می‌کنیم تا سرویس‌های جدیدی را ارائه دهیم تا علاوه بر سهولت سفرهای شهری، قیمت‌ها را هم کاهش دهد.

متن کامل خبر در سایت تجارت نیوز

    منبع خبر

    تجارت نیوز

    تجارت نیوز

    تجارت نیوز یک رسانه در شهر تهران می باشد

    نظرات