رویداد جذب سرمایه در حوزه آب و انرژی

رویداد جذب سرمایه در حوزه آب و انرژی

رویداد جذب سرمایه در حوزه آب و انرژی، در ادامه سلسله رویدادهای دوشنبه‌های استارتاپی صبح روز دوشنبه، نوزدهم خرداد ماه ۱۳۹۹ با حضور ۶ استارتاپ این حوزه در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد.

در این رویداد که تعدادی از سرمایه گذاران بصورت حضوری و برخی نیز بصورت آنلاین حضور داشتند، استارتاپ‌ها به منظور جذب سرمایه به ارائه پرداختند. به گزارش روابط عمومی کارن کراد این رویداد از ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه ۱۹ خرداد ماه در سالن شیخ بهایی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با حضور ۶ استارتاپ حوزه آب و انرژی و مجموع ۲۰۰ نفر از سرمایه گذاران و شرکت کنندگان حضوری و مجازی برگزار شد و کارن کراد بعنوان کارگزار صندوق نوآوری و شکوفایی، برگزار کننده این رویداد بود. این مراسم با پخش قرآن آغاز شد و با سخنرانی دکتر ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی مبنی بر معرفی خدمات سرمایه‌گذاری این صندوق ادامه داشت.

دکتر سیاوش ملکی‌فر بر نقش این صندوق در کاهش چالش سرمایه‌گذاری اکوسیستم فناوری کشور تاکید کرد و گفت: هدف صندوق نوآوری به عنوان یک نهاد عمومی از برگزاری چنین رویدادهایی، کاهش چالش سرمایه‌گذاری در این اکوسیستم است؛ بر این اساس نقش صندوق نوآوری کمک به سرمایه‌گذاری در این زیست بوم با همراهی صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق‌های جسورانه بورسی به عنوان عاملان صندوق است. در این رویدادها به سرمایه‌گذار سوژه جذاب ارائه و به شتاب دهنده یا صاحب ایده نیز سرمایه‌گذار متقاضی معرفی می‌شود. وی ادامه داد: ما در این رویداد علاوه بر معرفی ایده‌های فناورانه برای سرمایه‌گذاری، به مواجهه شتابدهنده و سرمایه‌گذار نیز کمک می‌کنیم و به عنوان همراه و مکمل در کنار بخش خصوصی حضور داریم. صندوق نوآوری در طرح‌های فناورانه به صورت مستقیم سرمایه‌گذاری نمی‌کند و سرمایه‌گذاری ما منوط به ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی است.

در ادامه این رویداد، دکتر علی ناظمی، معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی به میزان حمایت از ایده‌های مورد سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: این رویداد دومین رویداد جذب سرمایه در سال جاری است که در حوزه آب و انرژی که از حوزه‌های اولویت‌دار صندوق نوآوری و شکوفایی است، برگزار می‌شود. باید تاکید کنم که مشکل کنونی اکوسیستم نوآوری، پول و تامین مالی نیست زیرا صندوق نوآوری در صورت ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی آمادگی برای حمایت حداکثری دارد. وی ادامه داد: در صورتی که بخش خصوصی و عاملان صندوق نوآوری و شکوفایی در طرح‌های فناورانه یک واحد سرمایه‌گذاری کنند صندوق نوآوری تا چهار برابر سرمایه مورد نیاز را به طرح اختصاص می‌دهد. در صورتی که شتاب‌دهنده‌ها بتوانند ۲۰ درصد سرمایه مورد نیاز طرح‌ها را جذب کنند ما بقیه راه را همراه آنها خواهیم بود. در ادامه این رویداد ۶ استارت‌آپ حوزه آب و انرژی ویژگی‌های محصول و مدل کسب و کار و نیازهای سرمایه‌گذاری خود را به سرمایه‌گذاران حاضر و وبیناری رویداد ارائه کردند.

اولین استارتاپ، استارتاپ «نئوکسی» از شتاب دهنده «آبان» بود که در زمینه گندزدایی از آب به شکل شیمیایی و پکیج تولید سیپوکلریت سدیم، ایده خود را ارائه کرد. این محصول امکان تصفیه آب برای آشامیدن و استفاده در برخی صنایع مانند پتروشیمی را فراهم می‌کند. سرمایه مورد نیاز این طرح یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان برای یک سال و ارائه سهام ۲۰ درصدی شرکت است که این هزینه صرف توسعه دانش فنی محصول، نیروی انسانی و بازاریابی خواهد شد.

استارتاپ «مولکولارسیو» استارت آپ دیگری بود که ویژگی‌های پلتفرم را تشریح و میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز خود را ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای طرح تولید جاذب و کاتالیست اعلام کرد. محصول این استارتاپ برای حذف رطوبت و جداسازی ترکیبات از گاز در صنایع مختلف مانند نفت، گاز، پتروشیمی، سیمان و کشاورزی قابل استفاده است. ارزش سالانه این محصول در تجارت جهانی ۱۶ میلیارد دلار و سهم ایران از این بازار ۷۰۰ میلیون دلار است که شرکت‌های داخلی تنها ۱۰درصد از بازار داخل را در اختیار دارند و باقی وارداتی است. تقاضای بازار این محصول ۳۰ هزار تن در سال است و این استارتاپ در نظر دارد به تولید سالانه ۵۰۰ کیلو برسد که درآمد روزانه آن ۴۷۵ میلیون ریال خواهد بود.

