راهنمای صفر تا صد مدیریت شبکه های اجتماعی
مقدمه
عضویت در پلتفرم شبکه های اجتماعی کاملاً رایگان است. هرکسی به سادگی هر چه تمام در چنین فضاهایی اکانت شخصی یا بیزینسی خود را میسازد؛ اما مدیریت شبکه های اجتماعی به همین سادگی نیست. اینکه خودتان مدیریت شبکه اجتماعی را بر عهده بگیرید یا شخصی متخصص در این امر راپیدا کنید، سوال و چالشی است که باید به آن پاسخ داده شود.
ابزارهای بسیاری جهت مدیریت شبکه های اجتماعی وجود دارد؛ اما کار با این ابزارها گاهی بسیار وقتگیر است. همچنین نسخههای رایگان به طور معمول تمام ویژگیهای مورد نظر شما را ندارد. به همین جهت شرکتهای دیجیتال مارکتینگ در این حوزه فعالیت گستردهای دارند. به صورت کلی هراندازه که کار تخصصیتر و توسط افراد حرفهایتر انجام شود؛ نتیجه نهایی کمهزینهتر و چشمگیرتر خواهد بود.
اما در این مقاله قرار نیست مدیریت شبکه های اجتماعی توسط شرکتهای دیجیتال مارکتینگ را تبلیغ کنیم؛ بلکه به صورت کاملاً بیطرف انه هر آن چیزی که نیاز است در رابطه با مدیریت رسانه های اجتماعی بدانید، تحلیل میکنیم. سپس انتخاب را به عهده شما میگذاریم. آژانس دیجیتال مارکتینگ راز تنها تلاش دارد که به شما در تصمیمگیری کمک کند.
با ما همراه باشید که پاسخ سوالات زیر را پیدا کنید:
- مدیریت شبکه های اجتماعی چیست و چرا باید به آن اهمیت بدهیم؟
- مدیر شبکه های اجتماعی کیست و چه وظیفهای دارد؟
- شرکتهای دیجیتال مارکتینگ در راستای مدیریت در شبکه های اجتماعی چه خدماتی ارائه میدهند؟
- ابزارهای رایگان مدیریت رسانههای اجتماعی، چه مواردی هستند؟ و چرا باید از آنها استفاده کنیم؟
- هزینه مدیریت چگونه است و چه عواملی بر آن تاثیرمیگذارند؟
- و چند سوال مهم دیگر
فهرست
مدیریت رسانههای اجتماعی به معنای ۰ تا ۱۰۰ فرایندی جاری در این شبکه ها است. در واقع از نقطه اول یعنی تاسیس یک صفحه اجتماعی در حوزه مدیریت قرار میگیرد تا نقطه نهایی که تجزیهوتحلیل و بازبینی جهت تغییر در استراتژی است. بخشی از فعالیتهایی که در مدیریت شبکه های اجتماعی انجام میشود به شرح زیر است:
- ساخت اکانت
- ایجاد هویت بصری
- برنامهریزی
- نگارش استراتژی
- تولید محتوا
- پاسخ به نظرات و پیامها
- تبلیغات در شبکه اجتماعی
- ایجاد کمپین
- آنالیز و تحلیل
- بازنگری
- و غیره
مدیریت شبکه اجتماعی همان اندازه که ساده به نظر میرسد؛ پیچیده است. در نتیجه انتظار معجزه در زمان کوتاه را نداشته باشید. این کار به تخصص، تحلیل و زمان نیاز دارد. به همین دلیل است که بسیاری از مدیران کسبوکار چه کوچک و چه بزرگ ترجیح میدهند که کار را به کاردان بسپارند؛ اما شاید مخاطب این مقاله تنها این اشخاص نباشند.
بسیاری از افراد به دنبال این هستند که به تنهایی مدیریت تمامی شبکه های اجتماعی را انجام دهند و برخی دیگر به دنبال این هستند که به عنوان مدیر شبکه ها مشغول به فعالیت شوند. این مقاله برای همه این افراد نوشته شده است؛ اما هدف اصلی این است که به شما بگوییم که چرا باید مدیریت شبکه خود را به یک کاردان بسپارید. در ادامه با راز همراه باشید.
هر روز میشنویم که شبکه های اجتماعی موجب پیشرفت کسبوکارمیشود؛ اما اکثر اوقات به دلیل مدیریت نادرست انواع شبکهها، موفقیتی حاصل نمیشود. اگر بدانید که چرا شبکه های اجتماعی نیاز به مدیریت دارند؛ شاید تصمیمگیری شما در این زمینه سادهتر باشد.
بدون استراتژی امکان موفقیت در شبکه های اجتماعی با این سطح از رقابت امری غیرممکن است؛ مگر اینکه شانس بیاورید. استراتژی به معنای برنامهای مشخص و هدفمند جهت رسیدن به اهداف مورد نظر است. در واقع در استراتژی باید تمام موارد از جمله چگونگی انتخاب عکس بیو تا زمان انتشار پستها، چگونگی قالب و غیره درنظر گرفتهشود.
