اعتمادسازي در محيط كار با جملاتي كاملا ساده

اعتمادسازي در محيط كار با جملاتي كاملا ساده

یکی از ارکان اصلی محیط کاری سالم، اعتماد بین کارمندان در یک سازمان است. شما به عنوان مدیر یا کارمند، با رفتارها و برخوردهای صحیح خود می‌توانید در محیط کاری اعتماد سازی کنید و پل‌های ارتباطی جدیدی میان خود و دیگران به وجود آورید.

اکوسیستم – اولین گام برای جلب اعتماد دیگران، بکار بردن جملاتی است که در ادامه مطرح شده‌اند، به علاوه استفاده از این جملات در ارتباط با دیگران باعث بهبود روابط خواهد شد.

من اشتباه کردم

اعتراف به اشتباه، سبب افزایش اعتماد طرف مقابل خواهد شد. این جمله موجب می‌شود به دیگران این گونه القا کنید که من کامل نیستم؛ نتایج پژوهش‌های محققان در این رابطه نشان می‌دهد که افراد معترف به اشتباه از دید دیگران جذاب‌تر به نظر می‌رسند زیرا در دید سایرین، این افراد بدون نقص نیستند.

چطور می توانم کمک کنم؟

زمان موعد انجام فعالیتی نزدیک است یا فشار روانی زیادی روی فرد مقابل است، بکار بردن این جمله می‌تواند شبیه معجزه عمل کند و اعتماد دیگران را نسبت به شما افزایش دهد.

قابل توصیف نیست که کار شما تا چه اندازه برای من ارزشمند است

وقتی از دیگران به خاطر کارهایی که انجام داده‌اند، تشکر و قدردانی می‌کنید، در حقیقت انگیزه آنها را برای فعالیت‌های آتی با کمک به خود افزایش می‌دهید.

من از شیوه‌ای که برای انجام این کار استفاده می‌کنید، لذت بردم

این جمله در حقیقت حکم یک پاداش برای انجام فعالیتی به روشی صحیح، خاص یا خلاقانه است و باعث بهبود فرهنگ سازمانی می‌شود.

تمایل دارم نظر شما را در این مورد بدانم

بعضی به غلط تصور می‌کنند افرادی که نظر دیگران را در مورد کارهای خود جویا می‌شوند، فاقد شایستگی لازم برای انجام فعالیت‌ها هستند؛ اما مدیر باشید یا کارمند، جویا شدن نظر سایرین، باعث جلب اعتماد آنها می‌شود.

از دیدار شما خوشحال هستم

از دیدار شما خوشحال هستم

معمولا در شروع ملاقات‌ها از این جمله استفاده می‌شود؛ اما بیان کردن آن با اشتیاق، تن صدای مناسب و زبان بدن صحیح، باعث ایجاد حس مثبت در طرف مقابل می‌شود و به وی القا می‌کند که شما فرد قابل اعتمادی هستید و تمایل به گسترش روابط خود دارید.

من به تصمیم شما ایمان دارم

اعتماد مانند یک جاده دو طرفه است؛ اعتماد به قضاوت‌های دیگران، باعث می‌شود تا آنها نیز به شما اعتماد کنند و به تصمیمات‌تان احترام بگذارند.

حائز اهمیت‌ترین موضوع امروز (یا این هفته) شما چیست؟

این پرسش بی درنگ مکالمه را در جهت مثبتی پیش می برد و برای فرد مقابل فرصت صحبت در هر موردی که همان لحظه برای آن هیجان دارد را فراهم می‌کند. البته این پرسش عمدتا از جانب یک مدیر برای کارمندان مطرح می‌شود و در شرایط دیگر باید به گونه‌ای این سوال را مطرح کرد که به شکستن حریم خصوصی مخاطب تعبیر شود.

بدون کمک شما نمی‌توانستم این کار را انجام دهمبدون کمک شما نمی‌توانستم این کار را انجام دهم

این جمله روش دیگری برای تشکر و قدردانی از کاری است که مخاطب آن را به نحوی عالی انجام داده است. با بیان این جمله، فرد مقابل متوجه می‌شود که شما قدر کار او را می‌دانید و در آینده نیز برای سپردن وظایف یا درخواست کمک به وی اعتماد خواهید کرد.

بگو چرا ...

بی تردید که افراد همیشه تمایل دارند از خودشان صحبت کنند. زمانی که از دیگران می‌خواهید در مورد خودشان یا کارهایشان صحبت کنند، به آنان القا می‌کنید که شما کنجکاو هستید در مورد آنها بیشتر بدانید؛ این رفتار باعث جلب اعتماد دیگران خواهد شد. البته توجه داشته باشید که این جمله را به گونه‌ای مطرح کنید که به حریم خصوصی افراد وارد نشوید.

به علاوه بر اساس پژوهش‌های محققان، افراد کنجکاو از سوی دیگران به عنوان افرادی شناخته می‌شوند که تمایل بیشتری برای برقرار کردن ارتباط با اطرافیان خود دارند.

    نظرات