گزارشی از چهارمین مراسم Demo Day شتابدهنده سورس

گزارشی از چهارمین مراسم Demo Day شتابدهنده سورس

، قزوین ، (اخبار رسمی) : نسل چهارم استارتاپ‌های فعال زیر نظر شتابدهنده سورس مرکز فناوری و نوآوری سینتک دانشگاه آزاد اسلامی قزوین صبح پنج شنبه دوم اسفندماه طی نمایشگاه و مراسم روز ارائه (Demo Day) در باغ کتاب تهران معرفی شدند.

مرکز فناوری و نوآوری سینتک با آغاز فعالیتش در زمینه حمایت از پروژه‌های علمی نوآور، شتابدهنده نرم افزاری خود را با نام شتابدهنده سورس راه اندازی کرد تا ایده های دارای پتانسیل را تحت پوشش قرار دهد. این طرح  از ۴ سال پیش وارد فعالیت عملیاتی شد و با چشم‎انداز «خلق یک اتمسفر پویا برای کارآفرینی مبتنی بر تحقیق و توسعه» شروع به فعالیت کرد.
امید امیرغیاثوند مدیر شتابدهند ه ی سورس در مورد سوابق فعالیت این مرکز می گوید: «بر اساس برنامه ریزی اولیه درصدد تاسیس یک اکوسیستم تحقیق و توسعه و کارآفرینی بودیم لذا تا سال ۹۱ صرفا یک مرکز تحقیقاتی بودیم در سال ۹۱ و با اضافه شدن مرکز رشد، در آن زمان خلا یک مرکز دیگری برای کار با استارتاپ‌ها احساس شد. ما تا آن زمان عنوان شتاب‌دهنده را هم انتخاب نکرده بودیم اما از ۹۴ به صورت رسمی جذب استارتاپ‎ها را با تمرکز بر روی تیم هایی که با فضای تحقیق و توسعه نزدیکی بیشتری داشتند آغاز کردیم.»

در دمو دی امسال دستاوردهای هشت استارتاپ جدید معرفی شدند و چهار استارتاپ از نسل‎های گذشته با هدف جذب سرمایه راند A به ارائه پرداختند و سرمایه گذاران و بازدیدکنندگان با مراجعه به غرفه‌های مختلف با ایده‌پردازان و طراحان استارتاپ‌ها و دستاوردهای عملی انان به شکل تجربی آشنا شدند؛ این دمو دی توانست بخشی از فعالان کارآفرینی، سرمایه‎گذاران خصوصی و مسئولین دولتی را به هم متصل سازد. استارتاپ‎های ارائه دهنده در چهارمین مراسم DemoDay شتاب‎دهنده سورس:
۱- آپرینو پتلفرم انتشار محتوا

۲- کانگورو پلتفرم تربیت کودک

۳- دیجی‌بان کنترل هوشمند تردد

۴- برتل کنترل بازی با سیگنال‌های مغزی

۵- گیم تراپی توسعه ی بازی های حرکتی

۶- خونگی‌جات سفارش اینترنتی محصولات خانگی

۷-هموند پلتفرم مدیریت مجموعه‌های عضو‌پذیر

۸- تیم بو سامانه عضویت سراسری باشگاه‌ها و مراکز تفریحی

۹- کارجو شبکه اجتماعی کارجویان

۱۰- اردیبهشت استودیو بازی سازی

۱۱- اوربی کنترل روبات با موبایل

۱۲- صفر کیلومتر ساخت فروشگاه اینترنتی

مراحل حمایت از استارتاپ‎ها

استارتاپ‌ها در شتابدهنده ی سورس  در سطوح مختلف مورد حمایت قرار می‌گیرند. طبق فرایند تعریف شده؛ پیش شتاب‎دهی و مرحله شتابدهی حدود ۹ ماه به طول می‌انجامد. بعد از آن استارتاپ‌ها در مرکز رشد اسکان داده می‌شوند و در آنجا سه سال مورد حمایت قرار می‎گیرند تا زمینه حضورشان در بازار تجارت فراهم شود.

امیرغیاثوند: «ما خیلی امیدواریم استارتاپ‎ها به هنگام ورود به دوره رشد، سرمایه Seed را برای ادامه کار جذب کرده باشند اما مواردی هم بوده‌اند که به این مرحله نرسیده بودند و وارد مرکز اسکان شدند اما حالا شرایط مطلوبی دارند.»

