فیلترینگ تنها یک دکمه ندارد/ دکمههای فیلترینگ زیر دست یکنفر نیست
توسعه زیرساخت اقتصادی در این فضا اگرچه در سالهای اخیر روند پرشتابی بهخود گرفته اما آمارهای بینالمللی میگویند ایران هنوز خیلی از این قافله عقب است. این در حالی است که آمارهای اسپیدتست میگوید ایران در جدول اینترنت موبایل در جایگاه هفتاد و نهم از میان ۱۴۱ کشور ایستاده و در یک سال اخیر، ۹پله از آنچه بوده سقوط کرده. ۵مگابایت بر ثانیه برآورد میشود که این آمار از تجربه متوسط مردم براساس دادههای نتسنج پلاس استخراج شده است. اما اگر همان تجربههای مردمی را دنبال کنیم میبینیم که شکایت بسیاری از کاربران اینترنت خانگی با مضمون سرعت پایین به ثبت رسیده است … ۳مگابایت بر ثانیه برآورد شده و این در حالی است که امروز تکنولوژی فیبر، در سراسر جهان میتواند تا ۱۰گیگ بر ثانیه سرعت در اختیار کاربر بگذارد. کاربردهای اینترنت خانگی در ایران به اندازه کافی توسعه نیافته است. شما ببینید در کشورهای دیگر ۷۰تا ۸۰درصد ترافیک کاربران برای تماشای ویدئو، فیلم، سریال و … استفاده میشود اما در ایران این رقم گاهی به ۲۰درصد هم نمیرسد. همچنین کاربران ایرانی به بازیهای مشهور دنیا دسترسی ندارند و همین مزید بر علت میشود که احساس نیاز برای داشتن اینترنت پرسرعت خانگی کمرنگتر از احساس نیاز در جهان باشد. خیابان چطور میتواند واگذار شود؟ خیابان برای همه مردم است. براساس شاخصهای جهانی مقرون به صرفه بودن، ایران جزو ۱۰ کشور نخست اینترنت موبایل در دنیاست و این یعنی خدماتی که در این حوزه ارائه میشود، براساس استانداردهای بینالمللی توجیه اقتصادی دارد و برای مردم ایران مقرون به صرفه است. اما با همه این توضیحاتی که شما دادید در نهایت من کاربر در عین اینکه برای خرید بسته یا اشتراک ماهانه هزینه قابل توجهی میکنم، همیشه با کندی سرعت روبهرو میشوم. برای مثال دادههایی که مردم در سامانه نتسنج پلاس به ثبت میرسانند گویای متوسط سرعت اینترنتی است که در کشور ارائه میشود. البته اگر براساس آنچه شاخصهای کیفیت شبکه در تمامی مراجع معتبر درنظر گرفته میشود، شهرهای ایران را بررسی کنیم، در اکثر نقاط شاهد وضعیت مناسب آن هستیم؛ قبول دارم که شاید در همه زمانها اینطور نباشد اما آنچه مهم است و این وزارتخانه را با دورههای قبل متمایز میکند، رصد و شناسایی وضعیت شبکه بهطور لحظهای و اهمیت دادن بهنظرات مردمی در بهبود شبکه است. فراهمکنندگان خدمات دسترسی (شرکتهای ارائهدهنده اینترنت موبایل یا خانگی) طبق قانون موظفاند که سایت مورد نظر کارگروه، قاضی و … را با حکم قضایی یا ابلاغیه تعیین مصادق مسدود کنند. پس شما میگویید در این حوزه هیچ مسئولیت یا نقشی ندارید؟ آنهم در شرایطی که حقوق تعداد زیادی از مصرفکنندگان بهراحتی با این اقدام تضییع شده است … همچنین این وزارتخانه میتواند برای مشکلات اینچنینی بهترین راهحلها را پیدا کند که دغدغههای فرهنگی برخی، الزاما به فیلترینگ سایتها ختم نشود و مسدودسازی به حداقل ممکن برسد. هیچ شبکه اجتماعی مورد نیاز مردم تاکنون با رای کارگروه مسدود نشده است جز «ویچت» که در ابتدای سال ۹۲ فیلتر شد. برخی دوست دارند بگویند که دست وزیر ارتباطات روی دکمه فیلترینگ رفته اما همه مدارک و شواهد و … موجود است. نظر شما بهعنوان وزیر ارتباطات در اینباره چیست؟ اگر بیش از یک رای در آن کارگروه داشتید یا قاضی بودید امروز چه تصمیمی میگرفتید؟ انسداد یا آزادی؟ آخرین گزارشی که از ایرانسل دریافت کردم از این قرار بود که پول همه کسانی که موفق به تماشای آنلاین کنسرت نشدهاند یا حتی دقایقی از اجرا را بهخاطر شلوغی سایت از دست دادهاند، بازگردانده میشود. این ضعفها ریشه در زیرساختهای فراهم نشده دارد یا انتقاد را باید برای آقای حاجمیرزایی ببریم که کار را دست کاردان نسپارده است؟ تنها فرق من با بقیه مردم این است که من به آقای حاجمیرزایی دسترسی دارم و هر بار که وزیر آموزش و پرورش را میبینم یک صفحه از ایرادات سامانه شاد را مینویسم و به ایشان تحویل میدهم. حقوق شهروندی البته باید احقاق شود اما بهوسیله چهکسی؟ اینجا نقدی به وزارت ارتباطات وارد نیست چون اساسا این درگاهها و اپلیکیشنها به ما پاسخگو نیستند و زیرنظر ما فعالیت نمیکنند. عملکرد خودتان را برای توسعه زیرساخت دولت الکترونیک مثبت میدانید؟ امروز بورس میزبان میلیونها ایرانی است در شرایطی که نه سایت خود سازمان بورس و نه کارگزاریها توان پذیرش آنها و مدیریت این تعداد متقاضی را ندارند … ما امروز میتوانیم خدمات ابری در اختیار متقاضیان قرار دهیم که هر تعداد سرور که نیاز دارند اضافه کنند؛ اگر نمیکنند قصور از خود شرکتهاست. البته در این میان باید موضوع افزایش مجوزهای کارگزاریها بررسی شود و در دستور کار قرار بگیرد. مدیرعامل سابق سروش در جایی این ناکامی را به شما ارتباط داده بود که وزیر ارتباطات به ما سرور نداد … از سوی دیگر من در جلسه علنی مجلس اعلام کرده بودم که همه پیامرسانهای داخلی با هم به اندازه ۱۵میلیون ظرفیت دارند اما همان روز مدیرعامل سابق سروش مدعی شدند که میتوانند ۲۰میلیون کاربر را پوشش دهند. شما در اقدامی بیسابقه- در راستای احقاق حقوق شهروندی- فهرست کمفروشان اینترنت خانگی را منتشر کردید. نتیجه نظارتها و پیگیریها و راهاندازی بستری مانند نتسنج پلاس امروز این شده که گلایه آحاد مردم از کیفیت خدماتی است که دریافت میکنند درحالیکه تا همین چند سال پیش بیشتر شکایتهایی که به وزارتخانه میرسید، درباره کمفروشی شرکتها بود. بهعنوان وزیری که به میانگین سنی جامعه نزدیک است، توییتر را دوست دارد و به مردم پاسخگوست، چه توصیهای به آنها برای استیفای حقوق مجازی از دست رفتهشان دارید؟ اصلا آیا در وزارتخانه تحت نظر شما، پروتکلی برای پایبندی به حقوق شهروندی تعریف شده است؟
متن کامل خبر در سایت سلام نوپا
نظرات