اگر زمان کافی و درستی را صرف فعالیت در این شبکه ها نکنید؛ هیچگاه موفقیتی در انتظار شما نخواهد بود. هماهنگی میان کارهای چند شبکه اجتماعی یا حتی شبکه اجتماعی قدرتمند نیاز به صرف زمان بسیاری دارد. برای هر فعالیتی باید زمان مشخصی گذاشته شود. به عنوان مثال شما باید برای پاسخ دادن به تک تک نظرات یا پیامهای خصوصی زمان بگذارید. علاوه بر این تولید پست، انتشار آن و غیره نیازمند زمان بسیاری است.
فعالیت نامنظم با هویت بصری نامعلوم نتیجه عکس دارد. تمام مطالب و عکسهایی که در شبکههای اجتماعی قرار میدهید نیاز به قالب خاصی دارند. قالب خاص در پستها به اکانت شما هویت میدهد. به واسطه حفظ هویت بصری، پس از مدتی در ذهن کاربران ماندگار میشوید. هویت بصری شامل لوگو، قالب پستها، فونت و غیره است.
شبکه های اجتماعی در ظاهر بسیار ساده هستند؛ اما در دل هر کدام از آنها فلسفه و قوانین زیادی نهفته است. در مدیریت شبکه های اجتماعی باید تخصص در نظر گرفته شود. الگوریتمهای به کارگرفته شده در این شبکهها سبب شده است که دیده شدن در این فضا کمی مشکل شود. اکثر شبکههای اجتماعی در راستای پاسخ صحیح به نیاز کاربر از قوانین خاصی پیروی میکنند. اگر که شما بدون تخصص وارد این فضا شوید؛ فعالیت شما یا نتیجه نمیدهد یا نتیجه عکس خواهد داشت.
همه کسبوکارها نیاز به افراد جدید دارند؛ شبکه های اجتماعی به دلیل حضور گسترده مردم، محیط مناسبی جهت شناخت مشتریان جدید است. امروزه با افزایش استفاده از گوشیهای همراه هوشمند، بسیاری از افراد به دنبال پاسخ سوالات خود در این شبکهها میگردند. در نتیجه، با استفاده از این موقعیت امکان دیدهشدن کسب و کار شما بیشتر میشود.
مشتریان همه کسبوکارها دوست دارند به صورت مستقیم با برند مورد علاقه خود در ارتباط باشند. شبکه های اجتماعی این موضوع را امکان پذیر کرده است؛ اما برای افزایش وفاداری نیاز به مدیریت صحیح است. با مدیریت صحیح میتوانید بازخورد مشتریان را در رابطه با کالا و خدمات خود بدانید. همچنین امکان هدیه دادن و سایر کارهایی که سبب رضایت مشتری و وفاداری وی به برند شما میشود؛ امکانپذیر است.
کسبوکارهای امروزی جدا از اینکه بزرگ یا کوچک باشند نیاز به فعالیت در شبکه های اجتماعی دارند. مزیتهای شبکه های اجتماعی به اندازهای زیاد است که شاید یک مقاله مجزا برای شرح هر کدام از آنها نیاز باشد. در این قسمت به بخشی از فواید شبکه های اجتماعی جهت پیشرفت کسبوکار شما اشاره خواهیم کرد.
- افزایش آگاهی از برند
- در ذهن مخاطبان بمانید
- افزایش ترافیک وبسایت
- افزایش فروش
- تاثیرگذاری بر افکار مخاطبان
- تبلیغ محتوا
- استفاده از محتوا ویروسی
- مدیریت اعتبار
- تعامل با مشتری و مخاطب
- امکان ارائه خدمات و پشتیبانی از مشتریان
- کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مشتریان
- شناخت رقبا
- تبلیغات هدفمند
- بازاریابی در شبکه های اجتماعی
- گزارشگیری و تحلیل
- تاثیر بر سئو سایت
بدون شک همه کسبوکارها نیازمند مدیریت در این زمینه هستند؛ اما برخی از کسبوکارها از جمله فروشگاههای آنلاین به ویژه در زمینه لباس، وسایل تزئینی و غیره بیشتر نیازمند این مسئله هستند.
شاید در ابتدا مدیریت چنین شبکه هایی برای کسبوکارهای کوچک نیاز نباشد اما کسبوکارهای بزرگ و جاافتاده حتماً باید با مدیریت درست پا در این عرصه بگذارند تا اعتبارشان خدشهدار نشود. هیچ کسی از برند بزرگی چون هاکوپیان انتظار شبکه اجتماعی نامنظم و بیبرنامه را ندارد. اگر کسب و کار شما ویژگیهای زیر را دارد؛ نیاز به مدیریت شبکههای اجتماعی برای شما ضروری است:
- امکان ارسال از طریق پست و دیگر راهها
- امکان آموزش به صورت آنلاین
- نیاز به برندسازی
- ورود به بازار جدید
- فعالیت در سطح بینالمللی
- نیاز به کاتالوگ آنلاین
- و غیره
در واقع اگر احساس میکنید که حضور در این شبکهها در هر زمینهای سبب پیشرفت میشود؛ نیاز به مدیریت خواهید داشت. حضور در شبکههای اجتماعی بدون مدیریت صحیح توسط تیم وارد یا شخص حرفهای تنها زمان شما را هدر میدهد. در ادامه به بررسی مدیریت شبکههای اجتماعی متفاوت خواهیم پرداخت.
