استارباکس و مسوولیت اجتماعی شرکتی
همه فعالیتهای تجاری، مسئولیتهایی اخلاقی و حقوقی دارند اما فعالیتهای تجاری موفقتر، شهروند شرکتی قویتری را بنا میکنند که این امر بیانگر رفتار اخلاق مآبانه شرکت با ایجاد توازن بین نیاز سهامداران و نیاز جامعه و محیط دربرگیرنده فعالیت آن است. شرکتها بر حسب ظرفیت و اعتباری که خرج حمایت از فعالیتهای اجتماعی، درک قوی از نیازهای جامعه، و وقف مشارکت شرکتی در چارچوب فرهنگ و ساختار شرکت می کنند، به مراحل بالاتری از تابعیت شرکتی میرسند. در مرحله «مقدماتی»، فعالیتهای تابعیت شرکتی، پایهای بوده و تعریف نشده است زیرا آگاهی شرکتی در حد بسیار پایینی قرار داشته و مدیریت ارشد شرکت، یا درگیر موضوع نیست یا تداخل اندکی در این مبحث دارد. در مرحله «مبتکرانه» سیاستهای شهروندی جامعتر بوده و لذا جلسات متعدد حضوری و مشورتی با سهامداران و از طریق مشارکت در فورومها و سایر اقدامات ارتقا دهنده سیاستهای شهروند شرکتی برگزار خواهد شد. به محض اینکه شرکت به مرحله «دگرگونی» برسد، به این درک خواهد رسید که شهروند شرکتی نقش راهبردی در رشد فروش و توسعه در بازارهای جدید ایفا میکند. در این مرحله، مشارکت اقتصادی و اجتماعی بخش لاینفک فعالیتهای روزانه شرکت خواهد بود. مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) مفهوم گستردهای از تابعیت شرکتی است که بر حسب نوع شرکت و صنعت میتواند به شکلهای مختلفی دیده شود. غالبا فعالیتهای تجاری شرکتهایی که با برنامههای CSR سازگار میشوند، تا حدی رشد میکند که میتواند این رشد و ارتقا را به جامعه بازگرداند.
متن کامل خبر در سایت مدیر اینفو
نظرات