یادداشت: منصور غلامی/وزیر علوم تحقیقات و فناوری؛آموزش الکترونیکی در عصر کرونا و پساکرونا
نکته شایان اهمیت این است که نظام آموزشی باید نوعی بازیادگیری و بازکاوی مستمر را در دستور کار خود داشته باشد زیرا اگر از عملکرد گذشته خودشان و دیگران نیاموزند و نتوانند راهکارها و تمهیدات درست کاری را درست و بموقع به کار گیرند ناچار خواهند بود که خطاهای خود را تکرار کنند و این یعنی انفعال و ناکارآمد شدن. تجربه نشان میدهد وقتی امکان آموزش به صورت حضوری فراهم نیست سیستمهای آموزشی با بهرهمندی از تکنولوژی و ایدههای خلاقانه باید بتوانند ماموریت خود را به سرانجام برسانند و آموزش الکترونیکی از مناسبترین رهیافتهای این تلاش گسترده است. افزون بر این سهم شیوههای نوین آموزش الکترونیکی بویژه وقتی که در بستر فضای مجازی قرار میگیرند؛ در یادگیریهای خود راهبر و نیز فراگیری و پایداری آنها از حیث فضا و زمان نباید نادیده گرفته شود. آنگونه که از تحلیل دورنما و اهداف این شیوه از آموزش برمیآید، هدف کلی از ایجاد و توسعه آموزش الکترونیکی، فراهم نمودن امکان دسترسی یکسان، رایگان و جستوجوپذیر در دورههای تحصیل و ایجاد فضای آموزشی یکنواخت برای اقشار مختلف جامعه در هر نقطه و بهینهسازی شیوههای ارائه مطالب درسی به منظور یادگیری عمیقتر و جدیتر است. آموزش الکترونیکی یک نظام آموزشی هنرمندانه و راهحل جامعی است که برای کشورهایی که خواهان حرکت در مسیر فناوری روز و تغییر روشها و محیطهای آموزشی خود هستند، امکان دستیابی به شیوههای نوین آموزشی را فراهم مینماید اما باید بدانیم که هر رویکرد علمی، به شرط آنکه درست طراحی و جاری شود در حد و اندازه خود خروجی و نتایج اثربخش دارد و از این رو انتظار حل همه مسائل آموزشی و قابلیت ایجاد هر نوع تغییراتی در فراگیران، در کوتاه مدت، میتواند سادهانگارانه باشد.
متن کامل خبر در سایت سلام نوپا
نظرات