شبکه های اجتماعی متفاوتی در حال فعالیت هستند که هر یک از آنهاویژگیهایمنحصربهفرد خود را دارند. به همین جهت پیش از هر چیزی در مدیریت این شبکه ها باید هر یک از آنها را به خوبی بشناسید و سپس تصمیم نهایی خود را بگیرید.
ما در ادامه مدیریت چند شبکه را بررسی کردهایم؛ اما تعداد شبکه های اجتماعی بیش از اینها است. حتی شما به عنوان مدیر یک کسبوکار یا فردی که قرار است مدیریت شبکه های اجتماعی را بر عهده داشته باشد؛ نباید از شبکه های داخلی ازجمله روبیکا غافل شوید. تبلیغات روبیکا و سایر شبکه های اجتماعی تاثیر چشمگیری بر موفقیت کسبوکار شما دارد.
اینستاگرام از جمله شبکههای اجتماعی است که رقابت در آن تنگاتنگ است. در واقع اگر بخواهید در این شبکه اجتماعی دیده شوید باید مدیریت اینستاگرام را به خوبی بدانید. کوچکترین اشتباهی در مدیریت اینستاگرام سبب مسدود شدن حساب کاربری شما میشود. در مدیریت این شبکه باید همه فعالیتها منطقی، زمانبندی شما و فکرشده باشد. به همین دلیل است که برای مدیریت این شبکه حتما به شخصی کاربَلد و وارد دارید.
- ارسال استوری
- لایو
- تولید محتوا
- آنالیز و بررسی
- کمپینهای تبلیغاتی
- پاسخدهی به نظرات
- پاسخدهی به دایرکت
- تبلیغات اینستاگرام
- و غیره
مدیریت تلگرام تخصصی است و تاثیرمنحصربهفردی در کسبوکار شما دارد. مدیریت تلگرام به معنای ارسال پست، برنامه ریزی برای تولید محتوا، بررسی آمار و غیره است. زمانی که شما جهت دریافت بازخورد مناسب از تلگرام نیاز دارید؛ کاملا بستگی به مدیریت تلگرام دارد. بهتر است که مدیریت این شبکه اجتماعی در کنار مدیریت اینستاگرام و سایر شبکههای اجتماعی باشد. در ادامه بخشی از وظایف مدیر تلگرام را مطرح کردهایم:
- ارسال پستهای منظم
- پاسخدهی به کاربران
- اطلاعرسانی
- استفاده از رباتهای تعاملی
- تبلیغات تلگرام
توئیتر یکی از مهمترین شبکه های اجتماعی است که در سطح بینالمللی اهمیت بسیاری دارد. اگر کسبوکار شما در سطح بینالمللی فعالیت میکند؛ حضور در این شبکه بسیار مهم است. البته تنها حضور مهم نیست؛ مدیریت توئیتر بسیار مهمتر است. مدیریت توئیتر باید به گونهای باشد که هویت برند و شرکت به صورت کامل و بدون هیچگونه ایرادی به همه مخاطبان نمایش داده شود. در ادامه بخشی از وظایف مدیر توئیتر را بررسی کردهایم:
- استفاده از ابزارهای مدیریت توییتر
- ارسال پستها با برنامه و منظم
- بررسی آمار و تحلیل آنها
- پاسخدهی به کاربران
- معرفی خدمات
- تبلیغات توییتر
مدیریت فیسبوک
شبکه اجتماعی فیسبوک یکی از محبوبترین شبکه های اجتماعی است که شاید در ایران این موضوع کمتر به چشم بیاید؛اما این شبکه اجتماعی بیش از ۱ میلیون کاربر فعال دارد. اما مدیریت فیسبوک نیاز به شناخت دقیق این شبکه و برنامهریزی بر اساس ماهیت آن دارد.
شناخت امکانات فیسبوک در مدیریت این شبکه حائز اهمیت است. شما زمانی از پتانسیل این شبکه میتوانید استفاده کنید که زیروبَم آن را بهخوبی بشناسید. شناخت و مدیریت فیسبوک نیازمند صرف زمان بسیار و آزمون و خطا است. به همین جهت پیشنهاد میشود از مدیر فیسبوک زبردست استفاده کنید.
- تبلیغات
- استراتژی تولید محتوا
- پاسخدهی به کاربران
- و غیره
هر یک از شبکه های اجتماعی ویژگیهایمنحصربهفرد خود را دارند؛ به همین جهت مدیریت آنها باید منطبق با ماهیت آنها باشد.
در ادامه با ما باشید که به شما بگوییم مدیر شبکه های اجتماعی چه شخصی است و اگر قصد استخدام چنین فردی را دارید؛ باید چه انتظاراتی داشته باشید. همچنین اگر دنبال این حرفه هستید؛ باید به عنوان مدیر شبکه های اجتماعی وظیفه خود را بدانید.
مدیر شبکه اجتماعی فردی است که تمام مسئولیتهای شبکه های اجتماعی مورد نظر شما را بر عهده میگیرد. این شخص وظایف متعددی ازجمله:
- پاسخدهی به نظرات
- ایجاد کمپین ها
- تولید محتوا
- ارسال محتوا
- آنالیز
- و هر آنچه که به شبکه های مربوط میشود را دارد.
