گفتگو با دکتر شاهین محمودی، مدیرعامل شرکت عظیم کالای احد، عضو هلدینگ عظیم‌زاده

گفتگو با دکتر شاهین محمودی، مدیرعامل شرکت عظیم کالای احد، عضو هلدینگ عظیم‌زاده

گفتگو با دکتر شاهین محمودی، مدیرعامل شرکت عظیم کالای احد، عضو هلدینگ عظیم‌زاده

سرمایه‌گذاری عظیم زاده در کسب و کارهای نوین، پس از فرش و هتل و برج و دارو و نفت

گفتگو با دکتر شاهین محمودی، مدیرعامل شرکت عظیم کالای احد، عضو هلدینگ عظیم‌زاده

سرمایه‌گذاری عظیم زاده در کسب و کارهای نوین، پس از فرش و هتل و برج و دارو و نفت

“عظیم کالای احد” یکی از شرکت های تابعه شرکت فرش عظیم زاده (هلدینگ عظیم زاده) است که با سرمایه گذاری بر روی ایده های بالقوه، آنها را بالفعل می کند و در سه بخش “سرمایه گذاری ریسک پذیر” ، “ کارخانه ایده پردازی”و “ شتاب دهنده” استراتژی خود را تعریف کرده است.

شرکت عظیم کالای احد با دو سال سابقه فعالیت، جوان‌ترین شرکت هلدینگ بزرگ عظیم‌زاده است. این شرکت برای نخستین بار در نمایشگاه بین‌المللی الکامپ حضور یافته و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. به همین مناسبت سراغ دکتر شاهین محمودی، مدیرعامل و سهامدار خوش فکر و خلاق شرکت عظیم کالای احد رفتیم تا در گفت و گو با وی بیشتر از رازهای موفقیت بنیانگذار این شرکت و اهداف تاسیس آن بدانیم.

در مورد شرکت عظیم کالای احد توضیح بفرمایید و از رابطه‌اش با هلدینگ عظیم‌ زاده بگویید.

هلدینگ عظیم زاده با مدیریت و بنیانگذاری احد عظیم‌زاده سال‌ها پیش با بنیان فرش تاسیس شد و پس از سردمداری در حوزه فرش ایرانی، لقب رهبر کارآفرینان ایران را به خود اختصاص داد. احد عظیم‌زاده پس از فرش در حوزه ساخت هتل سرمایه‌گذاری کلانی را آغاز کرد و شرکت “قوی الماس خاورمیانه” را به صورت ۱۰۰ درصد خصوصی در این زمینه راه‌اندازی نمود. هتل قو یک هتل ۵ ستاره لوکس در سلمان شهر است و دو برج مسکونی آپارتمانی و تقریبا ۴۸۶ واحد تجاری دارد که یکی از بی‌نظیرترین سازه‌های دست ایرانی‌ها تا به امروز است. نکته قابل توجه این است که مدیریت این هتل تا ۱۵ سال دست هتل ملیای اسپانیا است که بزرگ‌ترین مدیریت هتلداری جهان را در کارنامه خود دارد.

پس از ساخت هتل، حوزه‌های بعدی که ایشان در آن ورود کردند، حوزه های نفتی و داروسازی بود و شرکت هایی به نام های”داروطب عظیم” و “عظیم پترو کیان کیش” را در این حوزه ها راه اندازی کردند. در پی جلسات متعددی که با ایشان داشتم، قرار شد در فاز بعدی فعالیت‌های ایشان وارد صنایع جدید و روز دنیا شویم، که در حال حاضر جدیدترین صنعت موجود در دنیا صنعت کسب و کارهای نوین یا استارت‌آپ‌ها هستند. بنابراین ایشان سال گذشته شرکت عظیم کالای احد را راه‌اندازی کردند که در حال حاضر خردسال ترین شرکت هلدینگ عظیم‌زاده است، اما پیش‌بینی ما این است که روزی یکی از بزرگ‌ترین هایش باشد.

در خصوص فعالیت های عظیم کالا بگویید.

شرکت عظیم کالای احد یک شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر است که سه برند با عناوین سرمایه گذاری ریسک پذیر، کارخانه ایده پردازی و شتاب دهنده دارد.

در بخش سرمایه گذاری های ریسک پذیر، با هدف تعالی ایده ها و شرکت های نوبنیاد و تبدیل آن ها به شرکت هایی با مقیاس بزرگ تر به وسیله تزریق سرمایه و هدایت مالی – مدیریتی، وظیفه کمک رسانی به چرخه تولید، توزیع و خدمات نوآورانه و اختراعات نخبگان کشور را بر عهده دارد. جا دارد بگویم که مقیاس سرمایه گذاری در بخش سرمایه گذاری ریسک پذیر ما بیش از ۳۰ میلیارد تومان در استپ های نهایی استارتآپ ها خواهد بود. در بخش “کارخانه ایده پردازی” باید به اتاق فکر و میز ایده پردازی شرکت اشاره کرد که وظیفه تراوش فکر و خلق ایده های ناب و نوآورانه را با استفاده از تشکیل تیم های متخصص و نخبه جوان به صورت درون سازمانی و برون سازمانی برعهده دارد. در بخش سوم که “شتاب دهنده” است، شرکت عظیم کالای احد وظیفه شتابدهی به تیم‌ها و ایده‌‌های جوانی را دارد که مورد تایید تیم ارزیابی و تحقیق و توسعه شرکت می باشد. خدماتی همچون محیط کار اشتراکی، مشاوره‌های تجاری – حقوقی، مالی، مشاوره امکان سنجی، بازاریابی، فروش و تبلیغات از جمله خدمات شتابدهی شرکت با هدف رشد سریع استارتاپ‌ها می باشد. البته باید بگویم که این شتابدهی فقط در حوزه کارآفرینی اجتماعی است.

