4 قدم برای افزایش نقدینگی و جریان مالی

4 قدم برای افزایش نقدینگی و جریان مالی

یکی از مهم ترین فاکتورهای راه اندازی یک کسب وکار دسترسی به نقدینگی، در اختیار داشتن جریان مالی مناسب است. در واقع این فاکتور مهم و اساس می تواند نقش مهمی را در موفقیت یا شکست یه استارتاپ یا کسب و کار بازی کند.اکوسیستم- هر چند داشتن ایده های تازه و نو می تواند به عنوان یکی از عوامل موفقیت استارتاپ شناخته شود اما دسترسی به منابع محدود شانس موفقیت یک کسب و کار و یا استارتاپ را کاهش می دهد. دسترسی به منابع مالی مناسب و نقدینگی در موفقیت یک کسب وکار یا استارتاپ نو پا بسیار اثر گذار است. اما متاسفانه دلایل زیادی وجود دارد که یک استارتاپ یا کسب وکار تازه تاسیس به خصوص در سال های ابتدایی راه اندازی با مشکلاتی مالی و کمبود نقدینگی یا جریان مالی مواجه می شود. در صورتی که بخت با صاحب کسب و کار یار باشد برخی از این مسائل به مرور زمان برطرف خواهند شد چون با گذشت زمان، صاحب کسب و کار ترجمه مواجهه و حل این چالش های مالی را به دست خواهد آورد. اما برخی از مشکلات حاد تر و جدی تر از آن هستند که بر طرف شدن آن ها به گذشت زمان بسپاریم. از این رو در این مطلب قصد داریم تا چند قدم کاربردی برای برخورد منطقی با مشکلات مالی که معمولا در استارتاپ ها و کسب و کارهای نو پا رخ می دهند را تشریح کنیم. هنگامی که چای نقدینگی و جریان مالی در کسب و کار و استارتاپ به میان می آید 4 حوزه مهم را باید مورد توجه قرار داد. هر حوزه نه تنها با افزایش جرین مالی کسب و کار مرتبط است بلکه به طور قابل توجهی با موفقیت یک کسب و کار نیز در ارتباط است. همچنین با توجه به این 4 حوزه می توان نما و دید کلی در خصوص گسترش کسب و کار و آینده آن به دست آورد. این 4 حوزه عبارتند از :
  • پیش بینی
  • تحلیل بودجه و هزینه
  • سرمایه
  • منابع مالی
پیش بینی: وقتی فردی یک کسب و کار جدید را تاسیس می کندف می بایست یک دید کلی از عملکرد آن کسب و کار در اختیار داشته باشد. پیش بینی در کسب و کار به این معنی است که صاحب کسب و کار می بایست اطلاع جامعی در خصوص میزان بودجهف میزان سودی که به دست می آورد و همچنین هزینه ها داشته باشد. پیش بینی به صاحب کسب و کار این اجازه را می دهد تا ایده های مناسب برای افزایش جریانات مالی را هموراه در اختیار داشته باشد. پیش بینی می تواند به صورت طولانی مدت انجام شود که در آن از ابتدای سال مالی بتوان پیش بینی از وضعیت کسب و کار در انتهای سال مالی را به دست آورد. با این کار صاحب کسب و کار می تواند به درک درستی از نحوه جریانات پولی در کسب و کار برسد. تحلیل بودجه و هزینه: جریان مالی در یک کسب و کار تا حد زیادی به توانایی کسب و کار در تولید سود، مدیریت و محدود سازی هزینه ها بستگی دارد. وقتی فردی قصد دارد تا به یک دید کلی در خصوص وضعیت مالی کسب و کار خود برسد باید به 4 رویکرد اصلی در این زمینه توجه داشته باشد.
  • امکانات موجود برای افزایش فروش محصول و جذب مشتری بیشتر چه هستند و آیا از این امکانات به نحو مطلوبی استفاده می شود یا خیرو
  • روند فروش محوصل در کسب و کار به اندازه کافی کارآمد و کاربردی است یا خیر و آیا مشتری را مجاب به استفاده از محصول مذکور می کند یا خیر.
  • آیا رابطه مدیر و مسئولان کسب و کار با مشتری مناسب است یا خیر؟
  • آیا امکانات خاصی برای افزایش میزان فروش محصول وجود دارد؟
  • آیا هدر رفتن سرمایه وجود دارد؟
  • آیا هزینه های غیر ضروری وجود دارد؟
  • آیا قیمت گذاری محصول را می توان به صورت رقابتی انجام داد؟
نکته مهم این است که افزایش میزان فروش آنقدر ها هم که برخی تصور می کنند ساده و آسان نیست. در واقع فروش محصول را می توان وابسته به 3 فاکتور و عامل مهم دانست. این فاکتورها عبارتند از استراتژی، امکانات و برآورد. داشتن یک استراتژی در فروش محصول حتی قبل از شروع به برداشتن گام هایی برای افزایش فروش از اهمیت بالایی برخوردار است. صاحب کسب و کار باید دید کاکلی در خصوص بازار هدف محصول خود در اختیار داشته باشد. در واقع صاحب کسب و کار نه تنها باید بداند که مشتری واقعی محصول چه کسانی هستند بلکه باید بداند که چگونه می تواند با آن ها تماس داشته باشد. هر چند تماس تنها با مشتری برای مجاب کردن آن ها به خرید محصول کافی نیست. گام بعدی شناسایی امکانات در دسترس برای افزایش میزان فروش محصول است. یک صاحب کسب و کار موفق باید نقاط ضعف و قوت کسب و کار خود را شناسایی کند و به آن ها اشراف کامل داشته باشد. و قدم نهایی برای افزایش میزان فروش محصول برآورد مناسب از روند پیشروی کسب و کار است که می تواند علاوه بر افزایش میزان فروش محصول باعث مشخص شدن نقاط قوت یک کسب و کار شود. سرمایه: سرمایه در یک کسب و کار به دو بخش سرمایه ثابت و سرمایه در گردش تقسیم می شود. سرمایه ثابت در واقع مربوط به تجهیزات و اقلامی است که به عنوان دارایی کسب و کار شناخته می شود. در واقع آن بخشی از هزینه ها که برای خرید دستگاه ها و تجهیزات لازم صرف شده است به عنوان سرمایه ثابت شناخته می شود. متاسفانه بسیاری از افراد در ابتدای راه اندازی کسب و کار هزینه هنگفتی برای خرید تجهیزاتی که هرگز از آن ها استفاده نمی کنند و یا بسیار کم از آن ها استفاده می کنند صرف می کنند. منابع مالی: فرد صاحب کسب و کار باید دید کلی و کاملی از ساختار مالی و منابع مالی کسب و کار خود داشته باشد. از طرفی می بایست بداند که آیا امنیت منابع مالی کسب و کار خود را تامین کرده است؟ به عبارت دیگر آیا احتیاجات مالی خود را از منابع امن تامین میکند یا خیر. از طرفی آیا شرایط تسهیلاتی که در کسب و کار از آن ها استفاده می شود منطقی و قابل اجرا است یا خیر. در هر کسب و کار افزایش جریانات مالی بسیار مهم است. به نظر می رسد موارد فوق می تواند در به عنوان گام های اثر گذار در افزایش نقدینگی و جریان مالی موثر و مفید باشد.

    نظرات