اگر بخواهیم وظایف مدیر شبکه اجتماعی را به صورت گستردهتر بررسی کنیم؛ موارد زیر قابل ملاحظه هستند:
این افراد کمک میکنند که کسبوکار هویت برند خود را حفظ کند و ارتقا دهد. در واقع مدیر شبکه اجتماعی کمک میکند که هویت مشخصی پیدا کنید و آن را رشد دهید.
یک مدیر شبکه اجتماعی موفق کسی است که راهنماییهای مفیدی در زمینه مدیریت زمان را انجام دهد. این شخص به شما میگوید که در هر شبکه اجتماعی چقدر زمان باید بگذارید که نتیجه نهایی قابل قبول باشد.
شخصی که مدیریت این شبکه ها را بر عهده میگیرد باید به هویت بصری کسبوکار شما اهمیت بدهد؛یعنی از عکس پروفایل گرفته تا تصاویر تمام پستهای منتشر شده باید مطابق با اصول هویت بصری باشد که شرکت شما دارد.
این شخص باید برنامهای مدون جهت تبلیغات در شبکه های اجتماعی داشته باشد. این تبلیغات انواع تبلیغات ارگانیک، پولی و بازاریابی در شبکه های اجتماعی را شامل میشود.
کسی که این مسئولیت را میپذیرد؛ باید به مخاطبان از راه ارتباطی مورد نظر پاسخ به جا و کاربردی بدهد. در واقع این راه مخاطبان را با کسبوکار شما عجین میکند.
البته وظایف شخصی که به عنوان مدیر شبکه های اجتماعی انتخاب میشود؛ گستردهتر از این موارد است. این شخص باید باهوش باشد و تجزیهوتحلیل انجام دهد. باید فرصتها را پیدا کرده و از آنها جهت پیشرفت شرکت استفاده کند. یافتن چنین شخصی در دنیای دیجیتال امروزی کمی مشکل است اما با بررسی نمونهها و مصاحبه تخصصی این امر امکان دارد. در ادامه با ما باشید که ابزارهای مدیریت اجتماعی را بهتر بشناسید.
مدیریت شبکه های اجتماعی بدون ابزارهای به خصوص بسیار سخت و غیرممکن است. در واقع اغراق است اگر بگوییم که یک نفر بدون ابزارهای به خصوص، بهترین حالت مدیریت را داشته باشد. چنان که رعایت تمام اصول، تولید محتوا، استراتژی محتوایی، انتشار محتوا، بررسی عملکرد و غیره هر یک زمان زیادی نیاز دارند.
حالا تصور کنید که چند شبکه اجتماعی با ماهیتها و سبک خود به تمامی این موارد نیاز داشته باشند. در نهایت اگر تصمیم به عدم استفاده از ابزارها بگیرید؛ قطعاً خستگی بیش از حد در کنار عدم بازدهی نصیب شما میشود. به همین جهت بهتر است که با ابزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی آشنا شوید.
بدون شک با توجه به شرایط ایجادشده؛ همه کسبوکارها چه کوچک و چه بزرگ به فکر استفاده از پتانسیل رسانههای اجتماعی هستند؛اما همانطور که اشاره شد، بدون ابزار این کار امکان پذیر نیست. حتی اگر انجام شود، نتیجه نهایی در مقابل زمان و زحمتی که جهت مدیریت بدون ابزار میکشید؛ چشمگیر نخواهد بود. در ادامه میخواهیم مهمترین مزیتهای استفاده از این ابزارها را بررسی کنیم.
مدیریت شبکه های اجتماعی تنها در مدیریت اینستاگرام یا فیسبوک خلاصه نمیشود. هر یک از شبکه های اجتماعی کاربرد خود را دارند. حتی شما باید شبکه های اجتماعی ایرانی را نیز جهت پیشرفت خود در نظر داشته باشید. این ابزارها به سادگی هر چه تمامتر به شما اجازه مدیریت چند شبکه به صورت هم زمان را میدهد. در نتیجه در یک بستر، امکان بررسی عملکرد چند شبکه وجود دارد و این کار را به مراتب سادهترمیکند.
اینکه گاهی اوقات فراموش کنیم که پاسخ پیغام یک دوست را بدهیم کاملاً منطقی است اما عدم پاسخ به موقع به مشتریان، تبعات جبرانناپذیری را به همراه خواهد داشت. ابزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی در این امر بسیار هوشمندانه عمل میکنند.
توسط این ابزارها شما در یک فضا قادر به پاسخگویی به تمام مکالمات خواهید بود؛ البته این موضوع به ابزار مورد استفاده نیز بستگی دارد. حتی در برخی از ابزارها جستجو مکالمه با کلمه کلیدی خاص امکان پذیر است. در نتیجه اگرمکالمهای را گم کردید؛ با این قابلیت به سادگی هرچه تمامتر امکان یافتنمکالمه ایجادمیشود.
