طراحي موفق ترین محصول امازون توسط یک مهندس

طراحي موفق ترین محصول امازون توسط یک مهندس

اخیرا یک شرکت توانسته است بدون در اختیار داشتن بودجه ای خاص برای بازاریابی محصولات خود، عنوان پرفرش ترین محصول آمازون را از آن خود کند. در این مطلب قرار است تا در خصوص نحوه شکل گیری، طراحی و تولید این محصول صحبت کنیم.

به گزارش اکوسیستم، حدود ده سال پیش، رابرت وانگ 44 ساله از کار خود اخراج شد. وانگ همیشه در رویاهای خود شغلی در زمینه استفاده از هوش مصنوعی داشت اما بعد از مدتی به حوزه علوم مالی و حسابداری علاقه مند شد و از آن زمان به بعد همه چیز برای او تغییر کرد.

او تصمیم گرفت که بر خلاف رشته تحصیلی خود که در آن موفق به کسب مدرک دکتری شده بود یعنی علوم کامپیوتر وارد بازار پول و سرمایه شود. او کار خود را با راه اندازی کسب و کاری در خصوص تولید ابزار آلات آشپزخانه شروع کرد. سرمایه ابتدایی او در حدود 350 هزار دلار بود. محصولی که او تولید کرده بود به آشپزها اجازه می داد تا غذاهای خوشمزه وسریع را با حداقل کالری بپزند.

در ابتدای کار فروش این محصول چندان رضایت بخش نبود اما بعد از مدتی و در سال 2013 میلادی با تغییر نام این محصول به iPot این محصول توانست توجه بسیاری را به خود جلب کند. از طرفی در حدود 200 نمونه از این محصول به صورت رایگاه در اختیار آشپزهای حرفه ای که توسط نیوییورک تایمز شناسایی شده بودند، قرار گرفت.

بعد از آن بود که وانگ اقدام به ارائه محصول خود رد سایت های معتبر خرید آن لاین از جمله آمازون کرد و محصول خود را با نام Instant Pot در اختیار مشتریان وکاربران سایت آمازون قرار داد. این محصول توانست عنوان پر فروش ترین محصولات خانه و آشپزخانه را از آن خود کند.اما داستان وانگ می تواند چند نکته و درس برای ما داشته باشد.

محصول فوق العاده:

نکته مهم این داستان این است که با وجود اینکه وانگ در سال 2008 یک فرد اخراج شده از کار بود اما دست روی دست نگذاشت و توانست با پشتکار و تلاش خود سرمایه 350 هزار دلاری تامین کند و راه خود را برای قدم گذاشتن در دنیای کسب و کار باز کند. از طرفی او توانست با استفاده از قوه خلاقیت خود و استفاده از دانش روز دنیا محصول بی نظیر و بی رقیب خود را تولید نماید. او توانست نیاز بازار را برای طبخ غذاهای سالم و کم کالری تشخیص دهد و محصولی در خور توجه را به بازار ارائه دهد. نکته ای که باعث شده بود تا محصول وانگ از بقیه محصولات مشابه متمایز و متفاوت باشد استفاده از نوعی حس کر های حرارتی بود که از داغ شدن بیش از حد محصول او و در نتیجه انفجار آن در اثر گرمای بیش از حد جلوگیری می کرد. مسلما تولید محصول ماندگار و با کیفیت بزرگ ترین چالش برای افرادی است که برای اولین بار یک محصول را تولید می کنند. اما تلاش و پشتکار و استفاده از دانش روز دنیا می تواند به افرادی که در نظر دارند محصولات کاملا جدید را به بازار ارائه دهند کمک خواهد کرد تا محصولی مطابق با نیاز بازار و از همه مهمتر ماندگار و کاربردی را ارائه دهند.

استراتژی خاص در معرفی محصول:

درس دیگری که می توان از داستان وانگ گرفت استراتژی خاص او در معرفی محصول خاص خود به طرفداران و کسانی بود که نیاز به استفاده از آن محصول را داشتند. در واقع ونگ با هدیه دادن 200 عدد از محصول خود به آشپزان حرفه ای آن ها را با محصول خود آشنا کرد و باعث شد تا این آشپز ها از این محصول برای طبخ غذای خود استفاده کنند و آن را به دوستان و همکاران خود معرفی کنند و به این ترتیب تعداد مشتریان این محصول افزایش یافت و در نتیجه فروش محصول نیز افزایش یافت. از طرفی نظرات مثبت کاربران در خصوص این محصول در سایت آمازون یکی از مواردی بود که به فروش این محصول پیش از پیش کمک کرد.

معرفی مناسب محصول:

نکته مهم و اساسی در موفقیت یک محصول بیشتر از آنکه به خاص بودن و پیدا کردن مشتری مناسب مربوط باشد به ارائه معرفی مناسب از محصول به طیف وسیعی از مشتریان و مجاب کردن آن ها برای خرید محصول مرتبط است. علاوه بر این راه مناسب ارائه محصول نیز در این راستا بسیار اهیمت دارد. یعنی اینکه ارائه کننده و تولید کننده محصول بداند از چه طریقی می تواند محصول خود را به بهترین شکل ممکن به خریداران و کسانی که واقعات به محصول نیاز دارند معرفی و ارائه کند بسیار اهیمت دارد. در این میان فروشکاه های آن لاین که تعداد کاربران زیادی از هر طیف دارند می توانند به ارائه محصول به طیف کناسبی از مشتریان بسیار کمک کنند.

مثلا در داستان وانگ، فروشگاه آن لاین آمازون به عنوان کانال ارتباطی وانگ و مشتریان نقش بسیار مهمی را بازی کرد. بر اساس آمار منتشر شده در حدود 90 درصد از فروش محصول وانگ از طریق فروشگاه آن لاین آمازون انجام شده است.

به عنوان مثال در سال 2016 میزان فروش این محصول در یک روز از طریق فروشگاه آن لاین آمازون چیزی در حدود 14.8 میلیون دلار بوده است. که این میزان فروش در یک روز بسیار زیاد است.

    نظرات