استارتاپ بعدی «رایان» بود که در رویداد جذب سرمایه حوزه آب و انرژی  ایده و نیاز سرمایه‌گذاری خود را ارائه کرد. این استارتاپ گجت‌های خانه هوشمند تولید می‌کند که شامل تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، سنسور نشت آب، شیر برقی، کلید و پریز و کنتور هوشمند از طریق BMS سیستم مدیریت ساختمان است. بازار هدف این محصول ۱۰۰ میلیون دلار است و این استارتاپ در نظر دارد حداقل ۴ درصد سهم بازار را در اختیار بگیرد که برای این امر نیاز به فروش ۲۵هزار گجت هوشمند است. نیاز سرمایه‌گذاری این استارتاپ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعلام شده است و مهمترین مشتریان این حوزه شرکت‌ها، گروه‌ها و افراد فعال در حوزه خدمات خانه هوشمند، پیمانکاران برق ساختمان و انبوه‌سازان ساختمان هستند.

استارتاپ «اکساند» از شتاب دهنده آبان نیز محصول خود برای مدیریت شیرابه‌های زباله‌های شهری و پساب صنعتی را به سرمایه گذاران معرفی کرد. این محصول باعث کاهش فاکتورهایی مانند BOD, COD, TSS در طیف کاملی از روش‌های مختلف از آب می‌شود. حجم بازار پیش بینی شده این استارتاپ ۲۵ درصد تا سال ۱۴۰۴ است. سرمایه مورد تقاضای این استارتاپ یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان برای یکسال و سهام ۲۰ درصدی شرکت است که در توسعه دانش فنی محصول، نیروی انسانی و بازاریابی هزینه خواهد شد.

استارت آپ بعدی استارتاپ «MY HSE» بود که محصولی تحت عنوان کووید ۱۹ تولید کرده است. این سامانه ابزاری برای تجمیع ریسک‌های جزئی جهت تامین ریسک کلی سازمان است. این محصول دارای مجوز از ستاد ملی مبارزه با کرونا بوده و با تخمین میزان ریسک به مدیران گزارش ارائه می‌کند. همچنین در شناسایی ریسک‌ها به کارکنان مشاوره می‌دهد و در نهایت از طریق آن می‌توان گواهی عملکرد صادر کرد. این پلتفرم که برای شاغلان کارگاه‌های بالای ۵۰ نفر طراحی شده، برای مدیریت ریسک ۳۰۰ هزار کاربر هدفگذاری شده است. هزینه این پلتفرم برای فروش به ۳۰۰ هزار کاربر ۵ میلیارد تومان برآورد شده و بازگشت سرمایه آن ۲۵ میلیارد تومان خواهد بود. این استارتاپ برای توسعه کار خود تقاضای سرمایه گذاری ۴ میلیارد تومانی و فروش ۳۵ درصد از سهام خود را ارائه کرده است.

پایان بخش ارائه نیازهای سرمایه‌گذاری، ارائه استارتاپ «انرکوین Enercoin» بود که ایده کاهش مصرف انرژی با راهکار اجرای سیاست تشویقی را معرفی کرد. از طریق این سامانه، کاربر در صورت مصرف کمتر انرژی دارای یک اعتبار دیجیتال در کیف پول دیجیتال خود خواهد شد. این اعتبار دیجیتال قابلیت نقد شوندگی و تبدیل شدن به دریافت خدمات در اکوسیستم را داراست. میزان مصرف بر اساس رفتار مصرف کنندگان تخمین زده می‌شود و کاهش ۱۰ درصدی آن معادل ۲.۵ میلیارد دلار خلق ارزش برای دولت می‌شود. ارزش این استارتاپ ۱۱ میلیارد تومان تخمین زده شده که نیازمند جذب سرمایه ۴ میلیارد تومانی است. ۳۰ درصد سهام این استارتاپ نیز قابل عرضه است. این میزان سرمایه گذاری در طول ۱۸ ماه بازگشت خواهد داشت. در اصل این پلتفرم واسط بین دولت و مصرف کننده نهایی قرار می‌گیرد و از تراکنش‌ها درآمدزایی می‌کند.

 

در پایان هر ارائه، برای پاسخ به سوالات سرمایه گذاران، پرسش و پاسخ برگزار شد و حضار بصورت حضوری و شرکت کنندگان از طریق تایپ در پلتفرم اسکای روم به طرح سوالاتشان از استارتاپ‌ها پرداختند.

    منبع خبر

    کارن کراد

    کارن کراد

    جذب سرمایه برای استارتاپ های ایرانی از سرمایه گذاران خبره

    نظرات