گاهی اوقات ما به ارسال تعداد قابل توجهی پیام به مخاطبان خود در شبکه های اجتماعی نیاز داریم. در واقع در استراتژی تولید محتوا به صورت عموم در تقویم استراتژی این پیامها مشخص میشود. امکان ارسال پیامها به صورت دستیو انبوه وجود دارد اما این ابزارها امکان ارسال پیام را به گروهی از مخاطبان فراهم میکنند.
کسبوکار به اندازهای درگیری دارد که ارسال پیام در زمان مشخص گاهی اوقات غیرممکن میشود. به همین جهت بهترین راهکار در مدیریت شبکه های اجتماعی این است که از ابزارهای شبکه های اجتماعی که این امکان را برای ما فراهم میکنند؛ استفاده کنیم. در این برنامههاپستها و زمان ارسال را تعیین میکنیم و با خیال راحت به سایر کارهای خود میپردازیم.
جهت موفقیت در شبکه های مجازی به دانش در رابطه با فعالیت رقبا خود نیاز دارید. این موضوع توسط ابزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی امکان پذیر است. در واقع این ابزارها به شما کمک میکند که با جستجوهای دقیق و سریع متوجه شوید که در رابطه با کلمه کلیدی یا موضوع موردنظر شما چه فعالیتهایی انجام شده است.
اگر نتایج خود را تجزیهوتحلیل نکنید؛ هیچ کاری نکردهاید. به عنوان مدیر کسبوکار باید به دنبال راهکارهایی باشید که نتایج را بهبود بخشید. یکی از این راهکارها آزمون و خطا است که زمان زیادی نیاز دارد و به صرفه نیست. راه دیگر آنالیز و پیشبینی است. این راهکار در مدیریت شبکه های اجتماعی توسط ابزارها امکان پذیر است.
با تجزیهوتحلیل شما امکان افزایش بهبودی نتایج نهایی را دارید. در نتیجه سرمایهگذاری در شبکه های اجتماعی قابل توجیه میشود. توجه کنید اگر مدیر کسبوکاری که شبکه های اجتماعی آن در دست شما است؛ نباشید؛ کار کمی سخت میشود. اکثر مدیران کسبوکار آمار و ارقام میخواهند و صحبت از آینده دلپذیر بدون ارائه آمار و ارقام از نظر آنهاکاملاً بیهوده است. ابزارهای مدیریت رسانههای اجتماعی این امکان را برای شما فراهم میکنند.
همه ما میدانیم که فعالیت در شبکه های اجتماعی، ضرورت است؛اما درگیریهای متنوعی که بدون ابزار و برونسپاری شبکه های اجتماعی به شرکتهایی که سرویس مدیریت شبکه های اجتماعی را مدیریت میکنند؛ کاری وقتگیر و خسته کننده است. در نتیجه در دنیای اتوماسیون کمتر دیده میشود که فردی به تنهایی قصد انجام همه کارها را داشته باشد.
همه رسانههای اجتماعی به غیر از اینستاگرام نیازمند تصاویر به روز و مناسب هستند. امکان ارسال تصاویر از طریق این ابزارها به سادگی فراهم شده است.
هویت تجاری در شبکه های اجتماعی اهمیت بسیاری دارد. در واقع هویت نامناسب تاثیر منفی و غیرقابل جبرانی را به همراه خواهد داشت. استفاده از ابزاری که تمام شبکه های اجتماعی شما را کنترل کند؛ سبب میشود که در هر قسمت ازرسانههای اجتماعی، هویت بصری و محتوایی یکسانی داشته باشید. این موضوع اهمیت قابل توجهی دارد.
بهترین ابزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی رایگان
ابزارهای بسیاری در رابطه با مدیریت رسانه های اجتماعی وجود دارد؛ اما همه این ابزارها رایگان نیست. دو حالت دارد یا شما هزینه ابزارها را به دلار پرداخت میکنید یا از ابزارهای رایگان استفاده میکنید. ابزارهای رایگان قابلیتهای بسیاری را در اختیار شما قرار میدهدکه استفاده از آنها سبب کسب موفقیت درکسبوکار شما میشود.
یکی از ابزارهای رایگان مدیریت شبکه های اجتماعی است که توجه افراد بسیاری را به خود جلب کرده است. برخی از افراد از این ابزار به عنوان بهترین پلتفرم مدیریت شبکه اجتماعی یاد میکنند. این ابزار امکانات زیر را به صورت رایگان در اختیار شما قرار میدهد:
- مدیریت همزمان ۳ شبکه اجتماعی در یک فضا
- امکان برنامهریزی پیشرفته برای ۳۰ پست
- آنالیز فالوور ها و محتوا
این ابزار شبیه به Hootsuite است؛ در نتیجه با این ابزار امکان مدیریت چندین شبکه اجتماعی به صورت همزمان وجود دارد. یکی از ویژگیهای خاص این ابزار امکان برنامهریزی ساده با مرورگر کروم است. در واقع شما توسط ابزار ذکر شده به سادگی هرچه تمامتر امکان برنامهریزی و انتشار محتوا را خواهید داشت.