در واقع می خواهیم محیط و بستری فراهم کنیم تا کارافرینی اجتماعی در آن داشته باشیم و دغدغه‌های اجتماعی از جمله فقر، کودکان کار، زنان بدسرپرست یا بی‌سرپرست و به اصطلاح سرپرست خانوار و چنین معضلاتی را با استارت‌آپ حل کنیم و استارت‌آپ‌هایی که در زمینه اعتیاد و ترافیک و محیط زیست و آلودگی هوا و آلودگی ساحل و… کار می‌کنند را در جهت انجام وظیفه مدنی مان یاری می کنیم.

یکی دیگر از سیاست های کاری مان وارد کردن سرمایه‌گذارهای سنتی به این بازار است. می خواهیم از اعتبار حاج آقا عظیم زاده استفاده کنیم و سنتی‌ها را در هر صنفی متقاعد کنیم که بیایند و در اکوسیستم جدید استارتاپ ها که جوان ها را به کار وا می دارد،سرمایه گذاری کنند.

به این ترتیب بسیار به اکوسیستم استارت آپی امیدواریم و مطمئنیم ایران یک روز یکی از مراکز مهم استارت‌آپی جهان خواهد بود و می خواهیم نقش‌مان را هم به عنوان یک ایرانی و هم به عنوان یک تاجر در این حوزه ایفا نمائیم.

موضوع بعدی که باید بگویم این است که در حال حاضر تنها شهر استارت آپی جهان با ۱۸ هکتار وسعت در پاریس واقع شده است، که ما در نظر داریم بزرگ‌ترین شهر استارت‌آپی جهان را با ۱۰۰ هکتار فضا و ۶۰ سوله در ایران بهره‌برداری کنیم و این نیازمند همکاری ادارات و بخش‌های دولتی است که تاکنون هم واقعا کوتاهی نکرده‌اند، فقط یک بروکراسی اداری است که به هر حال پروسه‌ای طولانی خواهد بود، اما این یکی از اهداف بخش سرمایه‌گذاری ماست که بزرگ‌ترین مجموعه‌های استارت‌آپ جهان را با ۱۰۰ هکتار به بهره‌برداری برسانیم.

باتوجه به اینکه فقط دو سال است کار خودتان را شروع کرده‌اید می‌خواهم بدانم تا چه اندازه موفق بوده‌اید، آیا چشم انداز روشنی در همین بخشی که شروع کرده‌اید می‌بینید؟

بله؛ یکی از کارهایی که در همین مدت کوتاه کرده‌ایم همین «کاج» است. کاج یعنی کارآفرینی اجتماعی، که در استان البرز در شهر کرج تا دو ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد. یکی از کارهایی که کاج قرار است انجام دهد این است که ما خیلی از کسانی را که مستعد و علاقه‌مند به حوزه استارت‌آپ و تجارت هستند، ولی امکاناتش را ندارند جذب کنیم و کارگاه‌های آموزشی و اساتید آموزشی رایگان برایشان بگذاریم و تجهیزات و ادوات در اختیارشان قرار دهیم.

نظرتان در خصوص استارتاپ های ایرانی چیست؟

اکوسیستم استارتاپ صادره از آمریکا به تمام دنیاست و معتقدم باید بومی سازی شود. ساختار، مقیاس و استانداردها حفظ شود، اما باید بعضی فاکتورهایش با توجه به فرهنگ کشورمان تغییر کند. در کشور ما به خاطر این که هنوز فرهنگش کامل جا نیافتاده، سرمایه‌گذارها از استارت‌آپ‌ها و استارت‌آپ‌ها از سرمایه‌گذارها می‌ترسند. سرمایه‌گذارها دوست دارند در چگونگی فعالیت استارت‌آپ‌ها دخالت کنند و استارت‌آپ‌ها دوست دارند آنقدر مستقل باشند که مشورت هم نگیرند. استارت‌آپ‌ها باید این واقعیت را بپذیرند که سرمایه‌گذار حق دارد که تجربه‌اش را در اختیار استارتاپ قرار دهد، هر چقدر هم که یک استارت آپ پویا و جوان و ایده مند باشد باز هم به تجاربی در کار و تجارت نیاز دارد.

لینک اصل خبر در سایت عظیم کالا

    منبع خبر

    عظیم کالا

    عظیم کالا

    شتابدهی، سرمایه‌گذاری خطر پذیر و نیز کارخانه تولید ایده

      نظرات