بررسی دو مفهوم ارزش پیش سرمایه‌گذاری و ارزش پس سرمایه‌گذاری و کاربرد آن‌ها

بررسی دو مفهوم ارزش پیش سرمایه‌گذاری و ارزش پس سرمایه‌گذاری و کاربرد آن‌ها

در این مطلب به بررسی مختصر دو مفهوم اقتصادی ارزش پیش سرمایه‌گذاری و ارزش پس سرمایه‌گذاری پرداخته و کاربرد هر یک از این دو مفهوم برای تعیین ارزش شرکت‌ها را شرح خواهیم داد.

اکوسیستم - ارزش پیش سرمایه‌گذاری و ارزش پس سرمایه‌گذاری دو اصطلاح در دنیای اقتصاد هستند که در سرمایه‌گذاری خصوصی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر استفاده می‌شوند. ارزش پیش سرمایه‌گذاری برای محاسبه ارزش شرکت پیش از جذب سرمایه خارجی و آخرین دوره سرمایه‌گذاری و ارزش پس سرمایه‌گذاری نیز برای محاسبه ارزش شرکت پس از تزریق پول به شرکت و آخرین دوره سرمایه‌گذاری، استفاده می‌شود. در حقیقت ارزش پیش سرمایه‌گذاری شامل سرمایه اختصاص داده شده به شرکت نمی‌شود؛ اما ارزش پس سرمایه‌گذاری شامل این سرمایه‌ نیز می‌شود. سرمایه‌گذاران خطر پذیر و سرمایه‌گذارانی که در چند استارتاپ سرمایه‌گذاری می‌کنند، برای تعیین میزان سهام در ازای اعطای سرمایه به کارآفرینان یا سرمایه‌گذاری در یک شرکت نوپا، از پارامتر ارزش پیش‌سرمایه‌‌گذاری استفاده می‌کنند؛ لازم به ذکر است که در برخی از شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری در چند دوره مختلف صورت می‌گیرد. دلیل این کار هم کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و تحریک کارآفرینان است.

بهتر است برای درک بهتر این دو مفهوم مثالی را بیان کنیم؛ تصور کنید که سرمایه‌گذاری قصد دارد در یک شرکت استارتآپ 250 هزار دلار سرمایه‌گذاری کند وهم کارآفرین و هم سرمایه‌گذار در مورد اینکه ارزش شرکت یک میلیون دلار است، با یکدیگر توافق نظر دارند. حال برای تعیین درصد مالکیت شرکت، باید مشخص شود که آیا این یک میلیون دلار ارزش پیش سرمایه‌گذاری است یا ارزش پس سرمایه‌گذاری؛ تعیین درصد مالکیت شرکت نیز به این موضوع بستگی دارد.

چنانچه یک میلیون دلار ارزش پیش سرمایه‌گذاری باشد؛ ارزش پس سرمایه‌گذاری شرکت با احتساب سرمایه تزریق شده، یک میلیون و 250 هزار دلار است؛ اما اگر یک میلیون دلار، ارزش پس سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شود، 250 هزار دلار سرمایه‌گذاری شده هم بخشی از این یک میلیون دلار است.

میزان ارزش پیش ‌سرمایه‌گذاری و پس سرمایه‌گذاری نقش زیادی در تعیین میزان درصد مالکیت دارند؛ چنانچه یک میلیون دلار به عنوان ارزش پیش‌ سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شود، ارزش شرکت بیشتر می‌شود، زیرا در این صورت 250 دلار سرمایه‌گذاری شده در نظر گرفته نشده است؛ اگر چه حتی در صورتی که ارزش پیش‌ سرمایه‌گذاری یک میلیون دلار درنظر گرفته شود، میزان درصد مالکیت تنها 5 درصد افزایش پیدا می‌کند، اما در این حالت در صورتی که سهام شرکت به عموم مردم عرضه شود، درآمد شرکت در آینده میلیون‌ها دلار افزایش پیدا می‌کند.

این موضوع زمانی بسیار حائز اهمیت است، که کارآفرین ایده‌های بسیار خوبی برای راه‌اندازی یک شرکت داشته باشد، اما سرمایه لازم را در اختیار نداشته باشد. در چنین مواردی تعیین میزان ارزش یک شرکت کار دشواری است و سرمایه‌گذار و کارآفرین باید درباره این مورد با یکدیگر مذاکره کنند و به توافق برسند.

 

    نظرات