- مدیریت ۳ پروفایل در شبکه های اجتماعی
- برنامهریزی تا ۱۰ پست
- امکان استفاده از افزودنیهای مرورگرها
- امکان کوتاهی پیوند
- برنامهریزی محتوا
- و غیره
یکی از بهترین برنامههای مدیریت شبکه های اجتماعی رایگان به ویژه برای توئیتر است. با این برنامه امکان ایجاد لیستها و جستجوها تخصصی در توییتر وجود دارد. همچنین پنل مدیریت شبکه های اجتماعی این برنامه برای کاربران توییتر به صورت رایگان ارائه میشود. البته این ابزار اختصاصی مدیریت توییتر است. توسط آن امکان مدیریت چند اکانت توییتر وجود دارد. همچنین امکان مکالمه زنده یکی از قابلیتهای دیگر این ابزار مدیریت توییتر است.
برخی از افراد نظر مثبتی در رابطه با این ابزار ندارند؛ اماویژگیهایمنحصربهفردی دارد که باید در نظر گرفته شوند. این ابزار علاوه بر ویژگیهای عمومی، امکانات به خصوصی نیز دارد. از ویژگیهای آن در مدیریت شبکه های اجتماعی، موارد زیر قابل ذکر است:
- بیشتر جهت مدیریت توییتر استفاده میشود
- حداکثر تا ۵ حساب توییتر در نسخه رایگان قابل مدیریت است
- برنامهریزی و تجزیهوتحلیل
اگر قصد استفاده از این ابزار را در شبکه های اجتماعی دیگر غیر از توییتر دارید؛ باید نسخه پولی آن را بخرید. در نسخه رایگان امکانات تنها برای شبکه اجتماعی توییتر فعال است.
ابزار مدیریت شبکه های اجتماعی Friends +Me یکی از محبوبترین ابزارهایی است که امروزه مورد استقبال مدیران شبکه های اجتماعی قرار گرفته است. بسیاری از شبکه های اجتماعی نظیر گوگل پلاس تاکیدویژهای بر استفاده از این نرمافزار دارند. این پنل مدیریت شبکه های اجتماعی اکثر شبکه های را پشتیبانی میکند. صفحه کاربری زیبا و ساده ازجمله ویژگیهایمنحصربهفرد این ابزار است. شاید نسخه رایگان آن ویژگیهای بسیاری نداشته باشد اما کارایی خاص خود را دارد. استفاده از نسخه رایگان، امکانات زیر را برای شما فراهم میکند:
- برنامهریزی ۵ پست به صورت همزمان
- کوتاهی پیوند
جهت استفاده از نسخه حقیقی و کاربردی این برنامه به خرید پلن پیشرفته نیاز دارید. قیمت پلن های این ابزار مدیریت شبکه های اجتماعی از ۷.۵۰ دلار تا ۲۱۶ دلار است.
شاید این ابزار جهتبرنامهریزی تولید محتوا در شبکه های اجتماعی، ابزار قدرتمندی نباشد اما امکان شناخت کاربران توییتر را به صورت عمیق فراهم میکند. در نتیجه با این ابزار امکان قدرتمند سازی شبکه توییتر برای شما ایجاد میشود. با این ابزار امکان بررسی کاربرانی که شما را فالو کردهاند؛ وجود دارد. در نسخه رایگان آن امکانات زیر وجود دارد:
- استفاده از چند پروفایل
- بررسی کاربران فعال
- و چند امکان محدود دیگر
اگر به استفاده از این برنامه به صورت گسترده علاقه دارید؛ باید مبلغ ۲۹ تا ۷۹ دلار را جهت ارتقا پلن بپردازید.
اگر کسبوکاری در حال رشد دارید؛ این ابزار انتخاب مناسبی به عنوان سرویس مدیریت شبکه اجتماعی خواهد بود. ابزار مدیریت شبکه های اجتماعی امکاناتویژهای را در اختیار شما قرارمیدهد. این امکانات شامل موارد زیر است:
- تحقیق در رابطه با کلمه کلیدی
- کار با اعضای تیم
- برنامهریزیپستها
- پشتیبانی از چند شبکه اجتماعی
- پشتیبانی از افزونههای مرورگر
اما این امکانات همگی در ورژن رایگان این نرمافزار وجود ندارد. در نسخه رایگان امکان استفاده از موارد زیر فراهم شده است:
- مدیریت یک برند
- کوتاهسازی لینک
- و چند ویژگی دیگر
گزینههای بسیاری در رابطه با ابزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی به صورت رایگان وجود دارد. هر یک از این برنامهها بخشی را به عنوان امکانات رایگان دارند. شاید جهتبهرهمندی از بخش رایگان به استفاده از چند ابزار به صورت همزمان نیاز داشته باشید؛بنابراین سعی کنید بهترین ابزار را با توجه به کسبوکار خود انتخاب کنید؛ یک انتخاب اشتباه زمان شما را هدر میدهد.
