شرکت‌های دانش‌بنیان به کمک تولید ماده موثره دارویی آمدند

شرکت‌های دانش‌بنیان به کمک تولید ماده موثره دارویی آمدند

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تولید و فرآوری دارو، بیش از هرچیز محتاج و وابسته مواد اولیه و موثره دارویی است. دانش و فناوری تولید یا به اصطلاح «سنتز» ماده موثره، دغدغه اصلی برای تولید و فرآوری داروهاست. فرآیند سنتز در تولید ماده موثره داروهای مختلفی مدد گرفته می‌شود و داشتن دانش فنی، مهم‌ترین نیاز برای انجام چنین فرآیندی است.

از تعداد بی‌شمار دارو با نام‌ها و نشان‌های مختلف، داروی « اندانسترون» است که به طور عمده بعد از عمل جراحی به کار می‌رود. بیمار پس از عمل جراحی ممکن است دچار تهوع شود یا در برخی موارد استفراغ کند؛ این حالت اگرچه ممکن است اتفاق بیفتد و شایع باشد اما حس ناخوشایندی را در بیمار ایجاد می‌کند.

داروهای مختلفی با درصدهای عوارض کم یا زیاد، برای حل این مشکل به کار می‌روند که « اندانسترون» هم در میانشان قرار دارد. این دارو علاوه بر این که اثرمندی و کارایی خود را در حل این مشکل بیمار نمایان کرده، عارضه‌های اندکی به همراه می‌آورد. این دارو شیمی درمانی کاربرد بسیاری دارد.

اما سنتز و تولید ماده موثره اندانسترون مانند بسیاری دیگر از داروهای پیشرفته، به دانش فنی و آگاهی نسبت به فرآیندهای پیچیده نیاز دارد.

یک شرکت دانش‌بنیان دارویی داخلی توانسته است فرآیند تولید ماده موثره این دارو را از مرحله نخست، در کشور به سرانجام برساند. دارویی که نیاز مبرم حوزه سلامت کشور است و تامین آن موضوعی مهم و حیاتی.

به طور میانگین سالیانه ۴ تا ۵ تن از این دارو در صنعت پزشکی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و این در حالی است که تا ۹۰درصد از مواد موثره این دارو از طریق واردات تامین می‌شود.

عسل فلاح تفتی با اشاره به این موضوع، از اهمیت بالای تامین ماده موثره این دارو در کشور می‌گوید و ادامه می‌دهد: اندانسترون که دارویی برای درمان تهوع است، پس از اعمال جراحی یا شیمی درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فرین دارو دانش، با بیان این‌که فرآیند سنتز و تولید ماده موثره این دارو از نخستین مراحل، مهم‌ترین مزیت این شرکت‌ دانش‌بنیان است، عنوان می‌کند: تولید ماده موثره دارو، نیاز به عبور از مراحل مختلف سنتز و خالص سازی دارد. در حالی که اکثر شرکت‌ها فرآیند سنتز را صرفاً تا یک مرحله قبل انجام می‌دهند، توانستیم فرآیند سنتز را از ابتدایی ترین مراحل انجام دهیم.به طور کلی فرآیند سنتز در ۵ مرحله صورت می‌گیرد. همچنین ۳ مرحله‌ خالص سازی انجام می‌شود و در نهایت به ماده موثره برای تولید داروی اندانسترون می‌رسیم.

فلاح تفتی، مقرون به صرفه بودن تولید داخلی این دارو را اشاه می‌کند و می‌گوید: تولید و فرآوری این ماده موثره، مراحل پیچیده و طولانی را می طلبد که به دانش فنی بالا نیاز دارد. به دلیل همین پیچیدگی‌ها، بسیاری از شرکت‌ها ممکن است واردات ماده اولیه را ترجیح دهند، اما با توجه به ظرفیت بالایی که در حوزه سلامت و نیاز مبرم به این دارو وجود دارد، ساخت داخل آن کاملا اقتصادی و مقرون به صرفه خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: با گام هایی که در تولید این ماده موثره از مراحل ابتدایی ان برداشته‌ایم، در حال ورود به مسیر تولید انبوه و صنعتی این دارو هستیم.

این فعال فناور از همکاری یک تیم ۴ نفره دانش‌آموخته می‌گوید و ادامه می‌دهد: این تیم ۴ نفره در حوزه‌های داروسازی صنعتی، شیمی دارویی و شیمی تخصص دارند.

فلاح تفتی با بیان این‌که تولید ایران‌ساخت این محصول می‌تواند ضمن تامین نیاز داخلی کشور، به بازار دیگر کشورهای منطقه وارد شود، ادامه می‌دهد: قطعا این محصول دارای ظرفیت بازار داخلی بالایی است، علاوه بر این برای ورود به بازارهای منطقه با استفاده از ظرفیت ایران به عنوان یکی از شاهراه‌های دارویی منطقه توانمندی و ظرفیتی منحصر به فرد دارد. بر همین اساس، با توجه به شمار اندک تولیدکنندگان این دارو در خاورمیانه، در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم به ضمن تولید انبوه داخلی این محصول به بازار کشورهای همسایه راه پیدا کنیم.

پایان پیام/۲۴

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات