گزینههای جذاب روی میز؛ نکاتی که گزارش دیجیکالا برای فروشندگان مجازی آشکار میکند
دیجیکالا میتواند نکات مهمی را برای توسعه خرده فروشی آنلاین، به فروشندگان مجازی ارائه کند این گزارش به دلیل وسعت کاربران دیجیکالا گزینهی مناسبی برای بهبود کیفیت و ارتقای خدمات عرضه کنندگانی ضمن اینکه این گزارش برای گزارش سالانه دیجیکالا به شکل مشخصی نشان میدهد چه دستههای کالایی کمترین و بیشترین تقاضا را به خود اختصاص دادهاند و در بازار خرده فروشی دیجیتال چه دستههای کالایی ظرفیت عرضه بیشتر را دارند افزایش رضایت بخشی و تنوع بخشی به سبد محصولات در کنار در نظر داشتن حاشیه سود محصولات، میتواند راهبردهای اساسی برای فعالان این حوزه به منظور توسعه کسبوکارشان باشد صنعت خردهفروشی یکی از مهمترین حوزههای اقتصادی است و میزان توسعه یافتگی صنعت خرده فروشی یک کشور میتواند نشان دهنده کارایی زنجیره ارزش کالا و خدمات و در نتیجه، رونق تولید باشد. گزارش سالانه دیجیکالا نکات مهمی را نه تنها برای فروشندگانی که به مارکتپلیس آن وارد شدهاند؛ بلکه برای تمامی کسانی در حوزه خردهفروشی آنلاین فعالیت میکنند آشکار میکند درصد از کل بازار خرده فروشی ایران بوده است خرده فروشی آنلاین است یکی فرصتهای توسعه ظرفیت فروش خردهفروشی، تنوع بخشی به این بازار است دیجیکالا به عنوان یک استراتژی به دنبال تنوع بخشی محصولات در سبد خرید مخاطبان خود بوده است البته باید در نظر داشت که اگرچه تنوع بخشی یک عنصر مهم به حساب میآید، اما امکان پشتیبانی از این تنوع بخشی و میزان بازدهی و توجه اما بخشی از این گزارش اطلاعات مهمی را در معرفی فرصتها آشکار میکند دیجیکالا به بررسی میزان عرضه و تقاضا پرداخته است تحلیل کلان داده رفتار مشتریان و کاربران میتواند تصویری از وضعیت عرضه و تقاضا در فضای خرده فروشی آنلاین ارائه کند این دادهها به عرضه کنندگان میزان بازدید از محصولات فروشندگان و رضایت از کالاها در این تحلیلها استفاده شده است در این گرافها دستههای کالایی مختلف را دسته بندی قرار داده است لوازم خانگی غیر برقی، لوازم جانبی الکترونیک، کتاب، لوازم تحریر و هنر، خودرو، ابزار و اداری و در نهایت دسته کالایی بهداشت فردی عناصر تشکیل دهندهی این بخش هستند های عرضه و تقاضا نیز در همین بخش وجود دارند دسته لوازم خانگی غیر برقی که از تنوع کالایی زیادی نیز برخوردار است، بیشترین عرضه را در میان تمام دستههای کالایی برخوردار است بهداشت فردی نیز بیشترین میزان تقاضا را میان تمامی دستههای کالایی بدست آورده است مشخصا شیوع ویروس کرونا، نقش موثری در بدست آمدن این مقام برای بهداشت فردی ایفا کرده است این قسمت نشان دهندهی فرصتی مناسب برای عرضه کنندگان است دستههای کالایی تشکیل دهندهی این گروه هستند کمترین میزان عرضه متعلق به گروه مواد غذایی تازه است و بعد از آن بهداشت خانه و مواد غذایی خشک قرار دارند این در حالی است که مواد غذایی خشک بعد از بهداشت فردی، بیشترین میزان تقاضا را به خود اختصاص داده است ورزش و سفر، اکسسوری مد و پوشاک و لباس از جمله این گروهها هستند بعد از گروه لوازم خانگی غیر برقی و لوازم جانبی الکترونیکی، بیشترین میزان عرضه را به خود اختصاص دادهاند لوازم برقی خانگی، پوشاک ورزشی، صوتی و تصویری، کفش، لباس کودک، لوازم شخصی برقی و تغذیه، بهداشت و مراقبت کودک از دستههای کالایی تشکیل دهنده این گروه هستند بر این اساس، لباس کودک و کفش کمترین میزان تقاضا را در میان تمامی دستههای کالایی به خود اختصاص دادهاند احتمالا حساسیتهای زیاد برای خرید این محصولات، تقاضای را کاهش داده است دیجیکالا با انتشار گرافی دیگر، میزان عرضه را با رضایتمندی جایگزین کرده است بر این اساس به ترتیب مواد غذایی خشک، موبایل و تبلت، مواد غذایی تازه و بهداشت خانه بیشترین میزان رضایتمندی را در میان دستههای کالایی کسب کردهاند همچنین لباس، اکسسوری مد و پوشاک، لوازم جانبی الکترونیک، صوتی و تصویری، لوازم شخصی برقی و کفش دستههای کالایی با کمترین میزان رضایتمندی هستند لوازم جانبی الکترونیکی، خودرو، ابزار و اداری و لوازم خانگی غیر برقی از جمله دسته کالاهایی هستند که علی رغم تقاضای نسبی بالا، نتوانتسهاند رضایتمندی مناسبی را کسب کنند . این نکته مهمی است که فروشندگان میتوانند به آن توجه کنند. دستههای کالایی موبایل و تبلت، صوتی و تصویری، لوازم شخصی برقی و کفش از دسته کالایی هستند که عرضه پایینی دارند و هم میزان رضایتمندی از آنها پایین است دیجیکالا برای اندازه گیری رضایتمندی مشتریان از شاخص خالص توصیه کنندگان استفاده میکند بر این اساس بعد از هر خرید، دیجیکالا به مشتریان خود پیامک ارسال میکند و از آنها میپرسد گزارش دیجیکالا نشان میدهد میزان فروش کالاهای تندمصرف با سرعت بالایی در حال افزایش است یا کالاهای تندمصرف با سرعت بیشتری فروخته میشوند و نکته مهم هم اینجاست که قیمت فروش آنها پایین است در بسیاری از موارد میبینیم که عرضه دستههای کالایی که تندمصرفها را کاهش میدهد پایین است در عین حال با توجه به تنوع بالای این محصولات دارند باید دید عرضه کدام یک از این محصولات بهینهتر است به این پرسش باید دید که حاشیه سود چه محصولاتی بیشتر است دادههای منتشر شده توسط دیجیکالا نمیتواند به این پرسش پاسخ دهد اما بررسی صورتهای مالی شرکت «افق کوروش» با توجه به پراکندگی محصولاتش دادههای مهمی را در اختیار بازار خرده فروشی قرار میدهد درصدی، بیشترین حاشیه سود را دارند
متن کامل خبر در سایت دیجیاتو
نظرات