عوامل مهم در هزینه مدیریت شبکه های اجتماعی
هزینه مدیریت شبکه های اجتماعی یکی از مهمترین مواردی است که پس از بررسی تمامی این موارد به آن میرسیم. این هزینه از جهات بسیاری قابل بررسی است؛اما به صورت کلی چندین انتخاب جهت مدیریت رسانههای اجتماعی خود دارید که هر یک هزینههای متفاوتی دارند. سه مورد زیر انتخابهای شما جهت مدیریت رسانههای اجتماعی است:
استفاده از سرویسهایشرکتهای دیجیتال مارکتینگ
- استخدام نیروی حضوری
- استفاده از مدیر شبکه های اجتماعی
- استفاده از ابزارها
هر یک از این موارد هزینههای مخصوص به خود را دارند که در ادامه به صورت کلی موارد موثر بر هزینه مدیریت شبکه های اجتماعی را بررسی میکنیم.
مدیریت برخی از شبکه های اجتماعی همانند مدیریت اینستاگرام یا مدیریت لینکدین برای بسیاری از افراد مهمتر از مدیریت تلگرام یا فیسبوک است. در نتیجه هزینه در نظر گرفته شده جهت مدیریت شبکه اجتماعی خاصی که مهمتر است؛ بیشتر از سایر شبکه ها خواهد بود.
همانطور که اشاره شد؛ ساخت حساب کاربری در بیشتر شبکه های اجتماعی رایگان است؛ اما پیشرفت در این شبکه ها به بررسی و پرداخت هزینه نیاز دارد. یکی از این هزینهها در مدیریت شبکه های اجتماعی تبلیغات است. هزینه تبلیغات در شبکه اجتماعی به دو دسته تقسیم میشود:
- هزینهای که به سرویس جهت دیده شدن پرداخت میکنید
- هزینهای که به کاربران تاثیرگذار جهت تبلیغ پرداخت میکنید.
سرویسهایی نظیر فیسبوک، توییتر، لینکدین و غیره برنامههایی جهت بهتر دیده شدن شما در قبال دریافت مبلغی به ازای هر نمایش دارند.
هراندازه که خدمات حرفهایتری به شما ارائه شود؛ هزینه مدیریت شبکه های اجتماعی افزایش پیدا میکند. در واقع استفاده از خدمات شرکت دیجیتال مارکتینگ قدرتمندی همچون راز بسیار متفاوت از شرکتی است که رزومه قدرتمندی ندارد. همچنین هزینه دریافتی توسط مدیر شبکه های اجتماعی که کمتر از ۳ سال سابقه مدیریت دارد؛ به مراتب کمتر از فردی است که بیش از ۱۰ سال در این حوزه فعالیت میکند.
اگر قصد استفاده از خدمات شرکتهای مدیریت شبکه های اجتماعی را داشته باشید به شما پلن هایی پیشنهاد میشود. در هر یک از این پلن ها امکان منحصربهفردی وجود دارد؛بنابراین باید بر اساس انتظارات و بودجه خود پلن را انتخاب کنید. این پلن ها بر اساس موارد زیر تعیین میشود:
- تعداد شبکه های اجتماعی
- تعداد پستهای مورد نظر
- نوع پست
- تعداد استوری ها
- زمان صرف شده جهت پاسخدهی
- و غیره
برخی از کسبوکارها رقیبهای بسیاری دارند؛ در نتیجه مدیریت صحیح چنین مواردی با توجه به رقیبان حاضر در بازار، بسیار سختتر از حالتی است که کسبوکار رقیب خاصی ندارد. در نهایت هزینه مدیریت شبکه های اجتماعی جهت چنین کسبوکارهایی به مراتب بیشتر خواهد بود. به همین دلیل است که شرکت مدیریت شبکه های اجتماعی در ابتدا از شما در رابطه با این موضوع سوال میپرسد.
بسترهای بسیاری جهت فعالیت کسبوکار وجود دارد. هر شبکه اجتماعی قوانین منحصربهفرد خود را دارد و بر اساس این هزینه نهایی تعیین میشود. باید بدانید که منظور شما از مدیریت شبکه های اجتماعی چیست.
تولید محتوا تاثیر مستقیمی بر هزینه مدیریت شبکه های اجتماعی دارد. ابتدا باید بدانید که ما انواع محتواها را داریم. در نتیجه هزینه تولید محتوا ویدئوئی، موشن گرافی کاملاً با هزینه تولید محتوا متنی متفاوت است. همچنین تاثیر هر یک از این محتواها با دیگری تفاوت دارد.
در این قسمت عوامل موثر بر هزینه را بررسی کردیم که گاهی بیشتر از این موارد خواهد بود. در ادامه نحوه پرداخت و محاسبه را شرح میدهیم. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.
پرداخت هزینه مدیریت شبکه های اجتماعی به صورتهای متفاوتی امکان پذیر است. از جمله این صورتها باید به موارد زیر اشاره شود:
یکی از رایجترینراههایی است که جهت پرداخت هزینه مورد استقبال قرار گرفته است؛ ساعتی که جهت وظایف تعیین شده گذاشته میشود؛ در نظر گرفته خواهد شد. البته در این روش باید اعتماد کامل وجود داشته باشد.
در این نوع پرداخت هزینه، مبلغی به عنوان دستمزد ماهیانه تعیین میشود. این دستمزد به صورت توافقی و در ازای انجام وظایف خاصی است که در ابتدای ماه تعیین میشود.