از مجموع ۳۴ استارتاپی که دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در قالب شتابدهنده‌ سورس مورد حمایت خود قرار داده است، تا کنون ۴ استارتاپ تبدیل به شرکت دانش بنیان شده اند و ۴ مجموعه نیز توانسته اند سرمایه لازم را برای فعالیت تجاری خود جذب کنند. مواردی هم هستند که بدون جذب سرمایه تبدیل به شرکت شده‌اند و کسب‎و‎کار خود را رشد داده‎اند.

در انتخاب استارتاپ‎های مورد حمایت، سورس خود را محدود به طرح‌های دانشجویان دانشگاه آزاد قزوین نکرده است. امیرغیاثوند در این باره می‌گوید: « در اینجا محدودیت وجود ندارد. ما استارتاپ از شیراز، تهران و رشت هم داریم. ما فضای زندگی خوابگاهی در کنار فضای کار داریم که گروه‌ها میتوانند در آ‎ن‎جا خود را وقف ایجاد ارزش پیرامون استارتاپ خود کنند.»

فراخوان ایده‌های نو

گروه‌هایی که ایده‎های خوبی دارند و فکر می‌کنند ایده‌ی استارتاپی آنها زمینه رشد را دارد، می‌توانند به زودی در فراخوان نسل پنجم سینتک ثبت نا‎م کنند.

به گفته مدیر شتابدهنده سورس، ثبت نام بصورت اینترنتی خواهد بود و ایده هایی که بعد از بررسی فرم‌های اینترنتی مناسب تشخیص داده شود، در مرحله بعدی برای مصاحبه دعوت خواهند شد. ایده‎هایی با محوریت هوش مصنوعی اولویت بیشتری برای ما دارند. تیم سورس از اساتید دانشگاه آزاد قزوین و سایر دانشگاه‌ها از جمله رئیس پارک فن‎آوری دانشگاه شریف تشکیل می‎شود و در نهایت پس از ۵ مرحله استارتاپ‎های برگزیده مورد حمایت سورس قرار می‌گیرند.

حمایت دانشگاه از استارتاپ‎ها

دکتر مرتضی موسی‌خانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و بنیانگذار سینتک دلیل تمرکز این دانشگاه را بر ایده‌های نو دانشجویان خوشفکر ایرانی، نیاز جامعه به توسعه و نوآوری در صنعت می‎داند: «اساسا رسالت دانشگاه‌ها تاثیر گذاری بر جامعه است. ما وارد عرصه تجارت نمی‌شویم اما باید به دنبال رسالت‎مان باشیم در شرایطی که کشور در دوره توسعه است و از طرفی با تحریم‎های ظالمانه مواجه شده، همه دانشگاه‎ها رسالت دارند از این نوع فضاها حمایت کنند و زمینه‌ی مشارکت گروهی دانشجویان‎شان را فراهم کنند تا با کمک ایده‌های خلاقانه راه‎حل‌های مناسبی برای حل مشکلات کشور داشته باشیم:»

استارتاپ‌ها زمینه ساز نسل جدید صنعت و شکل نوین صنعت هستند که آن را با محوریت هوش مصنوعی، رباتیک‎، فضای سایبری و سایر علوم مشابه شکل می‎دهند. در ایران بر خلاف دنیا هنوز سرمایه‎گذاران به شکل جدی وارد حوزه استارتاپ نشده‎اند. اما نمونه‎های خارجی در این مورد زیاد است مثل گوگل کمپ در امریکا و یا استیشن اف در فرانسه و یا شل در هلند.

دکتر موسی‌خانی: «در ایران به تازگی شاهد ورود سرمایه گذاران هستیم که به دنبال‎ حمایت از استارتاپ‎ها هستند تا ارزش‎های جدیدیبرای مشتریان‎شان خلق کنند. هر چند تعداد این افراد اندک است چون سرمایه گذاری خطر پذیر در ایران هنوز آنطور که باید جا نیفتاده است اما جهت گیری‌های مثبتی را در این حوزه شاهد بوده ایم.»

انتظار می‌رود شرکت‌های بزرگ -مشابه آنچه در دنیا وجود دارد- برای ایجاد بستر مناسب جهت حمایت از استارتاپ‌ها فعالیت کنند. اما مثلا ما شاهد ورود شرکت های خودروسازی برای حمایت از استارتاپ خودرویی نیستیم در حالی که صنعت می تواند با بهره‌گیری از این نوآوری‎های مرتبط به هر بخشی بصورت تخصصی مشکلات خود را حل کند.

### پایان خبر رسمی

لینک اصل خبر در سایت مرکز فناوری و نوآوری سینتک

منبع خبر

مرکز فناوری و نوآوری سینتک

مرکز فناوری و نوآوری سینتک

مرکز فناوری و نوآوری سینتک یک مرکز نوآوری و فناوری در شهر قزوین می باشد

    نظرات