آیا استارتاپ ها باید از پرداخت مالیات معاف باشند؟

بسیاری از کارشناسان کشور اعتقاد دارند که استارتاپ‌ها می‌توانند تحولات عمده‌ای را در اقتصاد ایران به وجود آورد و آن را از تک محصولی بودن خارج کنند؛ در این راستا آیا می‌توان گفت معاف شدن استارتاپ‌ها از مالیات می‌تواند کمک کند؟

به گزارش اکوسیستم، بر اساس آمار رسمی، 7 میلیون نفر جوان بدون شغل وجود دارد که بعضی از آنها موفق شده‌اند ایده‌های خلاقانه خود را با سرمایه‌ای اندک به کسب و کاری تبدیل کنند که نه تنها خود از طریق آن امرار معاش نمایند، بلکه اشنغالزایی نیز بکنند. این در حالی است که طبق تعریف استارتاپ، این کسب و کارها حتی در بهترین حالت با احتمال ورشکستگی بالایی همراه هستند.

استارتاپ‌ها با مشکلات زیادی مواجه هستند

مشکلات و موانع بسیاری در مسیر استارتاپ‌ها وجود دارد که بعضی از آنها به خاطر فقدان وجود قوانین مشخص است، به عنوان مثال در سال‌ها اخیر این مورد را در ارتباط با تاکسی‌های اینترنتی و پیک‌های موتوری آنلاین شاهد بودیم. اکنون این کسب و کارهای نوپا با چالش جدیدی نیز مواجه هستند که به صحبت‌های رئیس امور مالیاتی کشور در چهاردهمین کنفرانس مجمع انتخابی مالیاتی مربوط می‌شود، این سخنان به این شرح است: تعیین مشمولیت مالیاتی کسب و کارهای مجازی و تعیین مقر آنها خصوصا در کسب و کارهای بین المللی با توجه به کسب کارهای مجازی همانند مکان استقرار سرور محل پرداخت و دریافت وجه، محل تولید کالای دیجیتال از جمله چالش‌های پیش روی سازمان مالیاتی است.

معافیت استارتاپ‌ها از مالیات یک تکنیک اقتصادی در دوران بحران مالی کشورها است

به باور غلامرضا کیامهر (کارشناس مسائل اقتصادی) در اصول اقتصادی زمانی که یک کشور با حجم تقریبا بالایی از بیکاری روبرو است، دولت با این هدف که کسب وکارها و شرکت‌های دانش بنیان بتوانند در شرایط بحرانی به کار خود ادامه دهند، معافیت‌های مالی و اعطای تسهیلاتی را در نظر می‌گیرد.

ورود سازمان مالیات به تراکنش‌های اینترنتی حجم استفاده از اسکناس را افزایش می‌دهد

کیامهر می‌گوید سازمان‌های مالیاتی اعلام کرده‌اند که با هدف مبارزه با پولشویی و فساد به بخش استارتاپ‌ها و تراکنش‌های مالیاتی وارد شده‌اند. اما این سوال مطرح می‌شود که کارتل‌ها و مافیاهای فساد در کشور جابجایی پول و رانت‌های خود را بدون استفاده از کارتخوان‌ها یا استارتاپ‌ها انجام می‌دهند و ماجرای پیچیده‌تری دارند. جوانانی که با هزار امید و آرزو، کسب و کار خود را راه‌اندازی کرده‌اند جزو مفسدان اقتصادی نیستند که قرار باشد سیستم فساد آنها برملا شود. این دخالت‌ها به نوعی پسرفت به حساب می‌آید و بازهم مردم را به سمت استفاده از اسکناس و انبوه حجم نقدینگی خواهد برد

اخیرا سازمان مالیات با مغازه داران حوزه رایانه توافقاتی داشته است و اعلام کرد که تصیم گرفته‌اند سیستم الکترونیکی جامع خود را راه اندازی کنند. شناسایی فعالان اقتصادی فضای مجازی و تعیین مشمولیت مالیاتی آنها با توجه به مفهوم مقر دائم در قانون هم یک چالش برای خود این سازمان محسوب می‌شود.

درآمدهای استارتاپ‌ها شفاف‌تر از کسب وکارهای سنتی‌ است

در اکثر استارتاپ‌ها تراکنش‌های مالی به ثبت می‌رسند، بنابراین درآمد این کسب و کارها کاملا شفاف است؛ اما در کسب و کارهای سنتی که خریدار می‌تواند از پول نقد برای خرید کالا استفاده کند، تعیین مالیات سخت می‌شود.

در این شرایط اگر قرار به تدوین آیین‌نامه یا دستورالعمل‌هایی برای اعمال قوانین مالیاتی و اخذ آن از طرف استارتاپ‌ها است، شاید بهترین کار تشکیل شعبه‌ای متشکل از افراد متخصص در سازمان امور مالیاتی کشور باشد تا با بررسی و ساز و کار این کسب و کارهای نوپا، سقف مالیات آنها را تعیین کند.

    نظرات