شرکتهای دیجیتال مارکتینگ بر اساس نیاز مشتریان خود برنامههایی را تعیین کردهاند که در هر یک از این برنامه یا پلن ها امکانات ویژهای ارائه میشود. این پلن ها به صورت کلی یکی از بهصرفهترین راهکارها جهت مدیریت شبکه های اجتماعی هستند. شما با توجه به نیاز خود باید یکی از برنامههای تعیین شده توسط شرکت را انتخاب کنید.
اگر برنامه مورد نظر شما بین پلن های شرکت نیست؛ حتماً با پشتیبانی هماهنگ کنید که بر اساس نیاز شما برنامهای تهیه شود.
در این حالت یک شخص را به صورت کامل با پرداخت حقوق وزارت کار و مزایا استخدام میکنید. این حالت زمانی منطقی است که چندین شبکه اجتماعی به صورت همزمان داشته باشید. همچنین توجه داشته باشید که انتخاب مدیر شبکه های اجتماعی ماهر به همین سادگی نیست و باید بسیار هوشمندانه عمل کنید.
قطعا تا به اینجا مقاله سوالات بسیاری در ذهن شما شکل گرفته است. چه کسی میتواند مدیریت شبکه های اجتماعی را به خوبی انجام دهد؟ چگونه مدیر شبکههای اجتماعی ماهر پیدا کنیم؟ با این شرایط که مدیریت شبکههای اجتماعی تخصصی است؛ چگونه با هزینه معقول در این شبکهها حضور داشته باشیم؟
شاید سوالاتی که ذهن شما را درگیر کردهاست؛ از این موارد بسیار بیشتر باشد. شرکتهای ارائه دهنده خدمات مدیریت شبکههای اجتماعی به همین دلیل به وجود آمدهاند. این شرکتها از نیروهای متخصص در زمینههای متفاوت استفاده میکنند که مدیریت بهخوبی انجام شود.
همانطور که ذکر شد؛ شرکتهای بسیاری در زمینه مدیریت شبکه های اجتماعی فعالیت میکنند؛ اما مناسبترین آنها به انتخاب شما بستگی دارد. به صورت کلی با استفاده از خدمات شرکت مدیریت شبکه های اجتماعی، مزایا زیر نصیب شما میشود.
- یک مدیر اختصاصی جهت مدیریت رسانههای خود خواهید داشت
- برایکسبوکار شما استراتژی منحصربهفرد و کاربردی تهیه میشود
- تقویم تولید محتوا و تبلیغات خواهید داشت
- بهینهسازی و نگهداری روزانه انجام میشود
- گزارشهای موثق و معتبری از عملکرد شبکه ها دریافت خواهید کرد.
- بازاریابی در شبکه های اجتماعی
- یک تیم در کنار شما است
- آنها کار خودشان را به خوبی میدانند
- تجربه کاری آنها بالا است
- امکان تبلیغات به سادگی هر چه تمام
- و غیره
به بیان ساده مزیت استفاده از خدمات مدیریت شبکه های اجتماعی شرکت دیجیتال مارکتینگ این است که شما کسبوکار خود را پیش میبرید و تاثیر بازاریابی شبکه های اجتماعی را بدون اتلاف وقت و تحمل سختیمیبینید. در واقع کافی است که کار خود را به کسی بسپارید که توسط کاردانش به بهترین شکل انجام شود.
اگر بخواهیم به سادگی توضیح دهیم که چرا به چنین شرکتهایی نیاز است؛ باید بگوییم که شما هیچگاه نمیتوانید هم طراح گرافیک باشید؛ هم محتوانویس، هم برنامهریز و غیره . این موارد هر کدام نیاز به تخصص دارند. این تخصصها در کنار یکدیگر امکان مدیریت را فراهم میکنند. به همین جهت است که شاید بسیاری از افراد در مدیریت شبکههای اجتماعی خود با شکست مواجه میشوند.
اما اگر هنوز خودتان تصمیم به مدیریت شبکه های اجتماعی دارید؛ باید زمان زیادی را برای این کار در نظر بگیرید. همچنین همانطور که اشاره شد؛ مدیریت این شبکه ها نیازمند تخصص است. همین موضوع دلیلی است که بسیاری از کسبوکارها بعد از مدت زمان کوتاهی دیگر در شبکه های اجتماعی فعالیت نمیکنند. علاوه بر این موضوع، هزینه نهایی که باید جهت تبلیغات در صفحات نادرست، تولید محتوا و غیره بگذارید بیش از آن چیزی است که تصورش را کنید.
در آژانس دیجیتال مارکتینگ راز نیروهای ماهر و متخصص آماده ارائه خدمات به شما هستند. این آژانس نیاز شما را شناخته است و با توجه به آن تمام آن چیزی که جهت مدیریت های شبکه های اجتماعی خود نیاز دارید را با هزینهای معقول و کیفیتی ستودنی ارائه میکند. موفقیت کسبوکار شما موفقیت راز است. در نتیجه اگر تصمیم گرفتهاید که مدیریت شبکه های اجتماعی خود را به شرکت حرفهای در این زمینه بسپارید؛ راز منتظر شما است.
مطالب مرتبط:
راهنما جامع استراتژی شبکههای اجتماعی
ترفندهای افزایش فالوور در شبکههای اجتماعی را یاد بگیرید
نظرات