دلایلی که باعث کاهش حافظه در کودکان می شوند نمونه‌های خارجی مشابه نورولند تقویت حافظه کودکان در نورولند روند در نورولند

می‌دانستید که کاهش حافظه در کودکان هم اتفاق می‌افتد؟ اکثر مردم با از دست رفتن حافظه در سنین بالا درگیر هستند، اما جالب است بدانید که کودکان هم می‌توانند از دست دادن حافظه کوتاه مدت را تجربه کنند.

به دلیل اهمیت این مساله، مطالبی را در وبلاگ نورولند قرار می‌دهیم تا بدانید چه عواملی باعث از بین رفتن حافظه کوتاه مدت در کودکان می‌شوند و برای تقویت حافظه کودکتان چه کارهای می‌توانید انجام دهید.

از دست دادن حافظه کوتاه مدت یعنی چه؟

از دست دادن حافظه کوتاه مدت به شرایطی گفته می‌شود که در آن افراد می‌توانند چیزهایی را که مدت‌ها قبل شنیده بودند یا یاد گرفته‌ بودند، به خاطر بیاورند اما قادر به یادآوری جزئیاتی که فقط مدتی قبل شنیده یا دیده بودند نیستند. به عنوان مثال حوادثی را از ۲۰ سال پیش کاملاً واضح به یاد دارند اما ممکن است حوادث یا جزئیاتی که فقط ۲۰ دقیقه قبل شنیده یا دیده‌اند برایشان غیرقابل توصیف یا مبهم باشد.

چه عواملی باعث از دست رفتن حافظه کوتاه مدت در کودکان می‌شود؟

عامل دقیق و روشنی برای کاهش حافظه در کودکان وجود ندارد؛ با این حال برخی از ناتوانی ها، مشکلات مربوط به حافظه را در کودکان و نوجوانان تشویق می‌کنند. به عنوان یک مثال بارز، می‌توان به مشکلات و ناتوانی‌های یادگیری اشاره داشت که ممکن است باعث کاهش حافظه در کودکان شوند.

۱. دیسلکسیا علت اصلی از دست دادن حافظه ی کوتاه مدت در کودکان

دیسلکسیا یا نارساخوانی شایع‌ترین علت بروز مشکلات حافظه کوتاه مدت در کودکان است. (دیسلکسیا یک اصطلاح بسیار گسترده است که ناتوانی در یادگیری را تعریف می‌کند و باعث بروز اختلالاتی در توانایی “خواندن” می‌شود.)
حافظه کوتاه مدت شنوایی کودک نارساخوان می‌تواند دچار مشکلات جدی شود. بنابراین اگر فرزندتان در حافظه کوتاه مدت خود مشکلی دارد، بهتر است برای برطرف شدن ناتوانی‌های یادگیری او به پزشک مراجعه کنید.

۲. کمبود خواب

خواب مناسب، هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت برای عملکرد صحیح حافظه ی کودک بسیار مهم است. از این رو اگر کودکی دچار کمبود خواب باشد، ممکن است سبب بروز مشکل و اختلالاتی در حافظه او شود.

۳. نقص در توجه یا بیش فعالی کودکان

کودکانی که دچار بیش فعالی هستند معمولاً از دست دادن حافظه کوتاه مدت را تجربه می‌کنند. زیرا قادر به تمرکز روی یک محرک نیستند.

۴. اختلالات در محاسبات

از آنجا که کودکان مبتلا به اختلالات محاسباتی قادر به پردازش اطلاعات بینایی و شنیداری نیستند، در حفظ و بخاطر سپاری هم همان مشکل را خواهند داشت.

درمان از دست رفتن حافظه کوتاه مدت کودک

درمان از دست دادن حافظه کوتاه مدت در بچه ها بستگی به این دارد که ریشه مشکل چیست و مشکل چقدر جدی است. اگر مسئله جزئی باشد و در مراحل اولیه تشخیص داده شود، می‌توان با استفاده از روش‌های درمانی رفتاری یا با تغییر الگوی یادگیری کودک این مشکل را حل کرد. اما در حالتی که مشکل پیچیده باشد، بسته به تشخیص پزشک، احتمالا داروهایی برای کودک تجویز خواهد شد.

حافظه ی کوتاه مدت فرزندتان را تقویت کنید

برای بهبود حافظه کوتاه مدت فرزندتان می‌توانید از همین امروز شروع به اجرای این چند نکته‌ی ساده کنید:

  • تشخیص صحیح: قبل از نتیجه گیری، مطمئن شوید که پزشک مشکل دقیق را تایید کرده و اختلال تشخیص داده شده است.
  • عشق و توجه زیاد به کودک: دقت داشته باشید که عدم توجه کافی به کودک می‌تواند بسیار آسیب زننده باشد. بنابراین داشتن توجه کافی می‌تواند در غلبه بر مشکلات جزئی کمک کننده باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که یادگیری کودکتان ساختار یافته است. ساختار، استانداردی را فراهم می‌کند که کودکان به وسیله‌ی آن مابقی اطلاعات را می‌آموزند.
  • از معلم فرزندتان بپرسید که معمولاً فرزندتان در کدام قسمت کلاس می‌نشیند؟ مکانی که کودک در آن بخش از کلاس می‌نشیند می‌تواند بر نحوه‌ی یادگیری و حفظ اطلاعات تاثیر بگذارد. بنابراین از معلم درخواست داشته باشید کودکتان را تشویق کند تا در طول کلاس در مکانِ ایده‌آلی بنشیند.
  • یکی از بهترین روش‌های تقویت حافظه، کار کشیدن از آن است. ورزش مغز تاثیر بسیار مثبتی در تقویت حافظه دارد. بازیِ ساده‌ی “پرسش و پاسخ” یک تمرین ایده‌آل برای تقویت حافظه است. مثلا از فرزندتان بپرسید که امروز چه چیزی در مدرسه یاد گرفته است؟ چه نکات جدیدی آموخته و چه تکالیفی را باید برای جلسه‌ی آینده انجام دهد؟
  • بازی کردن را فراموش نکنید. بازی‌های متفاوتی برای تقویت حافظه ی کودکان وجود دارد که ‌می‌توانید به راحتی و با کمترین امکاناتی در خانه انجام دهید. جابه‌جایی اشیا خانه یا پوشش خود و حدس در مورد آن‌ها توسط کودک؛ نمونه‌ای از بازی‌های مفید و ساده‌ی تقویت کننده‌ی حافظه می‌باشد.

  • توجه داشته باشید که برخی از کودکان نیاز دارند برای درک و بخاطر سپاری درست اطلاعات، آن را بصورت مکرر بشنوند یا ببینند. بنابراین هنگام آموزش دادن هر مطلبی به فرزندتان، آماده باشید تا بارها و بارها اطلاعات را برای او تکرار کنید.
  • صبور باشید: مهم نیست کودک شما از چه مشکلی رنج می‌برد‌، در هر صورت باید با او صبورانه و با محبت برخورد کنید.
  • و در آخر به یاد داشته باشید که مشکل کاهش حافظه در کودکان، مشکل نادر و عجیبی نیست و قابل درمان است.

منابع:
وبسایت‌ thenba
وبسایت parenting

لینک اصل خبر در سایت نورولند

    منبع خبر

    نورولند

    نورولند

    آموزش به کودکان با کمک بازی‌های رایانه‌ای

    نظرات